Harald- Startet 1.November.2005 Link til dette innlegget Startet 1.November.2005 Har en Robertson "gammeldags" rorindikator ombord. Dersom jeg skal montere en til, går disse på spennnig, slik at jeg kan koble opp en ekstra uten at der blir feilvisning? ORJ Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 2.November.2005 Link til dette innlegget Svart 2.November.2005 Tenker du å koble to instrumenter til samme giver? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Harald- Svart 3.November.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2005 (redigert) Tenker du å koble to instrumenter til samme giver? Stemmer det, to instrumenter til samme giver. ORJ Redigert 3.November.2005 av Olav Ringdal Jr. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 3.November.2005 Link til dette innlegget Svart 3.November.2005 (redigert) Nå er jeg på ingen måte ekspert på det elektriske, men jeg gjør et forsøk: Får du ikke da samme problemet som ved doble instrumenter f.eks på flybridge. Da er det vel slik at det trenges doble sett givere f.eks på vanntemperatur. Er ikke en rorindikator en variabel motstand på samme måte som en temperaturgiver? Kanskje noen her som har greie på elektro som kan ta dette videre? Brigg Edit trykkleifer. Redigert 3.November.2005 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Harald- Svart 5.November.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2005 Har sett på flere andre båter med Tenfjord styremaskiner som har en eller flere rorindikatorer. Vet ikke hvordan disse virker, men antar det fungerer på spenning. Ser på min eksisterende rorindikator at dersom roret står til styrbord når jeg slår av indikatoren legger denne seg midtskips når jeg slå av strømmen. Har en gammel rorindikator i messing, som jeg gjerne vill ekoble opp i maskinrommet. Dette er litt for pynten sin del, samt for nødkjøring av styremaskin. (Noe jeg neppe tror jeg har bruk for, men kan vere artig å ha likevel) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 5.November.2005 Link til dette innlegget Svart 5.November.2005 Giveren er nok oftest en variabel motstand (potensiometer (pot.meter)). Når den er koblet til indiaktoren blir det lagt en spenning over den, og man får forskjellig spenning tilbake fra "tappingen" avhengig av hvor mye roret (giveren) svinger. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 5.November.2005 Link til dette innlegget Svart 5.November.2005 (redigert) Ser på min eksisterende rorindikator at dersom roret står til styrbord når jeg slår av indikatoren legger denne seg midtskips når jeg slå av strømmen.Ja, dette indikerer at du har rett, at giveren gir spenning. (0V i midtstilling)Så lenge den andre rorindikatoren også er spenningsstyrt (dvs at inngangsmotstanden er så høy at den i praksis ikke bruker strøm) kan du koble den i parallell med den eksisterende. Vanlige instumenter føler på strømmen som går til jord gjennom giveren og man vil få feilvisning hvis man kobler flere instrumenter til samme giver. Redigert 5.November.2005 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 2.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2008 Jeg ser at rorindikatorene mine (2 stk) ikke virker tilfredsstillende. Antar at det er rorsensoren som har "tatt kvelden". Håper at det blir en "claim" til båtprodusenten, men er forberedt på å måtte betale dette selv. Er det en form for standard sammenheng mellom rorvinkel, rorsensorsignal og instrumentangivelse, eller varierer dette fra produsent til produsent? Jeg har VDO instrument. I morgen skal jeg sjekke giveren. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 2.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2008 Her har jeg lagt inn kobling av rorindikatorene og rorsensor. Virker som det hele er "rett frem". Tallene som er satt inn er de unike tallene som er preget inn på kablene. Båtprodusenten lager så mange båter at hver eneste ledning ombord har unike nummer for hver 10 cm. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.