Jump to content

Hvit røyk fra eldre dieselmotor


sirtroen

Recommended Posts

Hei!

 

Etter at jeg skiftet dieselfilter i vinter har jeg lagt merke til at det kommer noe hvit røyk ut eksosen. Er usikker på om det var slik før filterskiftet. Motoren er en VP MD2B fra 1976. Er dette normal mengde? La ved ett bilde fra gange på 1900 rpm og et fra tomgang like etter jeg kom i havn.

 

Hvis dette er vel mye røyk - hva kan det være? Har hørt og lest om at det kan være både ufullstendig forbrenning av diesel og fordamping av sjøvann. Det kommer vann ut eksosen, men om det er så mye det skal være vet jeg ikke. Jeg byttet impeller i fjor sommer, og motoren er ferskvannskjølt.

B01AB425-4064-41B5-8683-B4771A1D2F45.jpeg

C11C6CAA-B05B-4F63-A2A5-2BB9070BC0F4.jpeg

Link to post

Eg har også ein eldre VP motor (ca 1990) og opplever mykje det same som deg. Riktignok ikkje så mykje røyk som deg på tomgang, men på marsjfart har eg tilsvarende som du har på det øverste bilde. Eg har høyrd at det kan være heilt normalt at gamle motorer ryk litt, så Inntil videre har eg vald å ikkje gjere noko med det. Hovedsaklig fordi eg ikkje har funne nokon årsak, og motoren fungerer utmerka.

 

Men var det kaldt i lufta den aktuelle dagen? Eg har høyrd at varm eksos i møte med kald luft kan generere vanndamp. Har også lese at for dårlig kjøling av motor kan være årsak. Korleis er temperaturen i motor?

 

Det finst nokre gamle tråder om dette temaet her på båtplassen, du kan jo kikke litt på dei hvis du ikkje har gjort det alt. 

Link to post
Vestlandssong skrev On 12.4.2021 at 8.00:

Eg har også ein eldre VP motor (ca 1990) og opplever mykje det same som deg. Riktignok ikkje så mykje røyk som deg på tomgang, men på marsjfart har eg tilsvarende som du har på det øverste bilde. Eg har høyrd at det kan være heilt normalt at gamle motorer ryk litt, så Inntil videre har eg vald å ikkje gjere noko med det. Hovedsaklig fordi eg ikkje har funne nokon årsak, og motoren fungerer utmerka.

 

Men var det kaldt i lufta den aktuelle dagen? Eg har høyrd at varm eksos i møte med kald luft kan generere vanndamp. Har også lese at for dårlig kjøling av motor kan være årsak. Korleis er temperaturen i motor?

 

Det finst nokre gamle tråder om dette temaet her på båtplassen, du kan jo kikke litt på dei hvis du ikkje har gjort det alt. 


Det kan være at det var mye røyk på tomgang fordi motoren var varm like etter jeg kom i havn, kanskje. Jeg må sjekke nøyere ved neste oppstart da den er kald igjen. Det var kaldt i lufta, så hvis det er vanndamp vil det vel bli med synlig. Temperaturen i motor er grei. Et godt stykke før nåla er på rødt hvertfall (det står ikke tall på måleren).

 

Har lest litt på gamle tråder, og finner stort sett at det enten er uforbrent diesel eller vanndamp. Ser også at jeg kanskje må ta løs og rense varmeveksleren hvis det strømmer litt lite saltvann gjennom. 

Link to post
sirtroen skrev for 8 timer siden:


Det kan være at det var mye røyk på tomgang fordi motoren var varm like etter jeg kom i havn, kanskje. Jeg må sjekke nøyere ved neste oppstart da den er kald igjen. Det var kaldt i lufta, så hvis det er vanndamp vil det vel bli med synlig. Temperaturen i motor er grei. Et godt stykke før nåla er på rødt hvertfall (det står ikke tall på måleren).

 

Har lest litt på gamle tråder, og finner stort sett at det enten er uforbrent diesel eller vanndamp. Ser også at jeg kanskje må ta løs og rense varmeveksleren hvis det strømmer litt lite saltvann gjennom. 

