Jump to content

Induksjonsvarmer og kjemikalie mot størknet grease i aluminium?

Sturee

Recommended Posts

Hei!

sliter med at smørekanalene i styrehjelmen på et Volvo Penta skjold (DP-A drev/DP-S skjold) er tette av størknet grease. Styringen går lett og det er ikke slakk, så ønsker i utgangspunktet ikke å demontere hjelmen. For å få den demontert må enten skjoldet av eller motoren ut, og det håpet jeg å unngå da jeg hverken har tid, penger eller ressurser tilgjengelig for å få gjort dette.

Håpet derfor å få løst opp fettet som er størknet, til dette har jeg kjøpt en oljepresse til tyntflytende olje som gir 150bar. Tenkte å fylle denne med oppvarmet WD40, bremserens, avfetting eller lignende, noen som har erfaring med hva som fungerer best til å løse opp gammelt størknet fett?

Ellers har jeg også tilgang til induksjonsvarmer, aldri brukt en slik før men tenker den er bedre egnet enn åpen flamme til å få varmet opp akselen og fettet så den løser seg opp lettere, eller kan dette gjøre mer skade enn nytte?

Takk for tips, har vurdert diesel men når jeg googlet litt leste jeg på et forum at parafin i liten grad greide å løse opp størknet grease, da vil jeg tro det samme gjelder for diesel? Nå kan det jo være at dette var på en helt annen type fett, så om du eller noen andre har prøvd med diesel og det er effektivt, så er det verdt et forsøk!

Sturee skrev for 6 timer siden:

Er denne jeg har kjøpt; Oljesprøyte

fungerer med fylle beholder med væske, sette på lokk og presse beholderen ned mot munnstykket, rimelig enkelt ??

Jeg har et par tilsvarende, men har aldri prøvd dem med å  et enn grease. De få gangene jeg har opplevd størknet grease har jeg skrudd ut kuppelen, staket med streng og presset inn ny gris i generøse mengder. Har fungert for meg.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

ATF olje har gode rensende egenskaper , kanskje verdt å forsøke? 

evt kan man mikse seg en liten batch av denne , en hjemmelagd våpenolje som også funker godt på andre ting, feks rust.

https://www.trapshooters.com/threads/eds-red-gun-oil.115567/

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...