Teerex
To-tre ting gjorde at jeg valgte Mercury F115 og ikke Suzuki DF115/140A, og det var utvekslingen samt vekta (og Smartcraft).
Ville ha ca samme vekt som på min 2008 Honda 90, men mere fart. Og størst mulig utvalg i propeller.
Ja Powertech har et kjempeutvalg i propeller, men har ikke sjekket for DF140.
Jeg kjørte i sin tid med Powertech RXB4 13,25x18P 4-blads stål, og den finnes garantert i større stigninger (18P hos Powertech tilsvarte 19P hos Mercury turtallsmessig av en eller annen grunn). Regnet ut at den tilsvarte ca 20P for en 3-blads aluminium turtallsmessig.
Den passet både min Honda 90 og Mercury 115 siden de har forskjellige utvekslinger (bare flaks). Og at Honda og Mercury har samme splines på propellakslingen.
Husker ikke nå hvorfor jeg valgte den propellen for 7-8 år siden, men den var visstnok anbefalt på flere forum.
Og den var ganske optimal.
Fikk knapt 1 knop mere med Mercury Spitfire X7, antagelig mest pga. mindre diameter og motstand i vannet.
Noe som er viktig når en lett båt forlater vannet og for det mest flyr over
Byttet nok kun til Spitfire X7 fordi jeg kunne/ville, ikke fordi jeg burde/måtte.
NB! Den Powertech-propellen hadde ikke noe løst hubsystem slik som de flest andre propeller på markedet.