Jump to content

Trenger hjelp Yamaha 50 hk 2 takt hvilket år?


Ivan Bonev

Recommended Posts

1988 er nok mer sannsynlig enn de andre 2 ja. Fargen er en ting.  Modellen en annen. Rundt 2000 en gang overtok 50G (basert på 60/70hk) for 50D

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Eg var kjapt frempå her 

med feil svar til TS, så må spørre dere om ka dere ser på ved skiltet? 
Er jo en stor S i feltet der alene, men det er ikke den bokstaven som står der alene som indikerer produksjonsår?  
hva indikere den S ‘en?  
her er jo tydeligvis eg godt utpå å gynge?

Link to post
Reisatjukk skrev for 5 timer siden:

Eg var kjapt frempå her 

med feil svar til TS, så må spørre dere om ka dere ser på ved skiltet? 
Er jo en stor S i feltet der alene, men det er ikke den bokstaven som står der alene som indikerer produksjonsår?  
hva indikere den S ‘en?  
her er jo tydeligvis eg godt utpå å gynge?

Du må se helt nede til høyre på skiltet. (Zoom inn bildet)

Der står det G. = 1988

S står for short (kort stamme) 

Mvh Richard

 

Gleder meg til våren.....

Link to post

Jeg låner denne tråden litt, fant ikke igjen min gamle tråd med omtrent samme motor, 3-syl Yamaha 50 HK 2T fra slutten av 80-tallet.  Det er den som gikk så fint etter at jeg renset forgasserne...

 

Men problemet med å dele stammen på en grei måte, har blitt utsatt et par år (av gode grunner jeg ikke skal gå inn på nå...).  Men nå var det tid for å ta tak i dette på nytt.

 

Etter diverse mislykkede forsøk med diverse metoder (den siste var å feste båthengeren til bilen, underdelen av stammen i en stolpe, og prøve å dra det fra hverandre med bilen og firehjulstrekk)... Jeg stoppet før jeg klarte å rive båten i stykker...

 

Bestemte jeg meg deretter for å gå målrettet, men brutalt til verks.  Brukte slegge (og var klar over skadepotensialet). -Som man vil se på bildene, vant slegga.

Jeg slo av en del av finnen på den ene siden.  Jaja.

 

Mer brutalitet: Jeg måtte til slutt skjære av bolten, etter å ha skjønt at den var så lang at jeg ikke gadd å bore den ut.

 

Her er kuttet:

Kutt.JPG.9a0a6265a7617c2337e8235f02f44249.JPG

 

Jada...

 

Første spørsmål: Jeg tenker å bruke JB Weld som er "epoxy kaldsveis" i bruddflatene på den delen jeg slo tvers av. Den sitter såvidt på plass uten lim på bildet. - Noen kommentarer til det?

 

Her er den delen av bolten som fremdeles sitter irret fast i toppdelen, etter å ha fått løs underdelen av stammen.

 

BoltResten.JPG.ed2ddf43e9f30162493f0f379b1abb42.JPG

-Er det noen av dere eksperter som har forslag til hvordan jeg kan klare å skru den bolten ut?

Jeg tenkte å file den ned på to sider for å få godt grep med en tang, og vri den løs - kanskje gjengene kan reddes. Men jeg er redd for at den brekker, og da må jeg vel bore rundt, sette inn et rør og gjenge opp på nytt.

 

Så var det dette:

 

StammeUnderdel.JPG.d227542b07521d304cba29850c171806.JPG

 

Bildet viser uendrdelen av stammen med impellerhuset.

Hva er den svarte "gummislangen" eller hva det er for laget av, helt til høyre på bildet?

 

Og til slutt: Girspaken ser litt bøyd ut helt nederst:

Girspak.JPG.557efe242830c1dbfa50e97fedfcf934.JPG

 

Kan -eller bør- jeg la den være sånn, eller er det lurt å ta den av og rette den ut?

 

Og som om dette ikke var nok:

 

Er det noe spesielt jeg bør tenke på, før jeg lakker på nytt.  Skal prøve å få tak i Yamaha blåfergen til denne modellen, slipe og lakke.  Det ble ikke pent etter at jeg hardhent har slått dette fra hverandre med kiler inn fra siden heller, og jeg må jo tette det slemme kuttet jeg gjorde på siden også.

 

Takker på forhånd for det som måtte komme av kyndige tips og forslag!

 

 

 

Redigert av Mizar (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...