Dilbert1 Startet 8.April.2021 Link til dette innlegget Startet 8.April.2021 Jeg har klargjort og sjøsatt båt, og som førstegangseier av båt med baugpropell var jeg ikke obs på at det er en anode der som må sjekkes/byttes. Klønete, burde forberedt meg bedre merker jeg... Spørsmålet er: må jeg få båten opp igjen og bytte, eller er risikoen så liten at det ikke er verdt bryet? Utfordringen er at jeg som nevnt over ikke var obs på anoden, så jeg har heller ingen formening om tilstand på den. Anoder på drev er byttet, de gamle var ikke spesielt medtatte så havna er nok ikke den verste sånn sett. Jeg heller mot å få båten opp igjen og bytte selv om det koster en ny runde med løft av marinaen. Hva tenker dere? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 8.April.2021 Link til dette innlegget Svart 8.April.2021 Du kan sikkert inspisere den med et vanntett kamera (ta bilder). Bytt den så i sommer når det er litt varmere i vannet. Nå vet ikke jeg hvilken båt du har, men på min er det kurant å bytte den i vannet. Bolter fungerer like bra under vann, men jeg ville hatt det en god del varmere i vannet før jeg hadde hoppet uti for å bytte ? Finn et stille sted helst med ren sandbunn (eller legg noe på bunnen som kan fange opp om du mister noe ned) , på med dykkermaske, og så skru. Selvfølgelig på en grunne. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Worry II Svart 8.April.2021 Link til dette innlegget Svart 8.April.2021 (redigert) Dilbert1 skrev 17 minutter siden: Jeg heller mot å få båten opp igjen og bytte selv om det koster en ny runde med løft av marinaen. Hva tenker dere? Hei, Dibert1, og velkommen på forumet. Om jeg hadde vært deg, ville jeg ikke tenkt så mye på det. Selv bytter jeg annenhvert år på mine 2. Du skriver ikke noe om hvilken thruster eller båt du har, men jeg kan berolige deg med at det neppe blir noe problem uansett. Om du venter til vannet er varmt nok, er det lettere å få den løs under varmt vann enn kaldt på land, om du føler at du må få den byttet Redigert 8.April.2021 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dilbert1 Svart 8.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2021 Takk for velkomst og gode svar! Båten er en Nordkapp Vitesse, propellen Sleipner SE. Da blir det bading i sommer Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 8.April.2021 Link til dette innlegget Svart 8.April.2021 Dette kan gjøre på vann, samme med bytte av propellen ? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 9.April.2021 Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 Jeg har båten oppe annenhvert år, har trustere fra Sleipner både forran og bak. Etter 24 måneder i sjøen er det rikelig med anode igjen. For de som har båten på land om vinteren tilsvarer dette 4 - 6 år. Så jeg ville ikke bekymret meg. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Ask Svart 9.April.2021 Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 Hei Eg forstår trådstartar slik at båten er relativt ny for han. Kva med å sjå på bileta frå salsannnsa. Kanskje dei viser anoden, slik at det er råd å sjå kor mykje som er att av anoden. Eg ville òg vurdert prisen på løft. Om prisen på løft er rimeleg så hadde eg tatt båten opp, skifta anoden og fått båten på sjøen att. Det bør ikkje ta lang tid, kan gjerast medan båten heng i krana, og bør ikkje kosta all verda. Lykke til. (Dette er visst mitt innlegg nr 3333, i følje eit anna medlem i ein annan tråd.) Ask Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 9.April.2021 Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 Sleipner SE bruker vel standard knapp-anode fra Sleipner? Denne sitter i så fall fastskrudd med en bolt med 5mm umbrako. Som de andre sier, sjekk den når det blir badetemperatur og bytt hvis nødvendig på grunt vann eller med dykkermaske og en 5mm umbrakonøkkel. Disse anodene (izink) kan ofte se hele ut, men skrur du den ut, så veier den "ikke`no" og er helt porøs. Da bør den byttes uansett. Sjekk derfor vekta og konsistensen, og ikke bare visuelt. Du bytter denne på et par minutter. Zink-anode: Ny type, alu-anode: Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 9.April.2021 Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 Byttet anode på baugpropellen nå nettopp og rent visuelt så den nesten hel ut, men da jeg veide den så var den kun en tredjedel avvekten av den nye anoden jeg satte på! Forøvrig er det store prisforskjeller på slike anoder. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
