DIYglenn Startet 12.April.2021 Link til dette innlegget Startet 12.April.2021 Hei! Jeg har en båt på ca 3.6 tonn og har en 30-meters ankerline. Jeg kjenner ikke til tykkelse/bruddstyrke, men tror det er Robline (bøtta og hvit farge virket kjent). Det jeg har lest er at man bør ha minst båtens lengde + resten til dybde, så jeg kan mao. i dag ankre på maks 20 meter. Derfor tenker jeg en 50-meter gjør det litt lettere, mindre angst for flo og lengre sikkerhet hvis man drar anker. Jeg har da også muligheten for å hekte på 30-meteren i tillegg hvis jeg skulle trenge å ankre på dypere vann. Båten har ikke ankervinsj, og tror det vil ta en tid før jeg går til innkjøp av det, men det er på "vurderes" listen. En vinsj er vel mest glad i ankerline uten skjøter, så derfor tenkte jeg å gå for en hel lengde på 50 meter. Alternativet er å bruke en 20-meter taukveil fra drivanker, men her igjen kjenner jeg ikke til bruddstyrke. Jeg kunne ellers også kjøpt et kortere blytau og spleiset de, men jeg syns det er tryggere å kjøpe en hel lengde. Robline 16mm 50m koster 3800,- men bruddstyrke er kun 2400kg. Jeg har lest at dette skal være minst båtens vekt? Men så ser jeg også at Biltema (25-0818) koster 1549,- og er 45m og 4000kg bruddstyrke. Er det blykjerne i hele lengden her? Og har noen erfaringer med denne? Med tanke på at jeg ankrer et titalls antall ganger i sesongen, stort sett ikke overnatter, og her kan slippe unna med under halv pris, så er det litt for fristende. Men igjen merkelig at Robline som jeg antar er et bedre merke er tykkere men likevel har halvparten i bruddstyrke... Tanker? Sitér dette innlegget Link to post
erlend mb Svart 12.April.2021 Link til dette innlegget Svart 12.April.2021 Jeg har lest at du skal ha minst 3 ganger dybden i lengde på tauet. Så med det du har nå, kan du ankre på maks 10m. Med 30 meters tau på 20 meters dyp går jo tauet nesten rett ned. Sitér dette innlegget Link to post
Lysekil Svart 12.April.2021 Link til dette innlegget Svart 12.April.2021 Det er veldig mange faktorer som spiller i9nn når du skal velge ankerutstyr: - Hvor tenker du å ankre - på svai eller bare som " kaffedregg" akter opp mot en holme på en stille dag. - Formen på båten - Seilbåt eller motorbåt - vindfang. - Bunnforhold Hvis vi antar at du har en motorbåt på 3-4 tonn, vil en god løsning være et anker på 10-12 kg. 5 - 7 meter 8mm kjetting, og 50 m med 14 - 16mm treslått nylontau. Tauet skal spleises inn i kjettingen. Ligger flere videoer på nettet om dette. Du kommer aldri nærheten av de bruddlastene du nevner så ikke heng deg opp i det. Ankertauet til BT er helt ok. Velg et Rocna anker om du legger litt penger i det. Helt suverent anker. Om du skal ha et billiganker så fungerer også bruce kopien til BT, men er ikke i samme klassen. Paraplyanker og skålanker fungerer best som "daumann". For ankring på svai med dette utstyret bør du legge ut minimum 5 X vanndybde. Legg ute mere om det blåser opp, og bruk en "daumann" om du bruker ankeret akter med baugen mot en holme e.l. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 12.April.2021 Link til dette innlegget Svart 12.April.2021 (redigert) nordemoniac skrev 1 time siden: Det jeg har lest er at man bør ha minst båtens lengde + resten til dybde Den var ny... 3 ganger dybden anses om et slags minimum. 5 ganger dybden er "best practice" Blytauet fra biltema har ikke blyinnlegg i hele lengden. Edit: Og anbefalingen gjelder ikke hvor mye tau du har ombord, men hvor mye du må gi ut for at ankeret skal gjøre jobben sin. Om du skjøter på 5 meter kjetting foran de 30 meterne du allerede har kan du ankre opp på <5 meter (du må ha litt tamp å feste til båten) forutsatt 5:1. Redigert 12.April.2021 av Grønnskollingen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 12.