Jump to content

Edit History

Teerex

Teerex

Båten er jo i utgangspunktet noe overmotorisert, men det er jo ikke så ille siden motorvekten ikke er noe høyere. 

Med rett propell og hvis båten var designet for det, så ville toppfarten nok ha vært 46-47 knop.

Jeg hadde nok prøvd å finne en propell som ikke gir over 6000 rpm, selv om grensa er 6200 rpm.

Men det er den absolutte grensa som du ikke må overskride.

 

Min 18-foter fra 2010 er også rundt 600 kg, og faktisk godkjent for 140 hk (skal da toppe over 46 knop).

Men det er egentlig helt overkill, siden skroget ikke er spesielt stabilt i over 40 knop. Iallefall ikke om jeg er alene i båten. Test i et båtblad antydet at 90 eller 115 hk var mer enn nok. Fikk 37-38 knop med Honda BF90D på 164 kg, og så byttet jeg til Mercury F115 med samme vekt siden jeg naturligvis måtte ha mere fart.

Har hatt 45 GPS knop på en god dag (antagelig bittelitt medvind) men da blir det gjerne mye ratting :giggle:

Ligger da ca 200 rpm under maxgrensa på 6000. Men båten er ganske stabil i 40 knop.

 

Jeg kjører med 12,7" diameter 4-blads Mercury Spitfire X7 19P stålpropell. Fikk drøyt 43 knop med 12,5" diameter Mercury Spitfire (Quicksilver Nemesis) 4-blads 19P alupropell, så ikke den helt store forskjellen. Men det ser jo mye tøffere ut med stål :smiley:

Med 4-blads propell kan man iallefall trimme ut mere før propellen slipper taket, noe som kan være en fordel når man jakter på de siste knopene. Dessuten måtte jeg faktisk ha 4-blads uansett, da akterspeilet mitt er i høyeste laget.

Men disse propellene fås nok ikke med så høy stigning som du trenger til DF140, siden den har 2,59:1 utveksling mot 2,07:1 på min. Max stigning er 21P på Spitfire X7 stål.

 

Med motoren helt nede på akterspeilet ser det slik ut (Hondaen var ikke fullt så ille da stammen var 2 cm lengre...) NB! Powertech RXB4 13,25x18P 4-blads på bildet, før jeg bytta til Spitfire:

 

7445449_motorhyde.jpg.f045de8045176909edcb2709b8dca91e.jpg

 

mercury-spitfire-x7_37236.jpg.b26d703fe98bf8b01d03dc9f22d23b09.jpg

Teerex

Teerex

Båten er jo i utgangspunktet noe overmotorisert, men det er jo ikke så ille siden motorvekten ikke er noe høyere. 

Med rett propell og hvis båten var designet for det, så ville toppfarten nok ha vært 46-47 knop.

Jeg hadde nok prøvd å finne en propell som ikke gir over 6000 rpm, selv om grensa er 6200 rpm.

Men det er den absolutte grensa som du ikke må overskride.

 

Min 18-foter fra 2010 er også rundt 600 kg, og faktisk godkjent for 140 hk (skal da toppe over 46 knop).

Men det er egentlig helt overkill, siden skroget ikke er spesielt stabilt i over 40 knop. Iallefall ikke om jeg er alene i båten. Test i et båtblad antydet at 90 eller 115 hk var mer enn nok. Fikk 37-38 knop med Honda BF90D på 164 kg, og så byttet jeg til Mercury F115 med samme vekt siden jeg naturligvis måtte ha mere fart.

Har hatt 45 GPS knop på en god dag (antagelig bittelitt medvind) men da blir det gjerne mye ratting :giggle:

Ligger da ca 200 rpm under maxgrensa på 6000. Men båten er ganske stabil i 40 knop.

