VegJoh
Tenkte jeg skulle poste denne da den kanskje kunne ha interesse for andre.
En venn av meg har en Askeladden 605, med en Mercury 115 Optimax. Han klarte ikke å få byttet bensinfilter på denne i høst og henvendte seg til meg for litt hjelp.
På bakgrunn av dette la jeg hodet i bløt og koket sammet et lite verktøy som viste seg å fungere.
Filteret på Optimax´en ser slik ut.
Problemet var at det de røde tappene på toppen av filteret er av ganske myk plast som flekser unna hvis man forsøker å løsne det med f.eks en skrutrekker.
Jeg fikk tatt noen mål og tegnet opp en 3D modell til et alternativt verktøy, som hadde en plugg innvendig for å støtte mot "tappene" og en "kappe" utvendig for å holde tappene i ro.
I tillegg laget jeg et gjennomgående ø10mm hull til å montere en kraftarm.
Så ble det å lage en modell i 3D printet plast. Siden kraften nå ble overført til alle 6 sporene i filtertoppen, håpet jeg at plasten ble sterk nok til å fungere som et fullverdig verktøy.
Kraftarmen ble laget av et stykke rundsokkstål som jeg dreiet ned til å passe i hullet. Jeg tenkte at her er det greit at den har en "tight fit" slik at kraften fra armen fordelte seg jevnt over hele hullet i plastkoppen.
Så var det tid for testing.
Filter satt hardt, men var ikke noe problem å løsne nå.
Ferdig 3D fil til printing, kan fåes av meg på forespørsel.