 

Syns også å hugse at eg har lese i andre trådar på forumet her at det kan være kondens i diesel eller for dårlig kjøling, feks på grunn av delvis tett sjøvannsinntak eller defekt impeller (men den har du jo bytta).

Om eg ikkje hugser heilt feil trur eg at behov for justering av ventiler også kan være potensiell årsak. 

 

Min eigen kunnskap om dette begrenser seg til det eg har lese her inne. Sidan det ikkje har gjeve meg nokre klare svar, vert mi løysing difor å sjå om det kjem seg når det vert mildare i været. Hvis ikkje tek eg kontakt med ein verkstad og ber om råd. 

Me kan jo dele erfaringar med kvarandre hvis me finn ut av det. :-) 

Link to post

Har hatt stor glede av boken "Boatowner's Mechanical and Electrical Manual" av Nigel Caulder for å finne ut av diverse motor-plager. Som forlaget sier på baksiden av boken, "If it's on a boat and it has screws, wires or moving parts, it's covered in this book." Her finner jeg nedenstående tabell som lister opp mulige årsaker til forskjellige symptomer fra en dieselmotor, inkludert hvit røyk. Det er bare å begynne å lete.

802900107_Troubleshootingdieselengines.png.d6e5dfabe9ab75d15839ef2011aabbaa.png

Link to post

Jeg hadde samme problemet på min motor (Sabb-Lister), etter fem minutters gange røykla jeg alt i femti meters omkrets. Det viste seg å være dårlig kjøling av eksosen, etter diverse feilsøking skiftet jeg sjøvannsventil og fikk ordentlig gjennomstrømning igjen, etterpå har det ikke vært antydning til røyk.

Link to post

Nå har jeg funnet ut at dette er verst når motoren er varm, som skulle tyde på at det handler om lite gjennomstrømning av sjøvann (?). 

 

Tjorven III skrev On 14.4.2021 at 19.11:

Ville tatt en titt på eksosbendet ditt. Er det rustent så gir det mindre sjøvann og vanndamp i eksos

 

Tjorven


Det høres lurt ut. Hvis jeg skrur av dette, må jeg ha nye pakninger når det skal på igjen, eller er det sånn som kan tas av, inspiseres, og skrus rett på igjen?

Jeg bør sikkert ta av hele varmeveksleren og rense den. Er det da vanlig å kun ta av selve varmeveksleren, eller må alt av slanger av og renses vanligvis? Hos meg ser det ut som sjøvannet går først inn i en liten beholder med lokk (antar denne er der for å kjøre ferskvann eller noe annet i kjølevannet for vinterkonservering). Deretter ser det ut som det går gjennom giret og så til impeller før varmeveksler. 

Link to post

Om du er heldig, så rekker det å ta av endelokkene på varmeveksleren og stake opp derfra. Men sjekk først eksosbendet. Du trenger mest sannsynlig ny pakning, men dette ser du når du har demontert. 

 

Du kan for enkelhets skyld først bare ta av sjøvannslangen inn på bendet, og blåse i hullet. Er det tydelig motstand, kan du regne med at bendet er tett...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Jeg var innom båten i går kveld og plukket av eksosbendet og varmeveksleren. Har lest på diverse poster her at saltsyre er bra for å rengjøre innsatsen i varmeveksleren. Men hva med eksosbended? Dette er vel støpejern. Kan det legges i syrebad også? Hvor sterk blanding skal i tilfelle jeg bruke?

Link to post
index skrev for 11 timer siden:

Støpejern tåler saltsyre, men pass på at det ikke er deler av aluminium noe sted! Jeg ville begynt med 10%.

 

Hvordan så det ut? Var noe synlig tett?


jeg vil si at begge deler så litt trange ut, men ikke helt tett. Denne kjøleren kan visst ikke deles på samme måte som de jeg har sett på youtube. Det går kanskje greit å sette den på høykant å fylle de tynne rørene med syre? Frostvæskedelen så også litt skitten ut med rustvann. 