 

Jeg kjører med 12,7" diameter 4-blads Mercury Spitfire X7 19P stålpropell. Fikk drøyt 43 knop med 12,5" diameter Mercury Spitfire (Quicksilver Nemesis) 4-blads 19P alupropell, så ikke den helt store forskjellen. Men det ser jo mye tøffere ut med stål :smiley:

Med 4-blads propell kan man iallefall trimme ut mere før propellen slipper taket, noe som kan være en fordel når man jakter på de siste knopene. Dessuten måtte jeg faktisk ha 4-blads uansett, da akterspeilet mitt er i høyeste laget.

Men disse propellene fås nok ikke med så høy stigning som du trenger til DF140, siden den har 2,59:1 utveksling mot 2,07:1 på min. Max stigning er 21P på Spitfire X7 stål.

 

Med motoren helt nede på akterspeilet ser det slik ut (Hondaen var ikke fullt så ille da stammen var 2 cm lengre...) NB! Powertech RXB4 4-blads på bildet, før jeg bytta til Spitfire:

 

7445449_motorhyde.jpg.f045de8045176909edcb2709b8dca91e.jpg

 

mercury-spitfire-x7_37236.jpg.b26d703fe98bf8b01d03dc9f22d23b09.jpg

Teerex

Teerex

Båten er jo i utgangspunktet noe overmotorisert, men det er jo ikke så ille siden motorvekten ikke er noe høyere. 

Med rett propell og hvis båten var designet for det, så ville toppfarten nok ha vært 46-47 knop.

Jeg hadde nok prøvd å finne en propell som ikke gir over 6000 rpm, selv om grensa er 6200 rpm.

Men det er den absolutte grensa som du ikke må overskride.

 

Min 18-foter fra 2010 er også rundt 600 kg, og faktisk godkjent for 140 hk (skal da toppe over 46 knop).

Men det er egentlig helt overkill, siden skroget ikke er spesielt stabilt i over 40 knop. Iallefall ikke om jeg er alene i båten. Test i et båtblad antydet at 90 eller 115 hk var mer enn nok. Fikk 37-38 knop med Honda BF90D på 164 kg, og så byttet jeg til Mercury F115 med samme vekt siden jeg naturligvis måtte ha mere fart.

Har hatt 45 GPS knop på en god dag (antagelig bittelitt medvind) men da blir det gjerne mye ratting :giggle:

Ligger da ca 200 rpm under maxgrensa på 6000. Men båten er ganske stabil i 40 knop.

 

Jeg kjører med 12,7" diameter 4-blads Mercury Spitfire X7 19P stålpropell. Fikk drøyt 43 knop med 12,5" diameter Mercury Spitfire (Quicksilver Nemesis) 4-blads 19P alupropell, så ikke den helt store forskjellen. Men det ser jo mye tøffere ut med stål :smiley:

Med 4-blads propell kan man iallefall trimme ut mere før propellen slipper taket, noe som kan være en fordel når man jakter på de siste knopene. Dessuten måtte jeg faktisk ha 4-blads uansett, da akterspeilet mitt er i høyeste laget.

Men disse propellene fås nok ikke med så høy stigning som du trenger til DF140, siden den har 2,59:1 utveksling mot 2,07:1 på min. Max stigning er 21P på Spitfire X7 stål.

 

Med motoren helt nede på akterspeilet ser det slik ut (Hondaen var ikke fullt så ille da stammen var 2 cm lengre...):

 

7445449_motorhyde.jpg.f045de8045176909edcb2709b8dca91e.jpg

 

mercury-spitfire-x7_37236.jpg.b26d703fe98bf8b01d03dc9f22d23b09.jpg

Teerex

Teerex

Båten er jo i utgangspunktet noe overmotorisert, men det er jo ikke så ille siden motorvekten ikke er noe høyere. 

Med rett propell og hvis båten var designet for det, så ville toppfarten nok ha vært 46-47 knop.

Jeg hadde nok prøvd å finne en propell som ikke gir over 6000 rpm, selv om grensa er 6200 rpm.

