Ivan Bonev Startet 9.April.2021 Link til dette innlegget Startet 9.April.2021 Hei båt venner. Kjøpt meg en Rana 530 HT med 50 hk 2 takt og lurer på hvilket år er motoren?. Har sjekket på mange steder og er ikke sikkert? Er det 2001 eller? På forhånd takk?️ Sitér dette innlegget Link to post
Reisatjukk Svart 9.April.2021 Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 Ser ut som 2001 ja:) Sitér dette innlegget Link to post
Ivan Bonev Svart 9.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 Takk, jeg synes at det er 2001 men tenkt å spørre her hvis noen er mer med dette ;) Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 9.April.2021 Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 (redigert) Vis gjerne bilde av hele motoren. Jeg tror det er 1988. (Eller 2009) Mener det står G helt nede til høyre på blank/brun flekk på skiltet. Ser også blå ut, ikke grå. Redigert 9.April.2021 av Inter 9000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Ivan Bonev Svart 9.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 Skal prøve å ta bilde ( båten ligge i vann nå). Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.April.2021 Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 1988 er nok mer sannsynlig enn de andre 2 ja. Fargen er en ting. Modellen en annen. Rundt 2000 en gang overtok 50G (basert på 60/70hk) for 50D Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Skrotnisse Svart 9.April.2021 Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 Helt klart 1988 tenker jeg Sitér dette innlegget Link to post
Ivan Bonev Svart 10.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2021 Fikk samme svar på Facebook, tusen takk ;) Sitér dette innlegget Link to post
Reisatjukk Svart 10.April.2021 Link til dette innlegget Svart 10.April.2021 Eg var kjapt frempå her med feil svar til TS, så må spørre dere om ka dere ser på ved skiltet? Er jo en stor S i feltet der alene, men det er ikke den bokstaven som står der alene som indikerer produksjonsår? hva indikere den S ‘en? her er jo tydeligvis eg godt utpå å gynge? Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 10.April.2021 Link til dette innlegget Svart 10.April.2021 Reisatjukk skrev for 5 timer siden: Eg var kjapt frempå her med feil svar til TS, så må spørre dere om ka dere ser på ved skiltet? Er jo en stor S i feltet der alene, men det er ikke den bokstaven som står der alene som indikerer produksjonsår? hva indikere den S ‘en? her er jo tydeligvis eg godt utpå å gynge? Du må se helt nede til høyre på skiltet. (Zoom inn bildet) Der står det G. = 1988 S står for short (kort stamme) Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
gbraen Svart 13.April.2021 Link til dette innlegget Svart 13.April.2021 Hvis du går inn på denne siden finner du ut det meste om motoren. Tast inn serienr https://www.yamaha-motor.eu/gb/en/services/yamaha-offers-you/parts-catalogue/ Sitér dette innlegget Link to post
Ivan Bonev Svart 13.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2021 Tusen takk ;) Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 14.April.2021 Link til dette innlegget Svart 14.April.2021 (redigert) Jeg låner denne tråden litt, fant ikke igjen min gamle tråd med omtrent samme motor, 3-syl Yamaha 50 HK 2T fra slutten av 80-tallet. Det er den som gikk så fint etter at jeg renset forgasserne... Men problemet med å dele stammen på en grei måte, har blitt utsatt et par år (av gode grunner jeg ikke skal gå inn på nå...). Men nå var det tid for å ta tak i dette på nytt. Etter diverse mislykkede forsøk med diverse metoder (den siste var å feste båthengeren til bilen, underdelen av stammen i en stolpe, og prøve å dra det fra hverandre med bilen og firehjulstrekk)... Jeg stoppet før jeg klarte å rive båten i stykker... Bestemte jeg meg deretter for å gå målrettet, men brutalt til verks. Brukte slegge (og var klar over skadepotensialet). -Som man vil se på bildene, vant slegga. Jeg slo av en del av finnen på den ene siden. Jaja. Mer brutalitet: Jeg måtte til slutt skjære av bolten, etter å ha skjønt at den var så lang at jeg ikke gadd å bore den ut. Her er kuttet: Jada... Første spørsmål: Jeg tenker å bruke JB Weld som er "epoxy kaldsveis" i bruddflatene på den delen jeg slo tvers av. Den sitter såvidt på plass uten lim på bildet. - Noen kommentarer til det? Her er den delen av bolten som fremdeles sitter irret fast i toppdelen, etter å ha fått løs underdelen av stammen. -Er det noen av dere eksperter som har forslag til hvordan jeg kan klare å skru den bolten ut? Jeg tenkte å file den ned på to sider for å få godt grep med en tang, og vri den løs - kanskje gjengene kan reddes. Men jeg er redd for at den brekker, og da må jeg vel bore rundt, sette inn et rør og gjenge opp på nytt. Så var det dette: Bildet viser uendrdelen av stammen med impellerhuset. Hva er den svarte "gummislangen" eller hva det er for laget av, helt til høyre på bildet? Og til slutt: Girspaken ser litt bøyd ut helt nederst: Kan -eller bør- jeg la den være sånn, eller er det lurt å ta den av og rette den ut? Og som om dette ikke var nok: Er det noe spesielt jeg bør tenke på, før jeg lakker på nytt. Skal prøve å få tak i Yamaha blåfergen til denne modellen, slipe og lakke. Det ble ikke pent etter at jeg hardhent har slått dette fra hverandre med kiler inn fra siden heller, og jeg må jo tette det slemme kuttet jeg gjorde på siden også. Takker på forhånd for det som måtte komme av kyndige tips og forslag! Redigert 14.April.2021 av Mizar (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.