Jump to content

Oversettelse fra engelsk. Hva er stringer på norsk?

Mjøsfarer

Recommended Posts

navid skrev 12 minutter siden:

Kan det være skrivefeil? At det skal være «stringer»,  ): en horisontal langsgående bjelke? Bare en tanke som slo meg...

Du har selvfølgelig helt rett, det er «stringer» jeg mener. Har gått litt i surr for meg disse ordene. Har endret overskrift nå. Men uansett, rart om det ikke finnes et tilsvarende ord på norsk. 

Redigert av Mjøsfarer (see edit history)
Knude skrev for 8 timer siden:

Bunnstokk. ( Langsgående avstiver )

Mjøsfarer skrev for 7 timer siden:

Takk, dette var nok ordet jeg var ute etter. Verre var det altså ikke.

Vell, så enkelt er det kanskje ikke. «Flisespikkeri» vil mange mene, men  en bunnstokk og langsgående avstiver (stringer) er ikke helt det samme. 

11DB1E2C-B3AC-462C-BCF2-6936B64FAE40.jpeg.de08efd802ecce2199df1c4e57f5ce40.jpeg

Bunnstokken i en trebåt ligger på tvers og forbinder spantene på hver side sammen med kjølen.

Mjøsfarer skrev for 11 timer siden:

... Dette er de langsgående bjelkene som motor står på og går helt fra akter og til forpigg. Sannsynligvis et helt banalt enkelt ord, men jeg klarer ikke å komme på hva det heter på norsk. Hjelp?

Disse langsgående bjelkene vil jeg kalle for motorfundament. Og de er som regel boltet fast til flere bunnstokker.

Redigert av navid (see edit history)

Takk for innspill folkens. På Club Sea Ray har en bruker spesifisert «inboard stringer» som øverst på lista over fare for råte, så da må jeg spørre og grave over hva han mener med det. Jeg har lært min engelsk på skolen i mine glansdager, men disse maritime utrykkene var ikke en del av pensum ?

Kan det være området jeg har markert med rødt? Han har spesifisert engine room stringers ellers i innlegget sitt, så jeg tenker at det ikke kan være i motorrom. 

ECA114B1-FF11-4651-ACB5-FFDBC83B56D9.jpeg

Redigert av Mjøsfarer (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...