Men det er den absolutte grensa som du ikke må overskride.

 

Min 18-foter fra 2010 er også rundt 600 kg, og faktisk godkjent for 140 hk (skal da toppe over 46 knop).

Men det er egentlig helt overkill, siden skroget ikke er spesielt stabilt i over 40 knop. Iallefall ikke om jeg er alene i båten. Test i et båtblad antydet at 90 eller 115 hk var mer enn nok. Fikk 37-38 knop med Honda BF90D på 164 kg, og så byttet jeg til Mercury F115 med samme vekt siden jeg naturligvis måtte ha mere fart.

Har hatt 45 knop på en god dag (antagelig bittelitt medvind) men da blir det gjerne mye ratting :giggle:

Ligger da ca 200 rpm under maxgrensa på 6000. Men båten er ganske stabil i 40 knop.

 

Jeg kjører med 12,7" diameter 4-blads Mercury Spitfire X7 19P stålpropell. Fikk drøyt 43 knop med 12,5" diameter Mercury Spitfire (Quicksilver Nemesis) 4-blads 19P alupropell, så ikke den helt store forskjellen. Men det ser jo mye tøffere ut med stål :smiley:

Med 4-blads propell kan man iallefall trimme ut mere før propellen slipper taket, noe som kan være en fordel når man jakter på de siste knopene. Dessuten måtte jeg faktisk ha 4-blads uansett, da akterspeilet mitt er i høyeste laget.

Men disse propellene fås nok ikke med så høy stigning som du trenger til DF140, siden den har 2,59:1 utveksling mot 2,07:1 på min. Max stigning er 21P på Spitfire X7 stål.

 

Med motoren helt nede på akterspeilet ser det slik ut (Hondaen var ikke fullt så ille da stammen var 2 cm lengre...):

 

7445449_motorhyde.jpg.f045de8045176909edcb2709b8dca91e.jpg

 

mercury-spitfire-x7_37236.jpg.b26d703fe98bf8b01d03dc9f22d23b09.jpg

Teerex

Teerex

Båten er jo i utgangspunktet noe overmotorisert, men det er jo ikke så ille siden motorvekten ikke er noe høyere. 

Med rett propell og hvis båten var designet for det, så ville toppfarten nok ha vært 46-47 knop.

Jeg hadde nok prøvd å finne en propell som ikke gir over 6000 rpm, selv om grensa er 6200 rpm.

Men det er den absolutte grensa som du ikke må overskride.

 

Min 18-foter fra 2010 er også rundt 600 kg, og faktisk godkjent for 140 hk (skal da toppe over 46 knop).

Men det er egentlig helt overkill, siden skroget ikke er spesielt stabilt i over 40 knop. Iallefall ikke om jeg er alene i båten. Test i et båtblad antydet at 90 eller 115 hk var mer enn nok. Fikk 37-38 knop med Honda BF90D på 164 kg, og så byttet jeg til Mercury F115 med samme vekt siden jeg naturligvis måtte ha mere fart.

Har hatt 45 knop på en god dag (antagelig bittelitt medvind) men da blir det gjerne mye ratting :giggle:

Ligger da ca 200 rpm under maxgrensa på 6000. Men båten er ganske stabil i 40 knop.

 

Jeg kjører med 12,7" diameter 4-blads Mercury Spitfire X7 19P stålpropell. Fikk drøyt 43 knop med 12,5" diameter Mercury Spitfire (Quicksilver Nemesis) 4-blads 19P alupropell, så ikke den helt store forskjellen. Men det ser jo mye tøffere ut med stål :smiley:

Med 4-blads propell kan man iallefall trimme ut mere før propellen slipper taket, noe som kan være en fordel når man jakter på de siste knopene. Dessuten måtte jeg faktisk ha 4-blads uansett, da akterspeilet mitt er i høyeste laget.