 

Endelokket på varmeveksleren var uten pakning, men med en slags fugemasse i stedet. Tec7 funker greit her? Så varmt blir vel ikke dette...?

 

Eksosbendet var noe kokset, men ikke tett. Kommer til å skrape reint litt og legge i syrebad. Litt usikker på om jeg bør bytte eksosslangen? Et par steder hvor metalltråden inni vises. 

9DF3C7B0-06B0-429E-B8D2-536A403BF605.jpeg

5CB9F606-EE7E-40C5-9A24-A646F3128159.jpeg

A311D3F7-E800-47CB-A782-F23152069004.jpeg

Link to post

Ikke bruk Tek7, du får det aldri fra hverandre igjen! Om du skal bruke pakningsstoff så bruker du pakningssilikon.

 

Det som er interessant med eksosbendet er vannstussen. Er det fritt løp inn for vannet?

 

Den eksosslangen der ville jeg ha byttet ja. Mye rust på stålspiralen. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
index skrev for 1 time siden:

Ikke bruk Tek7, du får det aldri fra hverandre igjen! Om du skal bruke pakningsstoff så bruker du pakningssilikon.

Det har du sikkert rett i ja.
 

index skrev for 1 time siden:

 

Det som er interessant med eksosbendet er vannstussen. Er det fritt løp inn for vannet?

Ja, akkurat der var det ganske god åpning. Synes de små hullene ser ganske bra ut også, men nå får jeg bare rense godt opp når jeg først tok den av.

Trenger jeg å tenke på noe spesielt når jeg setter på plass og fyller med frostvæske igjen? Tømmer systemet så bra jeg får til ved å holde slangen ved den elektriske pumpa så langt ned som mulig så det renner ut. 

Link to post

Biltemas høytemperatur pakningssilikon (blå tube) fungerer bra. Trenger 24 timer å tørke på før den belastes stort sett. Kanskje mer ved lave temperaturer.

 

Jula har en merkevare flytende pakning som er klar nesten umiddelbart.

 

Begge har jeg brukt og begge har jeg god erfaring med. Har også fungert mellom turbo og eksosmanifold.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
sirtroen skrev On 21.4.2021 at 8.50:

 Tømmer systemet så bra jeg får til ved å holde slangen ved den elektriske pumpa så langt ned som mulig så det renner ut. 

Greit nok om du bare skal bytte kjølevæske, men skal du rense kjølekanaler er det best og skru ut dreneringspluggene på hver sylinderblokk samt den ene dreneringspluggen på manefoil. Pluggene er på det laveste punktet i systemet og derfor vil en gjennomspyling med disse pluggene ute spyle ut skitt og rust. Men obs, de kan være fastrustet og kan knekke om de ikke har vært åpnet på ei stund. Du finner pluggene i manualen til motoren om du ikke vet hvor de står.

 

sirtroen skrev On 21.4.2021 at 8.50:

Trenger jeg å tenke på noe spesielt når jeg setter på plass og fyller med frostvæske igjen? 

Ser ut til det er Marteckjøling du har, men det er jeg ikke helt sikker på. Martec anbefaler og skru ut tempgiver. Den sitter på toppen i kjølesystemet like bak termostat. Så tømmer du ferdigblandet frostvæske i plastbeholderen. Slå på tenning slik at den elektriske pumpa starter. Pass på og etterfylle kjølevæske i beholder mens pumpa kjører væsken ut i motor. Pumpa bør ikke gå tørr. Når væsken strømmer ut av hullet til tempgiver er systemet fullt og luftfritt. Slå av tenning slik at pumpa stopper. Nivået i beholder skal ikke være mer enn 2/3. Fyller du den helt opp blir sirkulasjonen dårlig og fare for varmgang. Skru i tempgiver igjen og du er ferdig. Det er altså ikke nødvendig og starte motor ved fylling. Det holder at den elektriske pumpa sviver.

