Fatty
Heisan, har en Morgan 5250-17fot som er ganske lett (600kg uten motor) og bred i baken, med en Suzuki 140hk-2017 (som faktisk er 4 kg lettere enn 90 og 115 hesteren som ofte kommer med Morganene).
Med original 14x23 alupropell, kan den motor trimmes slik at trimnåla peker opp ca. 45grader, før propellen tar luft. Turtall er da 6200 som er perfekt for motoren, og fart 42,9knop (GPS). Synes likevel jeg får litt lite baugløft.
Har derfor gått til anskaffelse av en Ballistic stålpropell 13,5x24XL og fikk testet den ut i helga. Motor står i 3 hull (midtre) og underside kavitasjonsplate er 1,5 cm over bunn.
Til min store overraskelse kunne jeg bare trimme opp motor til trimnåla peker ca. 30 grader opp. Da begynner propellen å ta gradvis noe luft og turtallet øker.
Trimming av motor gav imidlertid veldig respons, noe som også var forventet siden propellbladen er ganske så cuppet. Ved å kjøre negativ trim, var det som å senke hele båten ned i vannet. Positiv trim hevet båten så den neste løftet seg over vannet! Men hadde vel forventet mer utpreget baugløft?
Da vi testet toppfart, begynte båten å danse - kalles vel også chinawalk? Vugger fra side til side. Turtallet gikk til 6200 på full og farta 43,9 knop, altså bare en knop raskere enn aluminiumspropellen. Om jeg svingte, tok propellen luft med en gang, og motor måtte trimmes ned.
Om jeg trimmet videre opp, og lot propellen suge litt luft, økte turtallet opp mot 6500-6600, økte også farten til 45,2knop. Men da var chinawalken påtagelig, og turtall ikke bra for motor!
Jeg hadde i min enfoldighet antatt at Ballisticen skulle kunne trimmes høyt, for å få et godt baugløft. Og god toppfart, kanskje rundt 46 knop. Viktigst er baugløftet slik at den går mykere i sjøen også ved lavere fart. Synes derfor det er rart at den kan trimmes mindre opp enn alu!
Ser også at turtall og knop er helt likt til alu-propellen helt opp mot toppfart. Med et unntak - ved 3000 omdreininger er farten med Ballisticen vesentlig bedre enn med alu, og båten holdes lett i plan (Grafen viser 3 ulike propeller, 21" og 23" alu, og Ballistic 24". Taco 21" er båtens knopmåler med 21"propellen. Fart med propellene er ellers med GPS).
Så er jo spørsmålet som jeg ikke har aning på, hvorfor denne chinawalken, er motoren satt for høyt/lavt? Passer ikke propellen til en slik båttype, moderat V-bunn med bred bak. Må vel innrømme at jeg ble litt skuffet