Jump to content

Ny batteri bank, lav spenning ved last. Hva får batteriekspertene ut av disse Victron målingene?

R.O

Recommended Posts

Satt inn ny bank i fjor, 3x115A bly, og nytt AGM start batteri. 

I hele vinter har banken holdt overaskende godt.  Hvilespenningen har ligget opp mot 12,7V. Har  hatt to ladinger gjennom vinteren, da slår laderen raskt inn på vedlikeholdslading. 

På årets første tur sjekket jeg måleren ca 1 time etter ankring. Da stusset jeg litt på den lave spenningen, 12,37V med kun en last på 2,52A (Ref bilde 1). Da hadde vi brukt litt strøm en times tid, men ikke noen store trekk. Ved oppstart koketopp (trekker mye strøm i starten) sank spenningen helt ned til 12,16V - riktignok med et relativt høy strøm trekk, 13,46A (Bilde 2)

Bilde 3 og 4 er etter oppstart, og viser at strømmen synker raskt, så det indikerer at banken raskt slutter å ta til seg strøm. 

Siste bildet, bilde 5 er 15min etter ankomst hjemmehavn og stans av motor, da ligger hvilespenningen på 13.06V, men da uten last. Ligger en liten 0,31A der, men den pleier å synke gradvis, litt usikker på om det er reelt, eller målefeil.. 

Jeg mener å huske at banken var litt "sprekere" i fjor. Bla satte jeg spenningsalarmen på 12.2V august i fjor, den slo da aldri inn. Jeg vil anta at temp i batterirommet nå lå på rundt 6-7 grader, kan det spille inn..? Og hvor relevant er det å se på spenningen med last, er alt OK så lenge hvilespenningen holder seg...? 

image.png.37ef5825c44cde0dc54acab66d475c7e.png

Kallethekid skrev for 11 timer siden:

Tja...  i hht til den tabellen skal det vel være OK, men uansett så sank spenningen aldri til under 12,2V i fjor?  Får teste litt til, har aldri brukt banken i så lave temperaturer, det kan jo gjøre en forskjell... 

Tabellen er bortimot verdiløs (bortsett fra kolonnen med 0A) så lenge størrelsen på batteriet ikke er oppgitt. Men et eller annet er galt med opplegget ditt, spenningen skal ikke synke under 12.2V når du belaster et fulladet 345Ah batteri med 13-14A.

Her er to muligheter:

• Dårlig kontakt i tilkoblingen til batteribanken
  • Batteriet er kraftig sulfatert 

Jeg har mest tro på det første, i og med at batteriet er helt nytt og det har vært fulladet hele vinteren.  Prøv å belast med 15-20A, og mål direkte på batteripolene med et multimeter.

Temperaturen spiller en rolle, men ikke så voldsomt mye. Ved 6-7 grader vil jeg anta at batterikapasiteten er redusert til 70-80% av oppgitt verdi.

Og til det siste spørsmålet ditt - det er svært relevant å se på spenningen under last, alt er ikke nødvendigvis OK selv om hvilespenningen holder seg. Et sulfatert batteri kan ha mistet nesten hele kapasiteten, men fremdeles ha grei hvilespenning.

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Vestkystseiler skrev for 1 time siden:

• Dårlig kontakt i tilkoblingen til batteribanken
  • Batteriet er kraftig sulfatert 

Jeg har mest tro på det første, i og med at batteriet er helt nytt og det har vært fulladet hele vinteren.  Prøv å belast med 15-20A, og mål direkte på batteripolene med et multimeter.

Takk for gode innspill, jeg får håpe på det første. Bli noen lasker med 3stk batterier, så en runde med WD40 og litt gnikking på poler  mm blir da første runde...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...