fernanda Startet 1.November.2005 Del på Facebook Startet 1.November.2005 Vi vurderer å bytte motor i båten i vinter. Og i den forbindelse har jeg noen spørsmål. Hvor stor motor behøver jeg? Båten er en HR 352, som er semi langkjølt og veier ferie lastet rett under 10Tonn. Båten er utstyrt med aksel og 3 bladet fast propell. I dag står det en VP MD 21B, som skal yte ca. 61 hk ved 3600 o/min. Jeg har i utgangspunktet stor forkjærlighet for Yanmar motorer, og det står nå en ny Yanmar på 54 hk ved 3800 o/min, til salgs på nettet. Så spørsmålet er da er denne stor nok? Eller bør jeg kjøpe større motor? Mener jeg har sett et diagram som viser effekt ved de forskjellige turtall, men kan ikke finne det igjen. Jeg er interessert i å kjøre på et så lavt turtall som mulig, men samtidig ha krefter nok. I dag kjører jeg på ca 2200 o/min, og har da en fart på ca. 6knop. Kom gjerne med event. andre råd og tips. Fernanda Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Hulda Svart 1.November.2005 Del på Facebook Svart 1.November.2005 Hulda har ingen diagrammer på disse motorne. Jeg vil imidlertid anta at du til vanlig tar ut 30+ Hk av Volvoen på 2200 rpm. De er bare en følelse jeg har. Hvis du setter inn en motor på 50 Hk vil du fremdeles ha et brukbart kraftoverskudd. Så må du selv skjekke om det er forskjell i gearutvekslingen på disse to motorene, om gearet til Yanmar'en tåler å snurre uten at motoren går og om propellen din kan benyttes på Yanmar. Det siste henger naturligvis sammen med omdreiningshastighet og retning som følge av de forskjellige gearkassene. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 1.November.2005 Del på Facebook Svart 1.November.2005 Hej Fernanda! Jag har en MD31A i min, 62 hk / 12 ton båt! tror sikkert att 54 er OK för din del! undvik Turbo-Laddluftkjöling o annet krims krams....så basic som möjligt....färre saker som kan gå sönder när du er ute o seglar! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
bjoris Svart 1.November.2005 Del på Facebook Svart 1.November.2005 undvik Turbo-Laddluftkjöling o annet krims krams....så basic som möjligt....färre saker som kan gå sönder när du er ute o seglar! Reiste ikke Ragnar Kvam rundt jorden et par ganger med en liten Volvo Turbo diesel? Ville iallefall ikke vært redd turbo diesel... dessuten er det jo gullerot i andre enden, du vil få mye bedre dreiemoment som vel må være viktig i en seilbåt??? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Gunga Din Svart 1.November.2005 Del på Facebook Svart 1.November.2005 Reiste ikke Ragnar Kvam rundt jorden et par ganger med en liten Volvo Turbo diesel? Ville iallefall ikke vært redd turbo diesel... dessuten er det jo gullerot i andre enden, du vil få mye bedre dreiemoment som vel må være viktig i en seilbåt??? vet ikke vad Kvam hade/har i sin båt...... GeirKS vet sikkert ?! har aldri savnet dreiemoment i min!!! den legger sig over på sidan även med avslagen motor! trots 4 ton som håller emot Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
will Svart 1.November.2005 Del på Facebook Svart 1.November.2005 I dag står det en VP MD 21B, som skal yte ca. 61 hk ved 3600 o/min. 4600 o/min. for å yte 61hk Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 1.November.2005 Del på Facebook Svart 1.November.2005 Hvis du skal ha MYE kraft ved lavt turtall. Cummins 4B3.9-M. 76 hk @ 2500 omdr. Koblet over Nogva ACF gear og Nogva vripropell. HR'en din stopper på halvparten av sin egen lengde fra full fart. Skulle gi deg sisåder ett tonn på kroken. Går aldri i stykker. Starter og går på alt du klarer å få ned gjennom tanklokket. Prislapp dog. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
fernanda Svart 1.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2005 Hmm......den Cumminsen hadde jo noen tekniske data jeg likte godt. 76 Hk, ved 2500 o/min, og 4 liters slagvolum. Dette var greier det...... Men hvordan er en Cummins motor da? tenker da både på service og dele tilgangen. Og ikke minst driftsikkerheten. Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Hulda Svart 2.November.2005 Del på Facebook Svart 2.November.2005 Ta også en titt på vekt og byggemål. "Fred Flintstone"-motor. Tenk litt på propell. Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 2.November.2005 Del på Facebook Svart 2.November.2005 "Fred Flintstone"-motor. Hrmf. Sier en som har en motor bygget på en teknologi som svakt varierer fra dampmaskinens. Cummins Norway. Disse engelske motorene benyttes mye til yrkesbruk, og har vist seg meget driftsikre. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Gunga Din Svart 2.November.2005 Del på Facebook Svart 2.November.2005 Hrmf. Sier en som har en motor bygget på en teknologi som svakt varierer fra dampmaskinens. Dampmaskiner det er grejjer det.....ikke noe fel på dem!!! vad har du för propeller Hulda ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 2.November.2005 Del på Facebook Svart 2.November.2005 Dampmaskiner det er grejjer det. Vad har du för propeller Hulda ? Propellen min er Radice E-13 21x13LH på 40 MM Duplex aksling. Den er litt for liten. Når Hulda "tryner" ned av en sjø og setter baugen inn i neste, stopper fremdriften opp et lite hakk. Turtallet endrer seg ikke. GM'en tusler ufortrødent videre. Det jeg mente med "Fred Flintstone" var ikke driftssikkerhet, men vekt/Hk. Når ting går langsomt, går vekten opp. Hadde det ikke vært for disse fakta, samt at jeg måtte drasse på kjele, pumper, vann og planlegge en liten tur dagen før, ville jeg nok hatt en trippel ekspansjon. Motoren som sitter i Hulda nå veier 318 kg og yter 160 Hk (uten turbo og alt det der). Med gear og marinisering kan vi si ca. 400 kg for hele pakka. Når jeg rusler på 1800 rpm, trekker jeg mellom 70- og 80 Hk. Det jeg også tenkte på var at Cummins'en skulle klemmes ned i en seilbåt. Denne motoren, med litt fler hester, hadde vært motor for 15 tonn Hulda. Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 2.November.2005 Del på Facebook Svart 2.November.2005 Denne motoren, med litt fler hester, Nok? Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Hulda Svart 2.November.2005 Del på Facebook Svart 2.November.2005 Nok? Nok. Sitér dette innlegget Link to post
fernanda Svart 2.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2005 Nok? Nok. Nåda mine Herrer. Nå må dere ikke bli uvenner, pga. en slik sak som dette. Jeg er fortsatt Yanmar mann, men er åpen for innspill. Men derom min motor yter 61 hk, ved 3600 o/min, (det er det jeg har fått oppgitt), og jeg bytter til en Yanmar som yter 54 hk v/3800 o/min, og jeg da fortsetter min snille behandling av motoren og holder lavt turtall, f.eks. 2200 o/min. Ville ikke Yanmaren da ha ytt færre hk enn den grønnmalte moringen jeg har ombord i dag? eller har jeg missforstått noe? Glad for innspill. Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Bitteliten Svart 2.November.2005 Del på Facebook Svart 2.November.2005 Glad for innspill. Folka på HR i Ellös er usedvanelig hyggelige, og de kjenner jo båter og motorer veldig bra. Jeg vet at pappa har hatt en hel del kontakt med verftet når han har lurt på noe med sine båter. Kanskje en ide å sjekke med dem hva de mener? De leverer jo både Yanmar og Volvo Penta i dag, og jeg ser ikke bort i fra at de har erfaring med andre merker også Sitér dette innlegget Link to post
fernanda Svart 2.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2005 Takk. Det var nok ikke så dumt, jeg skal prøve å få kontakt med noen på HR verftet i løpet av uka. Der burde de ha en viss peiling på hva som er viktig med hensyn til valg av motor og også hvilken motor de anbefaler. Godt tips, Takk Bitteliten! Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Hulda Svart 3.November.2005 Del på Facebook Svart 3.November.2005 Nåda mine Herrer. Nå må dere ikke bli uvenner, pga. en slik sak som dette. Jeg er overhode ikke mugg. Du har forøvrig rett i dine antakelser. Forøvrig må du, som nevnt tidligere, sjekke propell og gear. En annen detalj som ikke bør gå upåaktet hen er hvilken service og deletilgang er det for Yanmar i ditt distrikt og der du vanligvis ferdes. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 3.November.2005 Del på Facebook Svart 3.November.2005 HR gikk jo over fra Volvo D-55 til Yanmar 4JH4E (54hk) den bruker de jo i 37 & 40 foteren. Og sjøl har jeg en 4JH3E (56hk) som har 2300 timer nå. Har hatt service på vann/sjøvasnnspumpa. og det er det hele. Lavt drivstoff forbruk og i dag får du også stor dynamo Stor strøm produksjon. Men du må få hjelp til og finne rette propell for motor/båt. Her kan sikker HR også hjelpe. Få deg en motor som ikke svetter. ren og fin. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.