Mizar
Jeg låner denne tråden litt, fant ikke igjen min gamle tråd med omtrent samme motor, 3-syl Yamaha 50 HK 2T fra slutten av 80-tallet. Det er den som gikk så fint etter at jeg renset forgasserne...
Men problemet med å dele stammen på en grei måte, har blitt utsatt et par år (av gode grunner jeg ikke skal gå inn på nå...). Men nå var det tid for å ta tak i dette på nytt.
Etter diverse mislykkede forsøk med diverse metoder (den siste var å feste båthengeren til bilen, underdelen av stammen i en stolpe, og prøve å dra det fra hverandre med bilen og firehjulstrekk)... Jeg stoppet før jeg klarte å rive båten i stykker...
Bestemte jeg meg deretter for å gå målrettet, men brutalt til verks. Brukte slegge (og var klar over skadepotensialet). -Som man vil se på bildene, vant slegga.
Jeg slo av en del av finnen på den ene siden. Jaja.
Mer brutalitet: Jeg måtte til slutt skjære av bolten, etter å ha skjønt at den var så lang at jeg ikke gadd å bore den ut.
Her er kuttet:
Jada...
Første spørsmål: Jeg tenker å bruke JB Weld som er "epoxy kaldsveis" i bruddflatene på den delen jeg slo tvers av. Den sitter såvidt på plass uten lim på bildet. - Noen kommentarer til det?
Her er den delen av bolten som fremdeles sitter irret fast i toppdelen, etter å ha fått løs underdelen av stammen.
-Er det noen av dere eksperter som har forslag til hvordan jeg kan klare å skru den bolten ut?
Jeg tenkte å file den ned på to sider for å få godt grep med en tang, og vri den løs - kanskje gjengene kan reddes. Men jeg er redd for at den brekker, og da må jeg vel bore rundt, sette inn et rør og gjenge opp på nytt.
Så var det dette:
Bildet viser uendrdelen av stammen med impellerhuset.
Hva er den svarte "gummislangen" eller hva det er for laget av, helt til høyre på bildet?
Og til slutt: Girspaken ser litt bøyd ut helt nederst:
Kan -eller bør- jeg la den være sånn, eller er det lurt å ta den av og rette den ut?
Og som om dette ikke var nok:
Er det noe spesielt jeg bør tenke på, før jeg lakker på nytt. Skal prøve å få tak i Yamaha blåfergen til denne modellen, slipe og lakke. Det ble ikke pent etter at jeg hardhent har slått dette fra hverandre med kiler inn fra siden heller, og jeg må jo tette det slemme kuttet jeg gjorde på siden også.
Takker på forhånd for det som måtte komme av kyndige tips og forslag!