Sturee Startet 9.April.2021 Link til dette innlegget Startet 9.April.2021 Hei! sliter med at smørekanalene i styrehjelmen på et Volvo Penta skjold (DP-A drev/DP-S skjold) er tette av størknet grease. Styringen går lett og det er ikke slakk, så ønsker i utgangspunktet ikke å demontere hjelmen. For å få den demontert må enten skjoldet av eller motoren ut, og det håpet jeg å unngå da jeg hverken har tid, penger eller ressurser tilgjengelig for å få gjort dette. Håpet derfor å få løst opp fettet som er størknet, til dette har jeg kjøpt en oljepresse til tyntflytende olje som gir 150bar. Tenkte å fylle denne med oppvarmet WD40, bremserens, avfetting eller lignende, noen som har erfaring med hva som fungerer best til å løse opp gammelt størknet fett? Ellers har jeg også tilgang til induksjonsvarmer, aldri brukt en slik før men tenker den er bedre egnet enn åpen flamme til å få varmet opp akselen og fettet så den løser seg opp lettere, eller kan dette gjøre mer skade enn nytte? Sitér dette innlegget Link to post
POL Svart 9.April.2021 Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 Hei. Har et lignende problem.Hvilken oljepresse er det du snakker om? Hvordan fungerer den? Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 9.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 Er denne jeg har kjøpt; Oljesprøyte fungerer med fylle beholder med væske, sette på lokk og presse beholderen ned mot munnstykket, rimelig enkelt ?? Sitér dette innlegget Link to post
POL Svart 9.April.2021 Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 Takk skal du ha. Sitér dette innlegget Link to post
POL Svart 9.April.2021 Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 Beklager maset mitt, men kan ikke finne forhandler eller nettbutikk som selger denne. Har du et tips? Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 9.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 Hvis du trykker inn på Finn en forhandler inne på linken, finner du nærmeste som kan bestille en slik til deg. Jeg kjøpte min gjennom bondekompaniet (tilsvarer Felleskjøpet, vil tro de og kan skaffe) Sitér dette innlegget Link to post
POL Svart 9.April.2021 Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 Hjertelig! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.April.2021 Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 Jeg ville fylt den med diesel. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sturee Svart 9.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 Takk for tips, har vurdert diesel men når jeg googlet litt leste jeg på et forum at parafin i liten grad greide å løse opp størknet grease, da vil jeg tro det samme gjelder for diesel? Nå kan det jo være at dette var på en helt annen type fett, så om du eller noen andre har prøvd med diesel og det er effektivt, så er det verdt et forsøk! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.April.2021 Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 Sturee skrev for 6 timer siden: Er denne jeg har kjøpt; Oljesprøyte fungerer med fylle beholder med væske, sette på lokk og presse beholderen ned mot munnstykket, rimelig enkelt ?? Jeg har et par tilsvarende, men har aldri prøvd dem med å et enn grease. De få gangene jeg har opplevd størknet grease har jeg skrudd ut kuppelen, staket med streng og presset inn ny gris i generøse mengder. Har fungert for meg. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Brigg Svart 9.April.2021 Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 @Sturee Er du sikker på at det ikke bare er selve smørenippelen som er tett? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Sturee Svart 10.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2021 Brigg skrev for 6 timer siden: @Sturee Er du sikker på at det ikke bare er selve smørenippelen som er tett? Ja, selve nippelen har jeg skrudd ut, og så skrudd slange direkte inn der nippelen sto for å prøve å presse inn nytt fett @index lar seg dessverre ikke stake opp uten å demontere sånn som smørekanalene går på denne Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 10.April.2021 Link til dette innlegget Svart 10.April.2021 Har du muligheten for å gjøre en test med forskjellige stoff for å se hvor godt de løser grease? Jeg vil anta at et stoff som ikke løser fersk grease, heller ikke klarer størknet grease. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.April.2021 Link til dette innlegget Svart 10.April.2021 ATF olje har gode rensende egenskaper , kanskje verdt å forsøke? evt kan man mikse seg en liten batch av denne , en hjemmelagd våpenolje som også funker godt på andre ting, feks rust. https://www.trapshooters.com/threads/eds-red-gun-oil.115567/ Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sturee Svart 10.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2021 ATF olje skal jeg prøve, har lest at det i blanding med aceton kan være effektivt og penetrerende. Takk for alle tips! Skal gjøre som @tilplan sier og teste på en fersk flekk med grease først og se hvordan det fungerer på det ?? Sitér dette innlegget Link to post
POL Svart 2.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2021 Hei Sturee. Hvordan gikk det med oljepressa? Fungerte dette og i tilfelle hvilken olje , hvilket stoff brukte du? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.