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2021 erlend mb skrev for 1 time siden: Jeg har lest at du skal ha minst 3 ganger dybden i lengde på tauet. Så med det du har nå, kan du ankre på maks 10m. Med 30 meters tau på 20 meters dyp går jo tauet nesten rett ned. Det er forøvrig den jeg også har sett mest, så får vel følge den videre. Jeg husker ikke hvor jeg fant denne informasjonen med lengde på båt. Lysekil skrev 1 time siden: Det er veldig mange faktorer som spiller i9nn når du skal velge ankerutstyr: - Hvor tenker du å ankre - på svai eller bare som " kaffedregg" akter opp mot en holme på en stille dag. - Formen på båten - Seilbåt eller motorbåt - vindfang. - Bunnforhold Hvis vi antar at du har en motorbåt på 3-4 tonn, vil en god løsning være et anker på 10-12 kg. 5 - 7 meter 8mm kjetting, og 50 m med 14 - 16mm treslått nylontau. Tauet skal spleises inn i kjettingen. Ligger flere videoer på nettet om dette. Du kommer aldri nærheten av de bruddlastene du nevner så ikke heng deg opp i det. Ankertauet til BT er helt ok. Velg et Rocna anker om du legger litt penger i det. Helt suverent anker. Om du skal ha et billiganker så fungerer også bruce kopien til BT, men er ikke i samme klassen. Paraplyanker og skålanker fungerer best som "daumann". For ankring på svai med dette utstyret bør du legge ut minimum 5 X vanndybde. Legg ute mere om det blåser opp, og bruk en "daumann" om du bruker ankeret akter med baugen mot en holme e.l. Båten det gjelder er en Bayliner 288, så det er en helplaner motorbåt. Jeg husker ikke navnet på ankeret, det fulgte med båten. Men det er et "Bruce"-anker og det ser ut til å være det største som kan få plass i spydet på båten. (Det slår allerede utenfor beskyttelsen i skroget, så der må jeg vel lime/skru på noe.) Det er i hovedsank "kaffedregg" vi har brukt det som, men jeg ønsker å ha muligheten til å hive ut anker og overnatte i båten, i tilfelle vi er i bortehavn og det blir dårlig vær før vi drar tilbake. Hvilken bruddstyrke bør jeg holde meg til? Jeg vet ikke om jeg har 14mm eller 16mm (eller 12...) i dag. Men 50m koster 3000,- for 14mm og 3800,- for 16mm. Det er kanskje best å bare gå for 16, spesielt ettersom jeg ikke har vinsj ennå (og vinsj liker sikkert større diameter også?) Grønnskollingen skrev 1 time siden: Den var ny... 3 ganger dybden anses om et slags minimum. 5 ganger dybden er "best practice" Blytauet fra biltema har ikke blyinnlegg i hele lengden. Edit: Og anbefalingen gjelder ikke hvor mye tau du har ombord, men hvor mye du må gi ut for at ankeret skal gjøre jobben sin. Om du skjøter på 5 meter kjetting foran de 30 meterne du allerede har kan du ankre opp på <5 meter (du må ha litt tamp å feste til båten) forutsatt 5:1. Da tror jeg Biltema blir utelukket når det gjelder ankerline. Jeg sammenlignet utseendet litt på Biltema sin i forhold til den jeg har, virker som det er flettet tettere på den jeg har (mest sannsynlig Robline), og den bare virker bedre. Skal vel så vidt jeg vet også være bly hele veien, men er ikke sikker. Jeg tenker kanskje at det blir Robline på 50 meter (ferdig med øyespleis i begge ender), og noen sjakler om bord så jeg kan hekte på 30-meteren jeg har etter behov, 5:1 ved overnatting. Det burde vel være innafor med sjakkel som skjøt? Hvis jeg går for 16mm og det viser seg at det jeg har fra før er 12mm eller 14mm, vil det ha noe spesielt å si? Den tynneste og potensielt uten bly i hele lengden vil da være fortøyd i båten. En tanke jeg hadde var å ha dregg på 30-meteren, for da har jeg mulighet til å bruke anker + dregg. Litt forsiktig ankrings-noob spørsmål: Trenger man egentlig dregg når man har en Bruce klar på baugspydet? Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 12.April.2021 Link til dette innlegget Svart 12.April.2021 Det anbefales ofte kjetting nederst ved ankeret og tau øverst. Hvordan løser man det om man har en ankervinsj? Den er beregnet enten tau eller kjetting? Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 12.April.2021 Link til dette innlegget Svart 12.April.2021 nordemoniac skrev for 1 time siden: Da tror jeg Biltema blir utelukket når det gjelder ankerline. Jeg sammenlignet utseendet litt på Biltema sin i forhold til den jeg har, virker som det er flettet tettere på den jeg har (mest sannsynlig Robline), og den bare virker bedre. Skal vel så vidt jeg vet også være bly hele veien, men er ikke sikker. Jeg tenker kanskje at det blir Robline på 50 meter (ferdig med øyespleis i begge ender), og noen sjakler om bord så jeg kan hekte på 30-meteren jeg har etter behov, 5:1 ved overnatting. Det burde vel være innafor med