Mjøsfarer Startet 11.April.2021 Link til dette innlegget Startet 11.April.2021 (redigert) Jeg sitter og leser på amerikanske forum, og da er det innimellom prat om strainers og råte i dem. Dette er de langsgående bjelkene som motor står på og går helt fra akter og til forpigg. Sannsynligvis et helt banalt enkelt ord, men jeg klarer ikke å komme på hva det heter på norsk. Hjelp? Redigert 11.April.2021 av Mjøsfarer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 11.April.2021 Link til dette innlegget Svart 11.April.2021 (redigert) Strainer betyr rist / sil da, slik som er over saltvannsinntak (raw water strainer) Redigert 11.April.2021 av enslagsgjest (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
navid Svart 11.April.2021 Link til dette innlegget Svart 11.April.2021 Kan det være skrivefeil? At det skal være «stringer», ): en horisontal langsgående bjelke? Bare en tanke som slo meg... Sitér dette innlegget Link to post
Mjøsfarer Svart 11.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2021 (redigert) navid skrev 12 minutter siden: Kan det være skrivefeil? At det skal være «stringer», ): en horisontal langsgående bjelke? Bare en tanke som slo meg... Du har selvfølgelig helt rett, det er «stringer» jeg mener. Har gått litt i surr for meg disse ordene. Har endret overskrift nå. Men uansett, rart om det ikke finnes et tilsvarende ord på norsk. Redigert 11.April.2021 av Mjøsfarer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dobsen62 Svart 11.April.2021 Link til dette innlegget Svart 11.April.2021 A strainer is created by a manmade or natural obstruction such as a tree, root system, fencing, or guard rails. An obstruction allows water to pass through but stops and holds objects such as boats and people. Bouncing twigs may indicate a partially submerged strainer. River Hazards: Strainers - Boat Ed Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 11.April.2021 Link til dette innlegget Svart 11.April.2021 Vi har vel ikke noe godt ord for 'stringer'. Men forklaringen er at det er et langsgående spant/ribbe. I de miljøene jeg frekventerer brukes stringer. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 11.April.2021 Link til dette innlegget Svart 11.April.2021 Bunnstokk. ( Langsgående avstiver ) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
dobsen62 Svart 11.April.2021 Link til dette innlegget Svart 11.April.2021 I byggebransjen er en stringer/beam en drager/bjelke, som har en bærende funksjon. Strainers furbinder jeg med lufting på tak. Det norske ordet er feks krysslekting. Dette brukes der det er viktig at luftingen er god, for å forhindre råte i kontruksjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Mjøsfarer Svart 11.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2021 Knude skrev 48 minutter siden: Bunnstokk. ( Langsgående avstiver ) Takk, dette var nok ordet jeg var ute etter. Verre var det altså ikke. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 11.April.2021 Link til dette innlegget Svart 11.April.2021 Knude skrev for 8 timer siden: Bunnstokk. ( Langsgående avstiver ) Mjøsfarer skrev for 7 timer siden: Takk, dette var nok ordet jeg var ute etter. Verre var det altså ikke. Vell, så enkelt er det kanskje ikke. «Flisespikkeri» vil mange mene, men en bunnstokk og langsgående avstiver (stringer) er ikke helt det samme. Bunnstokken i en trebåt ligger på tvers og forbinder spantene på hver side sammen med kjølen. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 11.April.2021 Link til dette innlegget Svart 11.April.2021 (redigert) Mjøsfarer skrev for 11 timer siden: ... Dette er de langsgående bjelkene som motor står på og går helt fra akter og til forpigg. Sannsynligvis et helt banalt enkelt ord, men jeg klarer ikke å komme på hva det heter på norsk. Hjelp? Disse langsgående bjelkene vil jeg kalle for motorfundament. Og de er som regel boltet fast til flere bunnstokker. Redigert 11.April.2021 av navid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 11.April.2021 Link til dette innlegget Svart 11.April.2021 En tegning som viser «stringer» Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Knude Svart 11.April.2021 Link til dette innlegget Svart 11.April.2021 Svarte kanskje litt raskt siden min værdag har dreid seg lite om trebåt. bunnstokk er en betegnelse som brukes i forbindelse med båt i glassfiber å er sikkert hentet fra trebåt utrykk. Et par tilfeldige eksempler fra nett. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
enslagsgjest Svart 11.April.2021 Link til dette innlegget Svart 11.April.2021 Jeg har alltid kalt det langsgående spant Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Knude Svart 11.April.2021 Link til dette innlegget Svart 11.April.2021 Jeg refererer til hva det heter som faguttrykk i brangsjen jeg har jobbet i sånn ca 35 år. Det kan selvfølgelig være lokale utrykk for det meste. Var å besøkte et støperi i Årdal å der var det en del lokalt..... Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
bhensv Svart 11.April.2021 Link til dette innlegget Svart 11.April.2021 Og ”strainer” kan i maritime sammenheng oversettes til ”grovfilter”. For eksempel på sjøvannsinntak. Sitér dette innlegget Link to post
Mjøsfarer Svart 12.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2021 (redigert) Takk for innspill folkens. På Club Sea Ray har en bruker spesifisert «inboard stringer» som øverst på lista over fare for råte, så da må jeg spørre og grave over hva han mener med det. Jeg har lært min engelsk på skolen i mine glansdager, men disse maritime utrykkene var ikke en del av pensum ? Kan det være området jeg har markert med rødt? Han har spesifisert engine room stringers ellers i innlegget sitt, så jeg tenker at det ikke kan være i motorrom. Redigert 12.April.2021 av Mjøsfarer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.