Jump to content

Trenger råd- glemt å bytte anode på baugpropell...

Dilbert1

Recommended Posts

Før Sleipner gikk over til alu anoder var de enkle å skifte.

Nå med alu anoder sitter de som f. Må bankes løs. Rett og slett noe dritt å få de av.

Men de tæres lite de nye.

Skulle skifte for 2 år siden etter 2 år i sjøen, da ga jeg opp å få de av. Tenkte de kunne stå ett år til og da være mer tært å lettere å få av.

Men nei, skiftet de ifjor og det var samme helv... banket de løs, skadet bosset litt på propellerne  både på baugthruster og hekkthruster.

Lars H. skrev 11 minutter siden:

Da jeg skulle ha ny anode i våres før sjøsetting lette jeg selvfølgelig etter en sink-anode. Men nei da, Sleipner leverer nå anodene av aluminium. De har samme typenummer men med en 'A' på slutten.

Jeg bruker som deg kun zink-anoder, Lars, da båten ligger i saltvann. Så her er det kun veid zink mot zink. 

Dessuten har vel alu-anoden til Sleipner et noe annet utseende, se bilde over tidligere i denne tråden.

Det er ikke noe problem å få tak zink til Sleipner. Du får for eksempel disse (se under) som er uoriginale, men like fullt zink. Dessuten har denne en sympatisk pris i forhold til de med Sleipner-logoen. Jeg har kjøpt mine hos Vallø Motor utenfor Tønsberg.

P4050087.JPG.198e6599ac881b55b200368e19b20ec2.JPG

P4050088.JPG.6feca73acdb3dbde3eac35439a917aa2.JPG

Redigert av TideRace (see edit history)
Mix skrev 5 minutter siden:

Men de tæres lite de nye.

Nå er jeg ingen ekspert på anoder, men vitsen med hele greia er jo at de skal "ofre" seg. Jeg er derfor grunnleggende skeptisk til anoder som ser ut som nye etter et par sesonger i sjøen.

For noen år siden på en gjestebrygge på Sørlandet var det en som gav meg tipset om å bytte motoranodene med rustfritt stål. Det hadde han gjort. De forsvant nemlig ikke.

Lars H. skrev 22 minutter siden:

Jeg ser at det anbefales å veie anoden for trusteren. Men her kan en fort bli lurt. Hva slags anode er det du har, og hva slags anode er det du skal sette inn?

For meg var det zink ut og zink inn, og den gamle anoden veide 1/3 av den nye. Har trolig sittet i siden båten var ny for fire år siden. Anoden var relativt grei å fa av/ut, men propellen ga jeg opp å få av. 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

TideRace skrev 24 minutter siden:

Jeg bruker som deg kun zink-anoder, Lars, da båten ligger i saltvann. Så her er det kun veid zink mot zink. 

Dessuten har vel alu-anoden til Sleipner et noe annet utseende, se bilde over tidligere i denne tråden.

Dette var første gang jeg byttet anode siden trusteren var ny for 3 år siden. Hva den halvspiste anoden som satt der var laget av, aner jeg ikke. Men den nye så akkurat ut som en sinkanode avbildet lenger oppe i denne tråden. Anbefaler Sleipner alu, går jeg for det.

anode_alu.jpg.3db50383c66226f4b7bd1859e2b2190c.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Mix skrev 11 minutter siden:

Den anoden er ny type og i alu.

Mhhhh... og jeg som ba om zink-anode...   Til mitt forsvar tilsier vekta at det ikke er alu, men mulig jeg er på tynn is nå. Det framgår av klippet under fra en webside jeg fant fra en nettbutikk at denne anodetypen skal være zink  ... :confused:   

Men ok, er det alu så gjør jeg som Lars og aksepterer at Sleipner har funnet en ny anodeløsning. Det fungerer antagelig like bra for meg.

zink.jpg.191058df55624d8013bbee12f02df35c.jpg

Mix skrev 45 minutter siden:

Og anoden du viser bilde av tidligere i tråden er til gammel 4hk, og ikke aktuell på nyere SP og SE modeller

Beklager, men den er helt lik de jeg satte på i fjor som var i alu.

Den brukte anoden som er avbildet over er plukket av min baugpropell og det mener jeg bestemt ikke er en 4hk, men en SidePower SE80 (eller SE100?) 2012-modell med to kontraroterende propeller. 

Skulle de anodene jeg har plukket av nå likevel være av alu, skal jeg ikke klage. De har beviselig ofret seg som de skal og har vært greie å ta av etter ca to og et halvt år på sjøen. Da har jeg lært noe nytt i dag også. Poenget med det jeg har skrevet tidligere i tråden er at anoder kan være oppbrukt eller ødelagt selv om de tilsynelatende ser ok ut. 

P4090098.JPG.7448021b313c78fae6271a7ad2a87f13.JPG

TideRace skrev 24 minutter siden:

Den brukte anoden som er avbildet over er plukket av min baugpropell og det mener jeg bestemt ikke er en 4hk, men en SidePower SE80 (eller SE100?) 2012-modell med to kontraroterende propeller. 

Det var ikke den jeg kommenterte, det var den over som du påstod var ny type i alu som ikke er for hverken SP eller SE serie men til gammel 4hk.

For øvrig er ikke SE80 eller SE100 kontraroterende.

De har twin propeller men er ikke kontraroterende, da må du opp i SE170.

Nei, det er riktig, Mix.

Det var da jeg skulle kjøpe nye anoder tidligere i vår at jeg ble tilbudt "alu-anoder"  med dette utseendet. Jeg ville ha zink og kjøpte i stedet den andre typen på Vallø, som i følge deg antagelig også er alu :lol:

I den første sjappa burde jeg forlengst ha lært at man ikke alltid bør stole 100% på 16-åringer som uttaler seg skråsikker bak disken. På Vallø tar jeg eventuelt selvkritikk om jeg kan ha bedt om "anoder" og ikke "zink". Der vet de som regel hva de selger.

Som nevnt gir jeg f... i dette, da jeg stoler på Sleipner hvis de nå velger å anbefale alu-anoder ?.

Her bilde av den anoden jeg satte på og hva Sleipner selv sier om den.Den skal passe på SP55/SE60/SE75/SE80/SP95/SE100.

anode_sleipner_alu.jpg.0f9a2ac87d1a907a4f263f7eefcfc3e6.jpg

The mil-spec alloy includes about 5% Zinc and a trace of Indium to prevent oxidation resulting in a layer reducing the sacrificial properties of the anode.

Provides more protection and will last longer than zinc anodes of the same size (up to 50% longer).

Less than half the weight of of a similar sized zinc anode.

Provides superior support compared to zinc anodes in fresh or brackish water, while still giving excellent pro­tection in salt water, and is the only anode that is safe for all applications.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 3 minutter siden:

The mil-spec alloy includes about 5% Zinc and a trace of Indium to prevent oxidation resulting in a layer reducing the sacrificial properties of the anode.

Dette mener jeg er gunstig for å slippe belegg og passivisering av anoden.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...