ai_
Eika skrev 45 minutter siden:Men hvis carbon er så mye stivere, hvordan har det seg da at en topp moderne fiskestang, kan være så myk som bare det ? Mye mykere enn gamle glassfiber stenger. Men du kan også kjøpe den samme carbon stanga med tipflex/toppaksjon og da er det bare i tuppen det bøyer seg noe særlig
Det har med oppbyggingen og gjøre. Man kan jo kjøpe orvis Helios 9ft #6 midflex og da bøyer hele stanga seg, men hvis man kjøper orvis Helios 9fr #6 tipflex så er det i toppen alt skjer. De veier like mye på grammet (ja jeg har begge to og de føles helt forskjelligt)
Men nå er det natta, så får du kose deg videre og lese deg litt mer opp om forskjellige polyester kvaliteter. Akuratt som epoksy, så heter det bare epoksy, men du får ett stort utvalg med forskjellige epoksy kvaliteter og egenskaper
Ps: jeg har sett Jarlsberg reklamene, jeg er ikke enig i at ost er ost, det er forskjellige egenskaper og kvaliteter der også, selv om alle er ost
Epoksy har også forskjellige kvaliteter, men basisen er den samme. Polyester og polyesterbasert gelkoat er et stoff som har en karakteristikk som alltid vil være felles, jeg har ennå ikke sett en båtfabrikant som anbefaler å ikke bunnstoffe båten med epoksy primer først for å hindre plastpest.
At det er vanlig med plastpest på båter fra 50 tallet gir egentlig bare en god pekepinn på når du kan forvente deg det på din båt fra 2k tallet, dersom den er like godt vedlikeholdt da selvfølgelig...