KC- Startet 9.April.2021 Link til dette innlegget Startet 9.April.2021 Straks klar for å sjøsette båten, og for en landkrabbe som meg er det et par ting jeg lurer på. Båten er en 17" Vestfjord med 40HK motor bakpå. Hva trenger jeg av utstyr om bord, som regnes som "basis" - da tenker jeg ikke å alt som er kjekt å ha, men sånn grunnleggende viktige ting f.eks. hvor mange fendere bør jeg ha, skal jeg ha anker eller dregg (vet ikke forskjellen på de to), hvor mange/lange tau bør jeg ha, etc. Topp om man kan begrunne svaret sitt, lærer mer da :) Sitér dette innlegget Link to post
Heed9801 Svart 9.April.2021 Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 Dregg er fint nok til båten. Gjerne en to fendere til hver side :-) du burde ha litt ekstra utstyr som en ekstra vest feks gjerne litt verktøy, ekstra tennplugger, olje, tau, og om du har kalesje? Spinnaker tape (egentlig ment for seil, men fy og godt det er til nødreparasjon) Sitér dette innlegget Link to post
Teresa Svart 9.April.2021 Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 Ekstra tauverk i tilfelle du må slepes eller skal legge til et ukurant sted. Båthake for mange ulike formål. Ekstra propell om du skulle være maks uheldig. Manuell lensepumpe eller øsekar ved lekkasje. Om du har dreneringsplugg bør du ha en tilpasset treplugg eller lignende hvis det "umulige" inntreffer. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.April.2021 Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 Et par 5 meters tau til fortøyning, et på 15-20m og minst to fendere. Dregg med 30-40m synketau. Og kombinert båtshake og padleåre synes jeg er greit i mindre båter. Ekstra plugger til motoren er heller ikke dumt, samt en femliter ekstra med bensin. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Guest Svart 10.April.2021 Link til dette innlegget Svart 10.April.2021 (redigert) Redningsvest og båtførerprøven. hvis du er så fersk som du virker så vil jeg anbefale en bok med sjøvettregler sånn at du vet hvilke side av leia du skal kjøre, hvilke båter du har vikeplikt for, hvilke side du skal kjøre forbi på, hvilke side av div staker du skal kjøre, hva forskjellige lanterner betyr osv osv. Selv om man er født før 1980 og har lov til å kjøre uten båtførerprøven så betyr ikke det at det anbefales. Mye av det du spør om lærer man på båtførerprøvekurs Redigert 10.April.2021 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Corvin17 Svart 10.April.2021 Link til dette innlegget Svart 10.April.2021 Eika skrev for 4 timer siden: Redningsvest og båtførerprøven. hvis du er så fersk som du virker så vil jeg anbefale en bok med sjøvettregler sånn at du vet hvilke side av leia du skal kjøre, hvilke båter du har vikeplikt for, hvilke side du skal kjøre forbi på, hvilke side av div staker du skal kjøre, hva forskjellige lanterner betyr osv osv. Selv om man er født før 1980 og har lov til å kjøre uten båtførerprøven så betyr ikke det at det anbefales. Mye av det du spør om lærer man på båtførerprøvekurs Det der er et godt poeng! er ikke ulovlig å ta båtførerprøven selv om man er født før 1980 men en bok kan nok også gjøre susen! Det er ikke akkurat rakettvitenskap, men det er viktig at man kan litt regler til sjøs Sitér dette innlegget Link to post
KC- Svart 11.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2021 (redigert) Eika skrev On 10.4.2021 at 4.12: Redningsvest og båtførerprøven. hvis du er så fersk som du virker så vil jeg anbefale en bok med sjøvettregler sånn at du vet hvilke side av leia du skal kjøre, hvilke båter du har vikeplikt for, hvilke side du skal kjøre forbi på, hvilke side av div staker du skal kjøre, hva forskjellige lanterner betyr osv osv. Selv om man er født før 1980 og har lov til å kjøre uten båtførerprøven så betyr ikke det at det anbefales. Mye av det du spør om lærer man på båtførerprøvekurs Båtførerprøven er i boks. Redningsvest er jo lovpålagt og selvfølgelig. Det var utstyr til båten jeg lurte på her. Kan ikke si jeg opplevde at det jeg spør om her var pensum på kurset jeg tok. At man bør ha fendere ja, men ikke hvor mange. At man bør ha anker eller dregg, ja, men hva skal man velge. De sa ingenting om hvor tung dreggen bør være for hvilken båt, etc. Kviet meg litt for å spørre her i det hele tatt, da jeg ønsket å unngå svar som "gå på kurs". Redigert 11.April.2021 av KC- (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 12.April.2021 Link til dette innlegget Svart 12.April.2021 Jeg har en paraplydregg til min 17-foter, den er utskjelt, men til strandhogg i godt vær går den fint. Husker ikke vekten på den. Min far har også en i sin båt, der "klørne" er mer avrundet, og det virker som den griper dårligere. En stor fordel er at den tar liten plass ombord i en liten båt. Et par meter med kjetting mellom dreggen og tauet er en fordel, og langt nok tau. 30-40 meter som Index skriver. Eventuelt en "daumann", altså et lodd som du hekter innpå dreggtauet og firer ned med en egen line. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.