Jump to content

Hvid røg fra dieselmotor..

Peter-

Recommended Posts

Slik er det jeg har forstått dette:

Det er normalt med litt mer hvit røyk når det er kaldt/ høy fuktighet i luften enn når det er varmere.

Hvit røyk kan enten være eksos, eller vanndamp. Hvis den blir raskt borte så er det nok vanndamp. Det kan komme av at saltvannet blir for varmt. Det skyldes i tilfelle dårlig sirkulering, og da kan det være dårlig impeller eller tett sjøvannskrets. 

Hvis den henger lenge (og evt lukter mye) så er det nok eksos og da kan det være dyser eller annet som påvirker diesel/ luft blanding. 

SystemRens brukes enten i sjøvannskretsen eller i kjølevæske-kretsen. Skal den fungere så bør den sirkulere og virke over lengre tid. Helst litt varme. 

Hvilken motor har du?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Der er helt sikkert signifikant meget mere røg når det er koldt og fugtigt...

Tror det er eksos men kunne faktisk også være vanddamp. Det hænger helt sikkert ikke specielt lang tid i luften så kunne godt være vanddamp..

Der står på pakningen af systemrens at man skal kører det igennem og lad det stå i nogle dage. Er det virkelig effektivt nok?

Motoren er en gammel MD-11C

Mvh,

Peter

Redigert av Peter- (see edit history)

Når man skal sirkulere sjøvannskretsen så må man kople fra utløpet på sjøvannet, slik at man sirkulerer tilbake til sjøvannspumpen. 

Med vanlig gir så går sjøvannet slik hos meg:

1) Inn til sjøvannspumpen

2) Sjøvannsfilter

3) Varmeveksler, oljekjøler

4) Gir

5) Eksosbend og ut våteksos

Hvordan ser blir hos deg med seildrev vet jeg ikke. Går eksosen ut skrogsiden, slik at du ser eksos og sjøvann? Eller går det ut via seildrev?

Hvis det går via eksosbend og ut av skrogsiden så kan du kanskje gjøre som jeg gjør:

1) Kopler på slange fra sjøvannspumpen som suger SystemRens fra en kanne/ bøtte.

2) Kopler av sjøvannsslangen som går inn på eksosbend

3) Hvis du da starter motoren så MÅ du ha en vannslange inn på eksosbendet for å kjøle eksosen. Ellers blir eksosutløpet for varmt. 

Men du kan også bruke en egnet pumpe til å pumpe SystemRens-blandingen rundt i sjøvannskretsen, uten å starte motoren.  Feks en lensepumpe som står i kannen.

Jeg tar forbehold om at jeg ikke vet hva seildrevet gjør. Jeg vet ikke om eksos og eller sjøvann kretser opp og ned i dette.

Et annet spørsmål er om du har sjekket inntaket på seildrevet?

Slik jeg har forstått det har mange seildrev (alle?) Inntak for sjøvann. Hvis det er blåskjell nedi det så vil jo det hindre vann inn, og da vil ikke SystemRens rekke til. 

Husk å stenge skroggjennomføringer for inntak hvis du har slike. 

Slik gjorde jeg det, på en større motor:

Jeg lagde en 20 liters kanne, og satte en skroggjennomføring motsatt vei slik at jeg fikk en slangestuss ut nederst:

20190629_180050.jpg.7937ea58faf186bf2231f92b750807be.jpg

slange fra slangestuss gikk til sjøvannspumpen, og en slange fra giret og tilbake i kanna.

20190629_180848.jpg.bd4464af6860deba2f8fd938043b19f6.jpg

Her er stussen20190629_181049.jpg.3b8485ea321e05ac1a6ee2b7e58e70e2.jpg

Koplet egen slange på eksosbendet. 

Viktig! 

Du må IKKE skru på ferskvannet før motoren går, og du må skru av rett før du skrur av motoren.  Det er for å hindre at du spruter vann inn feil vei og inn i motor.

20190629_180951.jpg.0dda77653f3b7e7a94943a80240cec05.jpg

Her ser du skitten som kom la seg i kannen hos meg etter kort tid. 20190630_120640.jpg.7da7e0cbe4e0d1e04ec26903418334f7.jpg

Dette var på en større motor, og jeg vet ikke helt hvordan det blir på en eldre.

Systemrens fungerer bedre ved hyppig sirkulasjon, og helst litt varme.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Sjekk eksosbendet, om det er delvis tett her blir det gjerne mer damp. Men ellers så er det ikke uvanlig med litt røyk fra eldre motorer, særlig i fuktig vær. 

Jeg ville prøvd etter Systemrens sine anbefalinger først, i stedet for å styre med pumper og kanner. Som regel er det mer enn godt nok. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Observasjoner av mer synlig eksos har vært en gjenganger på dette forumet hver eneste vår. Og sjelden noen som plages med dette om sommeren. Årsaken er mest sannsynlig det kalde og kanskje fuktige været. Vent og se om problemet vedvarer når sommeren kommer før du legger mye arbeid i rens av kjøling osv. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Grand Banks jr skrev for 12 timer siden:

Enig med @index. Spesielt hvis det ikke temperaturen på motoren er høy, samt at eksosslangen etter eksosbendet ikke er veldig varmt.

Så hvis moteren ikke bliver varm og eksosslangen ikke er så varm så kan det betyde at der er snavs i eksosbendet? Kan dette fjernes med systemrens eller må det fjernes mekanisk?

Har ikke tjekket bendet - men min motor har generelt svært ved at komme op i temperatur.. kan dog også være fordi at ferskvandsdelen kører igennem en stor radiator.

Mvh,

Peter

Redigert av Peter- (see edit history)
Peter- skrev 24 minutter siden:

Så hvis moteren ikke bliver varm og eksosslangen ikke er så varm så kan det betyde at der er snavs i eksosbendet? Kan dette fjernes med systemrens eller må det fjernes mekanisk?

Nei, da misforstår du litt. Kjølesystemet ditt er nok OK siden den ikke går varm. Men et delvis tett blandebend kan gjøre at vannet kommer ut i små dråper som lettere blir til damp. Mest sannsynlig er alt i orden, alle båter damper i kaldt og fuktig vær. Så bare slapp av og nyt båtlivet du! 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Profondo skrev 5 minutter siden:

Hvit røyk kan også være forårsaket av uforbrent diesel som følge av lav kompresjon eller dårlig gløding på en eller flere sylindre. 

Meget mulig. Men som nevnt, dette er et tema som kommer opp hver eneste vår. Vent til det blir varmere i været før det trekkes konklusjoner. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...