Jump to content

Edit History

Vestkystseiler

Vestkystseiler

Tabellen er bortimot verdiløs (bortsett fra kolonnen med 0A) så lenge størrelsen på batteriet ikke er oppgitt. Men et eller annet er galt med opplegget ditt, spenningen skal ikke synke under 12.2V når du belaster et fulladet 345Ah batteri med 13-14A.

Her er to muligheter:

• Dårlig kontakt i tilkoblingen til batteribanken
  • Batteriet er kraftig sulfatert 

Jeg har mest tro på det første, i og med at batteriet er helt nytt og det har vært fulladet hele vinteren.  Prøv å belast med 15-20A, og mål direkte på batteripolene med et multimeter.

Temperaturen spiller en rolle, men ikke så voldsomt mye. Ved 6-7 grader vil jeg anta at batterikapasiteten er redusert til 70-80% av oppgitt verdi.

Og til det siste spørsmålet ditt - det er svært relevant å se på spenningen under last, alt er ikke nødvendigvis OK selv om hvilespenningen holder seg. Et sulfatert batteri kan ha mistet nesten hele kapasiteten, men fremdeles ha grei hvilespenning.

Vestkystseiler

Vestkystseiler

Tabellen er bortimot verdiløs (bortsett fra kolonnen med 0A) så lenge størrelsen på batteriet ikke er oppgitt. Men et eller annet er galt med opplegget ditt, spenningen skal ikke synke under 12.2V når du belaster et fulladet 345Ah batteri med 13-14A.

Her er to muligheter:

Jeg har mest tro på det første, i og med at batteriet er helt nytt og det har vært fulladet hele vinteren.  Prøv å belast med 15-20A, og mål direkte på batteripolene med et multimeter.

Vestkystseiler

Vestkystseiler

Her er to muligheter:

Jeg har mest tro på det første, i og med at batteriet er helt nytt og det har vært fulladet hele vinteren.

• Create New...