Jump to content

Kan jeg starte D4 på land, uten drev montert?

bav28s

Recommended Posts

Hei, jeg har forsøkt å google på både norsk og engelsk, men finner ikke svaret..

Jeg har en D4-260 med DPH drev.

Drevet er avmontert i vinter.

Kan jeg allikevel starte motoren?

Jeg tenkte å starte opp nå, etter bytte av div filter og impeller, for å se at alt er tett.

Jeg kobler selvfølgelig på ferskvann, men er det skadelig å kjøre på tomgang uten drevet montert?

Er det noe spesielt jeg eventuelt må tenke på?

Om du kan starte uten drev antar jeg, men det svarer nok noen andre på. Men hvorfor skal du sjekke om ting et tett? Jeg har aldri opplevd lekkasje fra impeller eller filter, og dette kan du sjekke og ev fikse etter at båten er på vannet. Ved sjøsetting starter jeg opp med åpent motorrom og lar den gå 20min for å se at alt ser OK ut. Olje og dieselfilter null stress å bytte på sjøen, impeller er litt mer knot etter, men ikke noe stort problem. Impellerhuset sitter rett under sjøvannsfilteret, så hvis du fyller opp sjøvannfilteret får du en indikasjon om dette lekker... 

Jeg har ikke D4, men KAD32. Jeg ser ingen grunn til at du ikke skulle kunne starte motoren uten drev. Det er vel ingen indikatorer som sier at drevet er på eller av?

Så lenge du har kontroll på kjølevann inn og ut og ikke setter den i gir ser jeg ingen grunn til at du ikke kan starte.

Enhver sjekk er bedre enn ingen sjekk :giggle:

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Om motoren får kjølevann går dette helt fint. Men hold deg unna akslingen som går inn på drevet. Denne vil rotere når motoren går slik at det vil være lite fordelaktig at klær, hår eller annet kommer borti der. 

Bellil skrev 3 minutter siden:

og ikke setter den i gir

Det blir vel uansett vanskelig i og med at giret er i drevet som er avmontert ?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev 4 minutter siden:

Om motoren får kjølevann går dette helt fint. Men hold deg unna akslingen som går inn på drevet. Denne vil rotere når motoren går slik at det vil være lite fordelaktig at klær, hår eller annet kommer borti der. 

Det blir vel uansett vanskelig i og med at giret er i drevet som er avmontert ?

Oupps:headbang:

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Ingen problem å starte opp uten drev, du må bare sørge for tilgang til kjølevann.

Jeg foretrekker også å ta en oppstart på land etter utført service, da vet jeg at alt er ok før sjøsetting. Har aldri hatt noe problem, men skulle det dukke opp noe er det greit å få løst det før jeg ligger og tar opp plass ved den lokale utsettingskaia i den travleste perioden på våren:smiley:.  

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...