Jump to content

Anbefaling 4-6hk utenbordsmotor?

Mouche

Recommended Posts

Har kjøpt en båt som har en 9,9/15hk Tohatsu totakter fra 2006 som vel kan selges for "gull" og tenker å bytte denne med en ny 4-6hk utenbordsmotor. Trenger ikke farten som den "gamle" motoren har da båten ikke er så egnet til planefart (Pioner 13). Båten skal primært brukes til fisking. garnsetting. plukke blåskjell og "tusleturer" i skjærgården. Greit med en motor med lav vekt slik at den kan håndteres også med dårlig rygg til/fra vinteropplag osv

Hvilken motor anbefales og hvorfor?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Min bekymring går først og fremst på risting og lyd/støy siden de vel alle sammen er en sylindrete? Av motorene ser det ut til at de nokså likt priset med unntak av Honda som er vesentlig dyrere?

Vi har en 6hk Mercury firetakt fra 2012 som jollemotor. Denne synes jeg er tungstartet. Det er nødvendig å stå og dra kraftig startsnoren helt ut før den kommer. Jeg ser andre med andre motormerker som bare nøkker litt i startsnora, kanskje 30-40 cm ut, så er den i gang. Dette ble ikke en anbefaling, heller tvert i mot. 

Personlig har jeg veldig sansen for Honda sine småmotorer. Angrer på at jeg ikke kjøpte Honda. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Da har jeg ryddet litt i småmotorene. Lyttet til influencer`n @Worry II  (se over i tråden) og kom hjem med en ny Honda 6 hk til slepejolla.  Lettstartet (måtte prøve i vanntank bak garasjen - startet på "halv snor") og godlyden til Honda. Solid bygget, gode løsninger. Alt er "tight" og godt skrudd, girspaken "sitter" og glir som i olje .. den lille forskjellen ...om du skjønner hva jeg mener.

image.png.6d1dd3171831fb953539fd302e6b3424.png

Jeg har denne Honda 2,3 hk fra før. Ca 11 kg og ikke tyngre enn en Kiwipose på en onsdag. 

Den ultimate drømmen har selvsagt vært å kjøpe en Honda 2,3 hk til, og kjøre dobbelinstallasjon. 

Men 2 x 2,3 hk = 4,6 hk, kontra  1 x 6 hk med revers er selvsagt rått parti. Hvis vi ser bort fra underholdningseffekten selvsagt. Dessuten satte konemor foten ned for oppmerksomheten, og det slo meg at en reversmanøver med 2 x 2,3 hk kunne bli en tidvis utfordring i trange havner, men sikkert mye moro for alle andre rundt. 

Tanken har vært å ha en liten og lett jollemotor hvor fart spiller mindre rolle til helgene og de små avstandene. Men i feriene ligger vi ofte noen dager i uthavn og det kan være et stykke inn til byene. Derfor greit å ha to motorer å bytte på.

Begge har integrert tank, som er utrolig praktisk i en liten jolle, samt at jeg slipper å lagre ekstern bensintank ombord i moderskipet.

image.png.a1969a2717588980a9c4c96354b48118.png

Leste forresten i Nettavisen at det antagelig sitter fast noen containere med Yamaha-motorer til Norge på "Ever Given" i Suez. Og det kan sikkert ta en stund før containerskipet blir frigitt der det ligger nå. Myndighetene har visstnok tatt beslag i lasten inntil milliardbøtene er innfridd. Håper ikke det går utover andre som har bestilt motorer.

image.png.d964ed064db6b6dad1663150f6e1fff9.png

Redigert av TideRace (see edit history)
Worry II skrev for 3 timer siden:

De reklamerer greit for det i reklamen sin, men dette sier sitt (hentet fra Honda/Wave) ..så om det er viktig:

image.png.f9b10e6423f7437697d72deb3cb946be.png

Ja, egentlig er det litt viktig for hvis en slik motor er en bråkebøtte (som det sies at f.eks en 2,3hk Honda er) så kan jeg like gjerne beholde den Tohatsu 9,8/15hk to.takter som fulgte med båten jeg kjøpte. Som et verksted som selger Yamaha motorer sa; Ja, en slik motor (6hk Yamaha) er en gressklippermotor.