LALUNA II Svart 9.April.2021 Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 Man sluver ikke med anodebytting for det kan bli en dyr lærepenge Sjekkes en gang årlig mener jeg for å være på den sikre siden Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
TrikkerN Lønning Svart 9.April.2021 Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 TideRace skrev 20 minutter siden: Sleipner SE bruker vel standard knapp-anode fra Sleipner? Denne sitter i så fall fastskrudd med en bolt med 5mm umbrako. Som de andre sier, sjekk den når det blir badetemperatur og bytt hvis nødvendig på grunt vann eller med dykkermaske og en 5mm umbrakonøkkel. Disse anodene (izink) kan ofte se hele ut, men skrur du den ut, så veier den "ikke`no" og er helt porøs. Da bør den byttes uansett. Sjekk derfor vekta og konsistensen, og ikke bare visuelt. Du bytter denne på et par minutter. Zink-anode: Ny type, alu-anode: Når vi feks bytter propell på baugvispen på Redningsskøyta,kjører vi inn med baugen på en slipp. Da kan vi fint bytte begge deler, dog tas sink når den er på land, men selve bytte hadde ikke vært noe problem ? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 9.April.2021 Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 (redigert) Du ordner deg bare med f.eks. en kraftig skrutrekker som du stikker inn i propellen for å låse den av mot gearhuset. Så en unbrako, helst skralle med bit og forlenger da denne står et stykke inn i tunnellen og det kan være vrient å komme til med en unbrakonøkkel. Så er det bare å skru ut unbrakoen og kakke løs sinken om den evt. kniper litt. Ingen grunn til å ta båten på land for dette, kjør den opp på ei sandstrand eller ta det i drakt. Men husk å slå av hovedbryter fra batteriet til thruster før du begynner, dette er utstyrt som kapper fingrene tvert om det skulle oppstå en feil som gjør at den starter mens du holder på. Kan være nok med interferens på radiostyringen. Eller vakkelkontakt i panel/releer. Redigert 9.April.2021 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 9.April.2021 Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 (redigert) Hadde bare sånne ting vært mitt største problem med båt . . . ! Jeg ville med glede sett frem til en dukkert til sommeren for å sjekke anoden. I mellomtiden ville jeg sovet veldig godt. Men nå er jeg av den litt uansvarlige typen som heller tar en utfordring enn å gå for lettvintløsninger, som bare ganske enkelt å heise opp båten nå og bli kvitt brysomme tanker . . . Valget er ditt Redigert 9.April.2021 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Fantino Svart 9.April.2021 Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 ‘Knappe’-anoden over kan til tider sitte utrolig fast da kragen tydeligvis ekspanderer litt når anoden oksideres/ofres. Jeg hadde nok tatt med med unbrakoen i vannet i sommer, men vært forberedt på at det ikke er badebuksejobb (har til og med brukt improvisert ters for å få av skiten). Om det ikke lar seg gjøre i sjøen hadde jeg levd godt med å vente. Det er tross alt ikke så mye metall den anoden skal beskytte. På de båtene jeg har hatt har de vært temmelig intakte etter 1 sesong og har nok blitt byttet unødvendig en del ganger. Sitér dette innlegget Link to post
Andora Svart 9.April.2021 Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 Erfarte samme som fantino, måtte Borre noen hull tett i tett (i anoden) rundt kanten for at den skulle løsne, tror det hadde vært vondt å få til under vann på min. Sitér dette innlegget Link to post
Dilbert1 Svart 9.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 Takker for alle svar! Jeg har bestilt ny anode i dag, så får vi se om badetemperatur eller tid for løft kommer først:-) Ser absolutt at det kan bli klønete å jobbe under vann hvis anoden sitter fast. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 9.April.2021 Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 På min har ikke anoden sittet så veldig fast. Bare et lite dunk i siden. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