Men disse propellene fås nok ikke med så høy stigning som du trenger til DF140, siden den har 2,59:1 utveksling. Max er 21P på Spitfire X7 stål.

 

Med motoren helt nede på akterspeilet ser det slik ut (Hondaen var ikke fullt så ille da stammen var 2 cm lengre...):

 

7445449_motorhyde.jpg.f045de8045176909edcb2709b8dca91e.jpg

 

mercury-spitfire-x7_37236.jpg.b26d703fe98bf8b01d03dc9f22d23b09.jpg

Teerex

Teerex

Båten er jo i utgangspunktet noe overmotorisert, men det er jo ikke så ille siden motorvekten ikke er noe høyere. 

Med rett propell og hvis båten var designet for det, så ville toppfarten nok ha vært 46-47 knop.

Jeg hadde nok prøvd å finne en propell som ikke gir over 6000 rpm, selv om grensa er 6200 rpm.

Men det er den absolutte grensa som du ikke må overskride.

 

Min 18-foter fra 2010 er også rundt 600 kg, og faktisk godkjent for 140 hk (skal da toppe over 46 knop).

Men det er egentlig helt overkill, siden skroget ikke er spesielt stabilt i over 40 knop. Iallefall ikke om jeg er alene i båten. Test i et båtblad antydet at 90 eller 115 hk var mer enn nok. Fikk 37-38 knop med Honda BF90D på 164 kg, og så byttet jeg til Mercury F115 med samme vekt siden jeg naturligvis måtte ha mere fart.

Har hatt 45 knop på en god dag (antagelig bittelitt medvind) men da blir det gjerne mye ratting :giggle:Ligger da ca 200 rpm under maxgrensa på 6000. Men båten er ganske stabil i 40 knop.

 

Jeg kjører med 12,7" diameter 4-blads Mercury Spitfire X7 19P stålpropell. Fikk drøyt 43 knop med 12,5" diameter Mercury Spitfire (Quicksilver Nemesis) 4-blads 19P alupropell, så ikke den helt store forskjellen. Men det ser jo mye tøffere ut med stål :smiley:

Med 4-blads propell kan man iallefall trimme ut mere før propellen slipper taket, noe som kan være en fordel når man jakter på de siste knopene. Dessuten måtte jeg faktisk ha 4-blads uansett, da akterspeilet mitt er i høyeste laget.

Men disse propellene fås nok ikke med så høy stigning som du trenger til DF140, siden den har 2,59:1 utveksling. Max er 21P på Spitfire X7 stål.

 

Med motoren helt nede på akterspeilet ser det slik ut (Hondaen var ikke fullt så ille da stammen var 2 cm lengre...):

 

7445449_motorhyde.jpg.f045de8045176909edcb2709b8dca91e.jpg

 

mercury-spitfire-x7_37236.jpg.b26d703fe98bf8b01d03dc9f22d23b09.jpg

Teerex

Teerex

Båten er jo i utgangspunktet noe overmotorisert, men det er jo ikke så ille siden motorvekten ikke er noe høyere. 

Med rett propell og hvis båten var designet for det, så ville toppfarten nok ha vært 46-47 knop.

Jeg hadde nok prøvd å finne en propell som ikke gir over 6000 rpm, selv om grensa er 6200 rpm.

Men det er den absolutte grensa som du ikke må overskride.

 

Min 18-foter fra 2010 er også rundt 600 kg, og faktisk godkjent for 140 hk (skal da toppe over 46 knop).

Men det er egentlig helt overkill, siden skroget ikke er spesielt stabilt i over 40 knop. Iallefall ikke om jeg er alene i båten. Test i et båtblad antydet at 90 eller 115 hk var mer enn nok. Fikk 37-38 knop med Honda BF90D på 164 kg, og så byttet jeg til Mercury F115 med samme vekt siden jeg naturligvis måtte ha mere fart.