Mouche skrev 33 minutter siden:

.....Som et verksted som selger Yamaha motorer sa; Ja, en slik motor (6hk Yamaha) er en gressklippermotor.

Sikkert samme motoren i mange, men selve motoren er faktisk en billig enhet, sammenliknet med resten av redskapen. Noe alle som har eid Honda gressklipper og snøfreser erfarer. Motoren er det siste som ryker, det er mekanikken rundt som må tåle tidens tann. Det gjelder jo mye annet også. 

Mouche skrev for 1 time siden:

Ja, egentlig er det litt viktig for hvis en slik motor er en bråkebøtte ..... 

Som et verksted som selger Yamaha motorer sa; Ja, en slik motor (6hk Yamaha) er en gressklippermotor.

Da tror jeg heller du må ta et oppgjør med deg selv om du aksepterer moderne 4-taktteknologi, eller om du er bedre tjent med en eldre, men god 2-takter. 

Det må nødvendigvis bli en annen gange i en konstruksjon hvor stempelet må gå 720 grader for å gjøre en "arbeidstakt", kontra en totaktsmotor som gjør samme jobben med 360 grader. Dessuten får du mer effekt og lettere motor i totakteren. Det er egentlig ikke så mange rasjonelle grunner til å bytte ut en god totakter. Men en ny 4-takts 6 hk Yamaha eller Honda er i dag så vibrasjonsdempet at de bare vibrerer svakt på en "annen måte".  Det beste er å oppleve det selv, f eks hos en forhandler.

Jeg har flere motorer, men har vært lei av ekstern bensintank og totaktsolje til jollemotoren ombord i båten. På hytta skal imidlertid et par gode totaktere få leve videre. 

Du må ikke sammenligne lyden i Honda's lille luftkjølte 2,3 hk med de vannkjølte litt større småmotorene fra Yamaha og Honda. Denne tassen har en litt hol "gressklipperlyd", men utover det er den genialt lettvint med sin enkelhet og 11 kg vekt for de kortere jolleavstandene.

så....... en oppdatering... min nye mercury 6 hk kjøpt for ca 6 år siden har vert et dra deg i hel prosjekt fra den var ny. har fulgt service siden ny , klaget siden ny , og etterpå 1 service i året hos forhandler. 

i fjor gav jeg F i dette.. tappet forgasser selv , skiftet motorolje (billig biltema m samme kvalitet/egenskaper) og biltema gear olje. kjørte motoren i høst m   innebyggede tank og 1% oljeblandet bensin som en slags konservering.. gjorde ren forgasser som forhandler sa dei hadde gjort under reklamasjons klage. der fant jeg metallspon...  her henger hjulvispen på jolla hele året i tilfelle vær som tillater en tur etter jule eller senere  ferdatorsk.. , ingen vinteropplag for motor i kjeller/garasje.  så etter lang vinter var jeg spent på om mercuryen ville starte like lett som gressklipperen... og etter 3 drag så var det liv og motoren gikk... har aldri skjedd før.. 

nå er den mye mer lettstartet hele tiden , og går mye finere. har beg å like denne motoren nå etterhvert. kanskje flere har behov for en service som inkl forgassere m spon/møkk invendig?

Da er motoren, Tohatsu 9,9/15 solgt for "gull" og ny motor skal så absolutt kjøpes inn. Etter innlegg, råd og meninger her og ellers har jeg vel komet frem til at en Yamaha 8hk firetakter vil gjøre jobben for meg. Får bare håpe at forhandler på Sørlandet som hadde en slik motor igjen i begynnelsen av uken fortsatt har denne.

Mouche skrev 1 time siden:

.. Etter innlegg, råd og meninger her og ellers har jeg vel komet frem til at en Yamaha 8hk firetakter vil gjøre jobben for meg. 

Er ikke det en motor som veier over 40 kilo ? Hadde du plutselig ikke vondt i ryggen lenger, Mouche ? Den er vel ikke akkurat "bærbar"?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...