sjakkel som skjøt? Hvis jeg går for 16mm og det viser seg at det jeg har fra før er 12mm eller 14mm, vil det ha noe spesielt å si? Den tynneste og potensielt uten bly i hele lengden vil da være fortøyd i båten. En tanke jeg hadde var å ha dregg på 30-meteren, for da har jeg mulighet til å bruke anker + dregg. Litt forsiktig ankrings-noob spørsmål: Trenger man egentlig dregg når man har en Bruce klar på baugspydet? Ankerdebatt er religion. Husk det før du tar noe av det vi sier for god fisk. Ikke styr med å sette flere ankere. Det skaper kompleksitet og risiko for å kuke det til. Om du har et godt hovedanker og ikke skal på ekspedisjon holder det fint med ett anker. Men et ekstra (lettere) anker er kjekt å ha når du legger baugen mot land på en fin sommerdag. Da trenger du ikke å styre med hoveddankeret. Vet ikke hvor du holder til, men det å ligge på svai på 20 meter opplever jeg veldig sjelden. Tror jeg har ankret på 15 meter én gang de siste ti årene... Om du har 50 meter line med en kjettingfortom vil jeg tippe du kan ankre på den massive majoriteten av uthavner som er aktuelle for din båt. Når det er sagt skader det ikke å ha mer ankerline ombord... Blyline er flott det, men om du skal ligge på svai burde du sterkt vurdere kjetting på de siste meterne for å beskytte mot gnag på lina. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 12.April.2021 Link til dette innlegget Svart 12.April.2021 Swingswong skrev 52 minutter siden: Det anbefales ofte kjetting nederst ved ankeret og tau øverst. Hvordan løser man det om man har en ankervinsj? Den er beregnet enten tau eller kjetting? Mange ankervinsjer har kabular som spiser både kjetting og tau, med varierende grad av suksess. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 12.April.2021 Link til dette innlegget Svart 12.April.2021 Ok. Takk for det. Tror ikke jeg skal forsøke kjetting inn i mine nye Sleipner disker :) Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 15.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2021 Grønnskollingen skrev On 12.4.2021 at 12.35: Ankerdebatt er religion. Husk det før du tar noe av det vi sier for god fisk. Ikke styr med å sette flere ankere. Det skaper kompleksitet og risiko for å kuke det til. Om du har et godt hovedanker og ikke skal på ekspedisjon holder det fint med ett anker. Men et ekstra (lettere) anker er kjekt å ha når du legger baugen mot land på en fin sommerdag. Da trenger du ikke å styre med hoveddankeret. Vet ikke hvor du holder til, men det å ligge på svai på 20 meter opplever jeg veldig sjelden. Tror jeg har ankret på 15 meter én gang de siste ti årene... Om du har 50 meter line med en kjettingfortom vil jeg tippe du kan ankre på den massive majoriteten av uthavner som er aktuelle for din båt. Når det er sagt skader det ikke å ha mer ankerline ombord... Blyline er flott det, men om du skal ligge på svai burde du sterkt vurdere kjetting på de siste meterne for å beskytte mot gnag på lina. Er stort sett i Trondheimsfjorden, så det kan raskt være 15-20 meter ved «badebøyer» eller tilstrekkelig avstand fra land. Det blir også raskt dypere, så ønsker noe som ikke rykker seg løs med en gang. Jeg tror vi går for en ny 50m med bly. Usikker på 12/14/16mm og hva vi har i dag etc. men er kanskje bare greit å gå for 16mm når man først handler? Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 15.April.2021 Link til dette innlegget Svart 15.April.2021 Siden du skal dra ankeret opp for hånd ville jeg ikke vurdert 12 mm line uansett bruddstyrke. Tenk på hvordan den er å få godt grep på når du skal hale inn. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