JRK Svart 9.April.2021 Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 Men er det så mye anode igjen at man ikke får den av kan man vel bare slappe av og ta den neste gang båten er oppe. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.April.2021 Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 Andora skrev 12 minutter siden: Erfarte samme som fantino, måtte Borre noen hull tett i tett (i anoden) rundt kanten for at den skulle løsne, tror det hadde vært vondt å få til under vann på min. Min anode satt også utrolig godt fast, Sleipner SE60. Jeg måtte bruke mye mekanisk kraft for å få den løs, og klarte å skade gjengene der skruen sitter. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
TideRace Svart 9.April.2021 Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 (redigert) Jeg pleier å slå forsiktig rundt den ytre kanten på anoden med en kulehammer. Da kommer den ofte raskt løs. Korrosjonen tåler ikke mye før den pulveriseres. Jeg har to stk kontraroterende propeller på trusteren i baugen og da to anoder å skifte. Skiftes de hvert år er det sjeldent de sitter fast, men står de over et par år må som regel kulehammeren fram. Båten hadde ligget ute 3 sommere og to vintere da jeg tok den opp for opplag på land i høst. Kulehammeren måtte da fram, men anodene kom lett ut med noen knakk rundt ytterkanten. De så fine ut fra utsiden, men vekta var som @Mouche opplevde, ca 30%-40% av hva nye zink-anoder veier. Så sjekk vekt og ikke bare utseende ... :) Redigert 9.April.2021 av TideRace (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 9.April.2021 Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 (redigert) Anoder tæres ulikt. Anodene i motoren bytter jeg hvert år, anoden på eksosbendet (hvis du har drev) kan sitte i 4-5år. Jeg prøvde å løsne anoden på baugpropellen, men den satt dønn fast. Turte ikke bruke makt ettersom jeg skulle sjøsette om 3 dager, og alle båtbutikket var stengt (hadde ikke ny anode klar). Vurderte at denne holdt en sesong til. Redigert 9.April.2021 av R.O (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 9.April.2021 Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 R.O skrev 27 minutter siden: Anoder tæres ulikt. ... Vurderte at denne holdt en sesong til. Tja... den ligner kanskje litt på denne, som var den beste av de to som jeg har byttet nå. Tilsynelatende fin å se på, men veier knapt halvparten av den nye. Dessuten er den tvers gjennom porøs, jeg kan krafse i stykker overflaten og et stykke innover med bare neglene. Jeg er svært usikker på denne anoden kan "ofre seg" mer enn den har gjort, og i så fall er den verdiløs. Neste stadium ser ut til å være pulverform. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.April.2021 Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 Jeg ser at det anbefales å veie anoden for trusteren. Men her kan en fort bli lurt. Hva slags anode er det du har, og hva slags anode er det du skal sette inn? Da jeg skulle ha ny anode i våres før sjøsetting lette jeg selvfølgelig etter en sink-anode. Men nei da, Sleipner leverer nå anodene av aluminium. De har samme typenummer men med en 'A' på slutten. Og skal en sammenligne vekten er det greit å ha i bakhodet at egenvekten på sink er ca. 7,1 mens den for aluminium er mye lavere, typisk 2,7! Nå er vel begge typene legeringer, men tallene sier likevel sitt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
R.O Svart 9.April.2021 Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 TideRace skrev 12 minutter siden: Tja... den ligner kanskje litt på denne, som var den beste av de to som jeg har byttet nå. Tilsynelatende fin å se på, men veier knapt halvparten av den nye. Dessuten er den tvers gjennom porøs, jeg kan krafse i stykker overflaten og et stykke innover med bare neglene. Jeg er svært usikker på denne anoden kan "ofre seg" mer enn den har gjort, og i så fall er den verdiløs. Neste stadium ser ut til å være pulverform. Den fikk noen reale dunk med baksiden av skrutrekkeren uten å vise tegn til svakhet. Blir ny inspeksjon i juli... Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 9.April.2021 Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 Noen som vet hvorfor de har begyndt å bruke aluminium? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.