Jump to content

100% økning av havneavgiften i Tønsberg, hva mener båtfolket?


PHB

Recommended Posts

Coronarestriksjoner fører til norgesferie for de fleste båtfolk i år også. Landets kommunale gjestehavner ser nå sitt snitt til å øke prisene ser det ut til. I Tønsberg Gjestehavn øker de havneavgiften for båter over 40 fot fra 350 kroner til rolige 700 kroner pr. døgn. Mye mulig jeg har blitt gammel, kjip og sær, men synes personlig at 100% prisøkning er et relativt kraftig prishopp. Hva synes båtfolket?

Link to post

Synes det er en stiv prisøkning ja! Må sjekke om de har økt prisene også for mindre båter som min. 

 

Selv reagerte jeg i fjor på at Kragerø (inkl. Jomfruland) har utvidet hovedsesongen til å gjelde fra 1. mai til 1. november!!! 

 

Selv om 270 kr i utgangspunktet er en grei pris for et døgnopphold, så tok de full pris på Jomfruland i september selv om serviceanlegget var stengt.

 

Til sammenligning tok de 50 kroner i både Langesund og Skien i juni, nettopp fordi serviceanleggene var stengt!

 

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post

Her er årets priser i Tønsberg Gjestehavn:

https://www.tonsberg.kommune.no/tjenester/vei-transport-og-parkering/tonsberg-havn/

SEr jeg vil "slippe" med 350 kroner for min båt.

 

Likevel nok en grunn til å unngå Tønsberg. Det finnes et utttall av gratis og flotte uthavner i Tønsberg- området. Ingen grunn til å betale nær hotellpris når man holder innkvarteringen selv . . .

 

Akurat nå overnatter vi i gjestehavna i kanalen i Moss på gjennomreise til sommerhavna. Her er alt stengt frem til mai. skulle gjerne hatt strøm og vann. Regner med at de ikke forventer at jeg skal betale  . . . .

 

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Alle monner drar. Jeg tenker på alle ildsjeler rundt omkring langs Norges land som stikker nedom sin lokale marina flere ganger hver dag for å se til at alt er iorden, de vasker og ordner på toalett, tømmer søppel, sjekker at strøm og vann er oppe å går og de ser etter at båter ligger godt fortøyd, ikke bare sin egen. Ikke minst for å ta en prat over en kaffekopp. Og da blir jeg rimelig lei meg når noen få ser sin store glede å lure seg unna havneavgift. Men dette gjelder ikke medlemmene her inne på vårt eminente forum, jeg tenker på "røkla" som kun tenker på sin egen fortreffelighet og egosentriskhet. Men å ligge i en gjestehavn skal selvsagt ikke koste skjorta og dette regulerer seg selv når båtfolket skyr aktuelle havner. Ha en flott morgen unge og gamle medlemmer. Herlig å våkne til en ny dag

FB_IMG_1607674456651.jpg

Link to post

Så lenge havnene er fulle så kan de vel bare skru opp prisene. Jeg syntes Son begynte å bli dyrt i fjor, der måtte jeg bla betale 450kr for å booke en bøye, det var dockspot. I fjor bestemte vi oss før hjemreise fra Sørlandet, Grimstad - Oslo, at vi kun skulle ligge i uthavner, da ga mersmak... @Martine29Enig at det er ufint å lure seg unna havneavgiften, men hvis man føler det som ran, ref nye priser i Tønsberg, så er det helt naturlig at folk mister litt respekt for havneavgiften...  Men hvorfor ligger så mange 40fot+ båter i gjestehavner? da har man alle fasiliteter ombord, og alt man trenger for flere netter utehavn, eller på svai...

Link to post
PHB skrev for 8 timer siden:

men synes personlig at 100% prisøkning er et relativt kraftig prishopp. Hva synes båtfolket?

Tar en  i betrakting  strømforbruket til en slik doning er det vel ikke så galt.

har ligget i havner i Danmark hvor de svære har klaget på at strømregningen er høyere enn havneavgiften og

 jeg hadde 7 kr i strøm  for 3 dage, et mer rettferdig system.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Noen av disse med 40+er vel kanskje mer opptatt av å se og bli sett enn å ligge i en uthavn mellom holmer og skjær... og jeg skriver NOEN. Kunne selv tenkt meg en 40++ men blir litt tungvint og dyrt å røkte mine hummerteiner. Jeg regner med at alle kjøper båter som dekker bruksmønster og egne behov. 

Link to post

Som ellers i samfunnet, er det tilbud og etterspørsel som avgjør dette. Om alle på død og liv skal ligge i marina, ser nok eierne sitt snitt til å skru opp prisen til man når smertegrensen. Når det er sagt, må man forvente at sørvisen og tilbudet står i stil med den stigende prisen.

 

Forøvrig er norske marinapriser svært lave sammenlignet med andre land i Europa. Man skal ikke mange breddegradene sørover før man betaler både 1 og 2 euro per fot.

 

Kjøp et skikkelig anker og ligg i uthavn sammen med gode venner, så sparer man fort inn noen helger i dyr marina. Særlig nå når det meste er stengt på land, er det ikke noe poeng å ligge i "smørøyet". Man kan heller kjøpe to rødvinskartonger for prisen av en natt i marina :-)

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post

Kommunale havner, driftes de av kommunen eller andre? Kommunen har vel egentlig ikke lov til å ta mer enn selvkostpris på tjenester? Eller gjelder det kun egne innbyggere og bare noen tjenester?

 

Jeg har ikke hatt ett eneste døgn i gjestehavn siden jeg fikk "stor båt" selv, så for meg betyr ikke avgiftsøkningen noe - uten at det kan bli tettere i uthavnene fremover. 

