TrikkerN Lønning
lr-80 skrev for 1 time siden:Er nok ikke mange som har erfaring, da den første batchen til de som forhåndsbestilte ikke er levert enda.
Jeg har bestilt. Orca Core vil kobles inn på båtens systemer og henter all tilgjengelig data på NMEA2000-nettverket.
Displayet er et spesielt solid nettbrett festet med RAM. Dette har høyere lysstyrke enn f.eks. iPad, integrert lading i festet og batteri til 8 timer når du tar den med deg. Data overføres ikke via ladekabelen, men på et trådløst nett som Core lager. Her ligger mye av fordelen - dette nettverket er tilgjengelig for alle andre enheter (Apple, Android) som har app som likner på den som er i Displayet. Man kan dermed ligge nede i båten og få all båtens data (under forutsetning av at det er på NMEA2000). Ruter jeg planlegger hjemme vil oppdateres til plotteren. De har ambisjoner om svært god plotting av rute (bedre enn de etablerte) med informasjon om vær underveis.
Slik jeg ser det er den store fordelen at man får en dedikert og bedre gps integrert i båtens systemer, og med full integrasjon med android og iOS.
Har sett prototype og det virker bra. Plottet rute på telefonen og det er umiddelbart tilgjengelig i båten uten at jeg trenger å fikle med import. Kartene er visuelt fine og lette å se, med egen justering for brohøyder, skravering på valgt dybde. Veldig enkelt å zoome og flytte. Justerbar følsomhet på touch for bruk med hansker/regnvær.
Integrert ankervakt. Gleder meg til å slippe ankeret, bakke det fast og sjekke posisjonen på telefon i forpiggen med den langt mer følsomme gps’en når det uler og gynger - med all båtens data tilgjengelig på telefonen.
Og så er det software som skal bygges ut, i mye større grad enn med en tradisjonell plotter. Blir jo kult å sitte i sola på fordekket å justere autopilotkursen fra telefonen - når (og om) dette kommer. De har ambisjon om det.
@Napoli har tydeligvis en viss inngående kjennskap. Så jeg traff jo litt på "erfaring".😉
En del av de punktene du nevner :
1. Styring av AP med nettbrett/telefon.
2. Ruteplanlegging og sync.
3. Mulighet for å speile plotter, slik at all informasjon kommer inn på telefon nettbrett.
Alt dette finnes med en kombinasjon av feks Raymarine og Navionics.
Prototypene som du nevner, er disse mulig å få sett for allmennheten?
(Kart og grafisk fremstilling er viktig for min del, dette er jeg nok ikke alene om)
Men jeg synes det ser veldig spennede ut, men informasjonen er litt knapp?