Har hatt 45 knop på en god dag (antagelig bittelitt medvind) men da blir det gjerne mye ratting :giggle:Ligger da ca 200 rpm under maxgrensa på 6000. Men båten er ganske stabil i 40 knop.

 

Jeg kjører med 12,7" diameter 4-blads Mercury Spitfire X7 19P stålpropell. Fikk drøyt 43 knop med 12,5" diameter Mercury Spitfire (Quicksilver Nemesis) 4-blads 19P alupropell, så ikke den helt store forskjellen. Men det ser jo mye tøffere ut med stål :smiley:

Med 4-blads propell kan man iallefall trimme ut mere før propellen slipper taket, noe som kan være en fordel når man jakter på de siste knopene. Dessuten måtte jeg faktisk ha 4-blads uansett, da akterspeilet mitt er i høyeste laget.

Men disse propellene fås nok ikke med så høy stigning som du trenger til DF140, siden den har 2,38:1 utveksling. Max er 21P på Spitfire X7 stål.

 

Med motoren helt nede på akterspeilet ser det slik ut (Hondaen var ikke fullt så ille da stammen var 2 cm lengre...):

 

7445449_motorhyde.jpg.f045de8045176909edcb2709b8dca91e.jpg

 

mercury-spitfire-x7_37236.jpg.b26d703fe98bf8b01d03dc9f22d23b09.jpg

Teerex

Teerex

Båten er jo i utgangspunktet noe overmotorisert, men det er jo ikke så ille siden motorvekten ikke er noe høyere. 

Med rett propell og hvis båten var designet for det, så ville toppfarten nok ha vært 46-47 knop.

Jeg hadde nok prøvd å finne en propell som ikke gir over 6000 rpm, selv om grensa er 6200 rpm.

Men det er den absolutte grensa som du ikke må overskride.

 

Min 18-foter fra 2010 er også rundt 600 kg, og faktisk godkjent for 140 hk (skal da toppe over 46 knop).

Men det er egentlig helt overkill, siden skroget ikke er spesielt stabilt i over 40 knop. Iallefall ikke om jeg er alene i båten. Test i et båtblad antydet at 90 eller 115 hk var mer enn nok. Fikk 37-38 knop med Honda BF90D på 164 kg, og så byttet jeg til Mercury F115 med samme vekt siden jeg naturligvis måtte ha mere fart.

Har hatt 45 knop på en god dag (antagelig bittelitt medvind) men da blir det gjerne mye ratting :giggle:Ligger da ca 200 rpm under maxgrensa på 6000. Men båten er ganske stabil i 40 knop.

 

Jeg kjører med 12,7" diameter 4-blads Mercury Spitfire X7 stålpropell. Fikk drøyt 43 knop med 12,5" diameter Mercury Spitfire (Quicksilver Nemesis) 4-blads alupropell, så ikke den helt store forskjellen. Men det ser jo mye tøffere ut med stål :smiley:

Med 4-blads propell kan man iallefall trimme ut mere før propellen slipper taket, noe som kan være en fordel når man jakter på de siste knopene. Dessuten måtte jeg faktisk ha 4-blads uansett, da akterspeilet mitt er i høyeste laget.

Men disse propellene fås nok ikke med så høy stigning som du trenger til DF140, siden den har 2,38:1 utveksling. Max er 21P på Spitfire X7 stål.

 

Med motoren helt nede på akterspeilet ser det slik ut (Hondaen var ikke fullt så ille da stammen var 2 cm lengre...):

 

7445449_motorhyde.jpg.f045de8045176909edcb2709b8dca91e.jpg

 

mercury-spitfire-x7_37236.jpg.b26d703fe98bf8b01d03dc9f22d23b09.jpg

Teerex

Teerex

Båten er jo i utgangspunktet noe overmotorisert, men det er jo ikke så ille siden motorvekten ikke er noe høyere. 

Med rett propell og hvis båten var designet for det, så ville toppfarten nok ha vært 46-47 knop.