El barco de Sol Svart 15.April.2021 Link til dette innlegget Svart 15.April.2021 Vi har en Agder 840 med stor motor så ferieklar er den godt over 3 tonn. Har Robline 16mm med bly i hele lengden. Engbo ankeret som fulgte med båten festet dårlig,10kg Rockna fungerer godt. Dette ankertauet trenger ikke kjetting. Sjekk finn.no så finner du sikkert noe til under kr 3800. Robline er et flott brukstau,men vanskelig å spleise om man ikke er flink til dette. Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 15.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2021 Lykken1 skrev for 3 timer siden: Vi har en Agder 840 med stor motor så ferieklar er den godt over 3 tonn. Har Robline 16mm med bly i hele lengden. Engbo ankeret som fulgte med båten festet dårlig,10kg Rockna fungerer godt. Dette ankertauet trenger ikke kjetting. Sjekk finn.no så finner du sikkert noe til under kr 3800. Robline er et flott brukstau,men vanskelig å spleise om man ikke er flink til dette. Nettopp. Jeg er usikker på hva vi har, men det er nok mindre enn 16mm, får prøve å måle. Men ettersom det er er bare 800,- mellom 14 og 16mm så blir det nok 16mm. Jeg er litt bekymret for at spleisen blir god nok hvis jeg skal spleise den med den eksisterende 30-meteren jeg har (altså spleise begge med øye og sjakkel mellom), men jeg har spleiseverktøy, så får se om jeg tar sjansen. Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 15.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2021 lurvetass skrev for 3 timer siden: Siden du skal dra ankeret opp for hånd ville jeg ikke vurdert 12 mm line uansett bruddstyrke. Tenk på hvordan den er å få godt grep på når du skal hale inn. Nettopp. For det blir hvertfall denne om ikke mange flere sesonger uten vinsj antar jeg. Vinsjene ser også ut til å fungere best med 16mm. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 15.April.2021 Link til dette innlegget Svart 15.April.2021 Pass bare på at det er plass i taukassa. 16mm tar litt mer plass. Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 16.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2021 Der er det nok greit med plass. 1 kubikk eller mer vil jeg anta. Fant bøtta nå, det er 12mm 30m jeg har fra før. 1600kg bruddstykke, er det nok på en båt som veier 4 tonn med last? Det er jo klart billigere: https://www.marineshop.no/robline/110122/robline-ankerline-bonifacio-blytau-12mm-50-mtr?gclid=EAIaIQobChMI3vCJjL-C8AIVAwB7Ch043Q8IEAQYAiABEgLiqfD_BwE Hva tenker dere? 12/14/16? Er jo kanskje mulig å få solgt den jeg har også, meget pent brukt i en sesong og skylt opp etter hver bruk ? Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 16.April.2021 Link til dette innlegget Svart 16.April.2021 Ta den som er best å dra i. Alle linene er sterke nok. Vil fremdeles anbefale deg å sette på en kjettingstump de siste meterne for å unngå gnag når du svaier. Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 16.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2021 Hvordan blir det gnaging egentlig? Er det i forhold til at noen meter vil bli liggende på havbunnen? Jeg har egentlig ingen god plass å gjøre av kjetting, nå går det rett fra baugspyd til kryssholt (+ sikringsline). I utgangspunktet syns jeg ikke det er noe problem å dra 12mm, men går kanskje for 14mm da for å få litt mer omkrets (og passer vinsj bedre). Hva er det bruddstyrke sikter til her da? På fortøyninger skal man vel ha minst båtens vekt? Det er ~800,- ekstra for hver økning i størrelse, så noe penger er det jo å spare. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 16.April.2021 Link til dette innlegget Svart 16.April.2021 Kjetting i enden mot ankeret har to funksjoner: som ekstra vekt for å få mer horisontalt drag på ankeret, og for å unngå a tauet kuttes over skarpe stener e.l. Det første kan du løse ved å fire ned en daumann på tauet. Det andre er jo avhengig av hvor og hvordan du vanligvis ankrer. Hvis det som du sier "kaffedregg" hvor du vil oppdage om tauet gnages over er jo ikke punkt to kritisk. Overnatting kan jo være litt mer risikablet, men sted og bunnforhold bestemmer jo det. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 16.April.2021 Link til dette innlegget Svart 16.April.2021 nordemoniac skrev for 1 time siden: Hvordan blir det gnaging egentlig? Om du ankrer på steinbunn og båten snurrer rundt i løpet av natten på grunn av strøm, flo, fjære og vind kan du risikere at lina hekter seg på noe som sliter på den. Om det ikke blåser noe særlig sleper du i praksis de siste meterne med ankerline langs sjøbunnen i store sirkler. Sjansen for at ankerline sliter seg på den måten er ikke stor, men risikoen er større når man ligger på svai enn når man ligger med tamp i land. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.