bav28s Startet 11.April.2021 Link til dette innlegget Startet 11.April.2021 Hei, jeg har forsøkt å google på både norsk og engelsk, men finner ikke svaret.. Jeg har en D4-260 med DPH drev. Drevet er avmontert i vinter. Kan jeg allikevel starte motoren? Jeg tenkte å starte opp nå, etter bytte av div filter og impeller, for å se at alt er tett. Jeg kobler selvfølgelig på ferskvann, men er det skadelig å kjøre på tomgang uten drevet montert? Er det noe spesielt jeg eventuelt må tenke på? Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 11.April.2021 Link til dette innlegget Svart 11.April.2021 Om du kan starte uten drev antar jeg, men det svarer nok noen andre på. Men hvorfor skal du sjekke om ting et tett? Jeg har aldri opplevd lekkasje fra impeller eller filter, og dette kan du sjekke og ev fikse etter at båten er på vannet. Ved sjøsetting starter jeg opp med åpent motorrom og lar den gå 20min for å se at alt ser OK ut. Olje og dieselfilter null stress å bytte på sjøen, impeller er litt mer knot etter, men ikke noe stort problem. Impellerhuset sitter rett under sjøvannsfilteret, så hvis du fyller opp sjøvannfilteret får du en indikasjon om dette lekker... Sitér dette innlegget Link to post
bav28s Svart 11.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2021 @R.O. Jeg ønsker å starte på land, før sjøsetting, slik at jeg vet alt er i orden. Da vet jeg at alt er klart for en fin sommer! Jeg får drevet montert kun noen timer før sjøsetting. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 11.April.2021 Link til dette innlegget Svart 11.April.2021 Mekanikere min starter etter at drev er av og kjører inn frostvæske. Går jo bare noen minutter, men han har ikke sagt at det kan være noe problem. Har D4 300 hk Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Bellil Svart 11.April.2021 Link til dette innlegget Svart 11.April.2021 Jeg har ikke D4, men KAD32. Jeg ser ingen grunn til at du ikke skulle kunne starte motoren uten drev. Det er vel ingen indikatorer som sier at drevet er på eller av? Så lenge du har kontroll på kjølevann inn og ut og ikke setter den i gir ser jeg ingen grunn til at du ikke kan starte. Enhver sjekk er bedre enn ingen sjekk Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Brigg Svart 11.April.2021 Link til dette innlegget Svart 11.April.2021 Om motoren får kjølevann går dette helt fint. Men hold deg unna akslingen som går inn på drevet. Denne vil rotere når motoren går slik at det vil være lite fordelaktig at klær, hår eller annet kommer borti der. Bellil skrev 3 minutter siden: og ikke setter den i gir Det blir vel uansett vanskelig i og med at giret er i drevet som er avmontert ? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Bellil Svart 11.April.2021 Link til dette innlegget Svart 11.April.2021 Brigg skrev 4 minutter siden: Om motoren får kjølevann går dette helt fint. Men hold deg unna akslingen som går inn på drevet. Denne vil rotere når motoren går slik at det vil være lite fordelaktig at klær, hår eller annet kommer borti der. Det blir vel uansett vanskelig i og med at giret er i drevet som er avmontert ? Oupps Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Knude Svart 11.April.2021 Link til dette innlegget Svart 11.April.2021 Sett en rørstubb i vanninntak slangen. Så en slange stubb på den å ned i et karet. Lurt med slangeklemmer. Så vanntilførsel i karet. Motor må suge selv. Ikke trykk inn vann. Så er det bare å fyre. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Olepo Svart 11.April.2021 Link til dette innlegget Svart 11.April.2021 Ingen problem å starte opp uten drev, du må bare sørge for tilgang til kjølevann. Jeg foretrekker også å ta en oppstart på land etter utført service, da vet jeg at alt er ok før sjøsetting. Har aldri hatt noe problem, men skulle det dukke opp noe er det greit å få løst det før jeg ligger og tar opp plass ved den lokale utsettingskaia i den travleste perioden på våren. Sitér dette innlegget Link to post
bav28s Svart 11.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2021 Takker for gode svar! Jeg startet opp, og alt var tett og fint ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.