Jump to content

Maling til glassfiberbåt

Roxie40

Recommended Posts

Hei! Har en Rana 17 fisk som skal males innvendig. Båten så ut som et vrak da jeg overtok den, så nå har jeg malt og bunnsmurt utvendig, og nå gjenstår innvendig maling. Har pusset ned båten så godt det lar seg gjøre, enkelte plasser vises glassfiberen gjennom (men det er snakk om små flekker). Har søkt litt rundt på nettet, men finner ikke helt ut hvilken maling som er best å bruke. Tenker selv på lys grå farge, da jeg synes hvitt blir for skjærende i øynene når sola stikker fram. Noen her som har et tips til noe som er holdbart? En-komponent eller to-komponent? 

To-komponenents polyuretan lakk.

To-komponents topcoat (samme som er på båten nå)

Eller

Shipolin

Disse skal fungere greit.

Bengalack fungerer også. Men er ikke mulig å polere blank. Vet ikke om Shipolin kan polere heller.

Min fiskebåt er malt utvendig med det som ser ut som Bengalack. Tåler mye juling. 

Velg ruller som ikke loer. Jeg malte innvendig i mitt motorrom i går, og da hadde jeg rull som loet innimellom. Utrolig irriterende :giggle:

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Denne bengalacken, bør den påføres med rull, eller fungerer det å spraye på også? Skal det være grunning først da? 

Trenger ikke at båten blir blank innvendig, den blir vel veldig glatt da vil jeg tro. Er fornøyd hvis jeg får tak i noe som er slitesterkt og tåler at det ligger et anker og litt fiskeutstyr ombord :) 

Malte båten utvendig i fjor med en slik malerulle, utrolig irriterende å se disse lodottene som man ikke får plukket vekk :giggle: 

Burde gå an å tynne den ut til rett konsistens for dysen og sprøyte på. Nå får man jo Bengalack i sprayboks også...

Jeg har ingen formening om hva som er best i ditt tilfelle. Bare nevnte de 4 behandlingene jeg kom på som fungerer. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Slitesterkt toppstrøk for dørk, kjølsvin og skott. Finnes i hvit og grå, så vil man ha lysere grå er det jo bare å blande dem.

https://www.international-yachtpaint.com/no/no/båtmaling/toppstrok/danboline

http://no-frills-sailing.com/painting-the-bilge-with-danboline-white/

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

• 3 uker senere...

Ok, men hvis Shipolin er veldig myk, så tåler den vel ikke engang at en fiskekrok lander på båtdekket :worry: 

Fikk et tips om Center Plast sin topcoat, men liker egentlig ikke å jobbe med topcoat, da jeg synes malingen klumper seg så fort i boksen. Kanskje jeg som har hatt det for varmt da jeg jobbet i fjor sommer med Biltema sin gel/topcoat? Denne finnes jo kun i hvit, så hvis jeg ønsker gråtone, så går det ikke akkurat an å bruke den da. 

2 komponent lakk klumper ikke, den herder jevnt. Men den har en seig struktur som må tynnes hvis den skal flyte - ellers blir det (med rulle) tett i tett med luftbobler i overflaten (ser ut som støvkorn). Det jeg gjør er å fortsette å rulle over lakken til den legger seg, den får da en litt grovere overflate men uten luftbobler. Polyesterbasert gelcoat kan jo være litt mer problematisk avhengig av hvor nøyaktig herder forholdet er og hvordan temperaturen er, den kan spontanherde hvis temperaturen eller herderforholdet er for høy - og den er jo veldig seig og lite flytende i utgansgspunktet.

Hakkannen skrev On 12.4.2021 at 0.22:

Trenger du litt slitasjestyrke er tokomponent polyuretanmaling et godt valg. Denne varianten fås i hvit, eggehvit (offwhite) og grå. Har brukt den selv og opplever den som mer motstandsdyktig mot mekanisk slitasje enn enkomponente varianter. Legger du flere strøk er det også mulig å våtslipe og polere opp overflaten til en viss grad.

Man får 20 liter for en tredel av prisen hos Tools, og jeg tipper kvaliteten er bedre. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...