Jump to content

Monteringspasta for påhengsmotor


Scubadoo

Recommended Posts

Hei, Hva bruker dere på skruer på påhengsmotorer som skal av igjen en gang , har etterhvert med disse gamle motorene begynt å bli vant til å borre å sveise bolter og skruer på topper og undervannshus men når jobben først er gjort vil jeg gjerne slippe å gjøre det en gang til ? 

Er keramisk pasta fra Biltema bra nok eller et det noen andre produkter som kan anbefales ? 

Redigert av Scubadoo (see edit history)
Link to post

På steder det blir veldig varmt er det nok best med alupasta eller keramisk (metallfri pasta).

Men tjære (Mek-Tar) funker veldig bra for de kaldere men sjøvannsutsatte delene.

 

Ellers har jo bl.a. Castrol en monteringspasta som egner seg for syrefaste skruer, bolter og muttere, som hindrer skjæring.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det meste funker greit. Bare ikke bruk midler som ligger høyere i spenningsrekka enn aluminium. Herunder kommer produkter som inneholder karbon (C) eller kobber (Cu). Ellers er, etter egen erfaring, skruer satt inn med alupasta greit demonterbare etter mer enn 10 år. Jeg har også brukt vannfast fett med greit resultat. Et sideproblem er at fett er et smøremiddel, gir redusert friksjon, hvilket kan medføre at skruer løsner. Alupasta er ikke et smøremiddel i og for seg, slik sett har jeg ikke opplevd at skruer har løsnet. 

Link to post

Det som er litt fint med tjære, er at det blir ganske stivt over tid på nettopp kalde deler som nevnt, så fungerer nesten som loctite. Skulle boltene mot formodning være trege, er det bare å varme litt med varmepistol, så smelter tjæren og boltene går som i smør.

 

Et annet middel som produsentene bruker på påhengsmotorer og noen faktisk anbefaler i verkstedmanualen, er "svak" gjengetetting med PTFE, typ Loctite 572 eller 567. Har selv brukt det en del med godt resultat. 

 

 

Link to post

Kan man bruke "Locktite 222"? Fant det i hylla mi her, og skal skru sammen etter vedlikehold av vannpumpe (omtalt i tråden om Yamaha 50HK 2T...). I den tråden ser man hvordan det kan gå, hvis man ikke bruker noe på gjengene. Og det jeg måtte kjempe med der, var etter service på et merkeverksted!

 

 

Redigert av Mizar (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post

Loctite 222 burde i teorien fungere godt. Det vil hindre at vann kommer inn, og da skal det normalt ikke sette seg fast. Men det forutsetter at du bruker rikelig av det, over hele gjengelengden, å ikke bare en dråpe eller to. Men jeg har ingen erfaring med det til slik bruk, så du får gjøre det på "eget ansvar" hvis det ikke er noen andre her som har prøvd.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...