Link to post
hegra skrev for 2 timer siden:

Greit nok om du bare skal bytte kjølevæske, men skal du rense kjølekanaler er det best og skru ut dreneringspluggene på hver sylinderblokk samt den ene dreneringspluggen på manefoil. Pluggene er på det laveste punktet i systemet og derfor vil en gjennomspyling med disse pluggene ute spyle ut skitt og rust. Men obs, de kan være fastrustet og kan knekke om de ikke har vært åpnet på ei stund. Du finner pluggene i manualen til motoren om du ikke vet hvor de står.

image.png.4ea821a3545758005cc460970e3bda22.png 
Her ser man kjølesystemet til motoren slik det er beskrevet i verkstedmanualen. Varmeveksler er ettermontert. 

 

hegra skrev for 2 timer siden:

 

Ser ut til det er Marteckjøling du har, men det er jeg ikke helt sikker på. Martec anbefaler og skru ut tempgiver. Den sitter på toppen i kjølesystemet like bak termostat. Så tømmer du ferdigblandet frostvæske i plastbeholderen. Slå på tenning slik at den elektriske pumpa starter. Pass på og etterfylle kjølevæske i beholder mens pumpa kjører væsken ut i motor. Pumpa bør ikke gå tørr. Når væsken strømmer ut av hullet til tempgiver er systemet fullt og luftfritt. Slå av tenning slik at pumpa stopper. Nivået i beholder skal ikke være mer enn 2/3. Fyller du den helt opp blir sirkulasjonen dårlig og fare for varmgang. Skru i tempgiver igjen og du er ferdig. Det er altså ikke nødvendig og starte motor ved fylling. Det holder at den elektriske pumpa sviver.

Om det er Martec eller ikke vet jeg ikke, men etter hva jeg kan finne ut skal da i tilfelle temperaturmåleren er byttet ift. det som står på originalt (?). Plastbeholder har jeg ikke. Det er påfyllingslokk på toppen av varmeveksleren, og hvis det er for fullt skal det bare renne ut et hull like under dette påfyllingslokket (tror jeg).

Jeg kan lete og se etter dreneringsplugger, for de har jeg ikke sett. Det vil ikke bli tilstrekkelig flushing ved å legge ene slangen i frostvæske og starte den elektriske pumpa?

Link to post

Oppdatering:

 

Skylte rent i dag, og oppdaget to ting. Det ene er at endelokket på veksleren ser ut til å ha tæret i stykker, så der må jeg få laget nytt. Hvilket metall bør brukes?

 

Det andre er at det ser ut til å være en sprekk i eksosbendet. Bør dette byttes?

98B4920C-CEC3-40BF-93FE-2A048DC84C93.jpeg

3B5162F2-7C08-40F6-99B8-EBD2B9BB3853.jpeg

Link to post

 Det er i brukermanualen (ikke verkstedmanual) du finner tappepluggene på side 11. Søk på operators manual så finner du den sikkert. Jeg er en kløne med pc så fikk ikke til og legge inn link eller bilde. Om det er nødvendig og åpne dem for gjennomspyling så mener jeg ja, fordi eventuell rust legger seg i bunnen av kanalene. Den rusten får du ikke ut uten og ta ut pluggene. Jeg fikk ut mye på min tidligere md 17 . Den var også ombygd fra sjøvannkjøling til ferskvannkjøling. Men for all del, din kan jo være renset tidligere så du må nesten vurdere selv.

sirtroen skrev for 19 timer siden:

Om det er Martec eller ikke vet jeg ikke, men etter hva jeg kan finne ut skal da i tilfelle temperaturmåleren er byttet ift. det som står på originalt (?).

Ligner ikke Martec ser jeg av bildet nå, men siden du har elektrisk sirkulasjonspumpe er sikkert prinsippet likt. Tempmåler er sikkert byttet ja, og sikkert termostat også. Som sagt en fordel og ta ut giveren (måleren) når du bytter frostvæske da du lettere får luften ut av systemet. Det var det jeg mente og den skal selvfølgelig på plass igjen når du har fullt opp.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...