Jeg hadde nok prøvd å finne en propell som ikke gir over 6000 rpm, selv om grensa er 6200 rpm.

Men det er den absolutte grensa som du ikke må overskride.

 

Min 18-foter fra 2010 er også rundt 600 kg, og faktisk godkjent for 140 hk (skal da toppe over 46 knop).

Men det er egentlig helt overkill, siden skroget ikke er spesielt stabilt i over 40 knop. Iallefall ikke om jeg er alene i båten. Test i et båtblad antydet at 90 eller 115 hk var mer enn nok. Fikk 37-38 knop med Honda BF90D på 164 kg, og så byttet jeg til Mercury F115 med samme vekt siden jeg naturligvis måtte ha mere fart.

Har hatt 45 knop på en god dag (antagelig bittelitt medvind) men da blir det gjerne mye ratting :giggle:Ligger da ca 200 rpm under maxgrensa på 6000. Men båten er ganske stabil i 40 knop.

 

Jeg kjører med 12,7" diameter 4-blads Mercury Spitfire stålpropell. Fikk drøyt 43 knop med 12,5" diameter Mercury Spitfire (Nemesis) 4-blads alupropell, så ikke den helt store forskjellen. Men det ser jo mye tøffere ut med stål :smiley:

Med 4-blads propell kan man iallefall trimme ut mere før propellen slipper taket, noe som kan være en fordel når man jakter på de siste knopene. Dessuten måtte jeg faktisk ha 4-blads uansett, da akterspeilet mitt er i høyeste laget.

Med motoren helt nede på akterspeilet ser det slik ut (Hondaen var ikke fullt så ille da stammen var 2 cm lengre...):

 

7445449_motorhyde.jpg.f045de8045176909edcb2709b8dca91e.jpg

 

mercury-spitfire-x7_37236.jpg.b26d703fe98bf8b01d03dc9f22d23b09.jpg

Teerex

Teerex

Båten er jo i utgangspunktet noe overmotorisert, men det er jo ikke så ille siden motorvekten ikke er noe høyere. 

Med rett propell og hvis båten var designet for det, så ville toppfarten nok ha vært 46-47 knop.

Jeg hadde nok prøvd å finne en propell som ikke gir over 6000 rpm, selv om grensa er 6200 rpm.

Men det er den absolutte grensa som du ikke må overskride.

 

Min 18-foter fra 2010 er også rundt 600 kg, og faktisk godkjent for 140 hk (skal da toppe over 46 knop).

Men det er egentlig helt overkill, siden skroget ikke er spesielt stabilt i over 40 knop. Iallefall ikke om jeg er alene i båten. Test i et båtblad antydet at 90 eller 115 hk var mer enn nok. Fikk 37-38 knop med Honda BF90D på 164 kg, og så byttet jeg til Mercury F115 med samme vekt siden jeg naturligvis måtte ha mere fart.

Har hatt 45 knop på en god dag (antagelig bittelitt medvind) men da blir det gjerne mye ratting :giggle:Ligger da ca 200 rpm under maxgrensa på 6000. Men båten er ganske stabil i 40 knop.

 

Jeg kjører med 12,7" diameter 4-blads Mercury Spitfire stålpropell. Fikk drøyt 43 knop med 12,5" diameter Mercury Spitfire (Nemesis) 4-blads alupropell, så ikke den helt store forskjellen. Men det ser jo mye tøffere ut med stål :smiley:

Med 4-blads propell kan man iallefall trimme ut mere før propellen slipper taket, noe som kan være en fordel når man jakter på de siste knopene. Dessuten måtte jeg faktisk ha 4-blads uansett, da akterspeilet mitt er i høyeste laget.

Med motoren helt nede på akterspeilet ser det slik ut (Hondaen var ikke fullt så ille da stammen var 2 cm lengre...):

 

7445449_motorhyde.jpg.f045de8045176909edcb2709b8dca91e.jpg



×
×
  • Create New...