 

Martine29 skrev 29 minutter siden:

Kunne selv tenkt meg en 40++ men blir litt tungvint og dyrt å røkte mine hummerteiner.

 

Ser for meg å røkte hummerteiner i en Squadroon 50 :lol:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

På grunn av at jeg er amputert både her og der - med dertil dårlig balanse - er det nok mest gjestehavner som er aktuell for meg, særlig når jeg er alene på tur, noe jeg vel er omtrent 90 prosent av tiden.

 

Derfor er store prishopp alltid greit å registrere - selv om det i tilfellet med Tønsberg ikke gjelder min 29-foter, samme pris som i fjor.

 

Men jeg trives godt i det jeg kaller for tilrettelagte uthavner - der det er mulig å legge til ved en brygge - og siden jeg har mye batterikapasitet og solcellepanel så kan jeg godt ligge slik flere dager. Jeg foretrekker egentlig det framfor gjestehavner med mange båter - men ikke alltid det er praktisk mulig.

 

Er heldigvis en del fine slike rundtomkring, men noen er jeg rett og slett nødt til å glemme, av sikkerhetshensyn.

Uvår på bildet under var et fantastisk sted å overnatte, selv om det var såpass ulendt i terrenget rundt den lille brygga at jeg måtte krabbe på alle tre enkelte steder for å komme meg videre...:giggle:

 

68A2D215-8C28-4223-8EF5-1EACC545FD9B.jpeg.f3bda3ef8fd5a80cef2afc2682e9bab9.jpeg

 

Hvis jeg må fortøye til et svaberg får jeg straks noen praktiske problemer, ikke så lett å klatre opp eller hoppe i land med protese og krykke...

 

Og når jeg er på nye steder/byer liker jeg å gå litt rundt og kikke, se noen av de typiske severdighetene der jeg ligger. Som for eksempel å komme meg opp til utsiktspunktet i Mandal (bildet nederst). Neste gang jeg er i Farsund må jeg prøve å få kommet meg opp til utsiktspunktet der også!

 

Så det blir en del gjestehavner på meg i løpet av en sesong...

 

Men det er veldig store forskjeller på gjestehavnspriser rundt om i Norge. De dyreste jeg har vært i er Aker Brygge, Son og Skjærhalden - og på Sørlandet er jo Arendal desidert dyrest.

 

Og noen opererer med samme pris på alle båter under 30 fot, Son med alle båter under 39 fot (!), mens andre har enda mer oppstykket, selv om jeg ser at det har vært en forandring etter at jeg fikk snekka mi for over sju år siden. Da var det flere havner som hadde priser for båter både under 25 fot og under 20 fot, men nå er det mer vanlig at det er under 30 fot som er det minste alternativet.

 

Når jeg er mer eller mindre nødt til å bruke en god del gjestehavner når jeg er ute på langturer alene, så blir det faktisk et økonomisk spørsmål til slutt. Når det da er 200 kroners forskjell mellom gjestehavner som bare ligger en times tid fra hverandre, så velger jeg den rimeligste.

 

Dette blir særlig aktuelt på den turen jeg skal utpå om drøye én måned, når jeg ikke er tilbake i hjemmehavna før 26. september...

 

E9BA862B-7193-4354-9E4F-686931F794B2.jpeg.acbb94e67e4039c70a77b6024c570c0e.jpeg

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post

Jeg bor i Tønsberg sentrum, er innflytter. Kona er også innflytter, men vi begge har en barndom og en ungdomstid der vi på båtferie med familiene "alltid" stoppet innom Tønsberg. Både for å fylle vann, ferskmat og ikke minst ut og spise slik at modern slapp å lage mat en dag. 

 

Flere ganger i sesongen, så er kona og jeg en natt eller to som turister i egen by på gjestehavna. Når jeg fortalte henne om prisøkningen, så meddelte hun lynraskt at da utgår besøk "hjemme".

 

Vet ikke om det er havnevesen eller politikerne som fastsetter satsene, men en handelsstand som har vært mer eller mindre nedstengt i ett år, setter vel liten pris på denne økningen. Tror at besøkende enten har så mye penger at de tar seg råd. Men tror at de fleste som ikke vet om prisene, kommer til å dra etter en natt, sjokkert over prisnivå. 

 

Må ærlig innrømme at jeg har tipset lokalavisen og næringsforeningen om saken. Næringsforeningen slapp det de hadde i hendene og begynte å ringe turistsjef og politikere.

 

 Synes prisene er feil når de er nærmest dobbelt så høye som "konkurrerende" byer. Da får de også den medfølgende butikken med gjester som skal handle eller ute og spise. 

 

Mvh

 

Tor Arild

Redigert av Tor Arild (see edit history)
Link to post

Nå kjenner jeg ikke prisøkningen for alle størrelser i Tønsberg, men dette var dyrt!! 

Jeg mener også at dersom prisene løper helt løpsk i havnene, så står vi om litt ovenfor en annen problematikk, nemlig at de som ikke har råd/ikke vil ta seg råd skvises ut av havnemiljøene. Vi ser det allerede andre steder i verden, der prisene er så høye at bare de rikeste tar seg inn til marinaen, mens langturseilere ankrer opp utafor. Havnene blir nødt til å spørre seg hva slags type havnemiljø de ønsker. Personlig elsker jeg når havnene er tilrettelagt for et stort mangfold av båteiere, for det er ofte der det er mest interessant å være.  Ingenting er finere enn når den erfarne pensjonisten hilser på de 3 ungdommene på rek i den nyervervede 26 foteren, og forteller om hvordan han gjorde det da han seilte den samme båten for 40 år siden. Eller, når trebåteierne kaste stjålne blikk på hverandres lakkarbeide, og begynner å diskutere lakk og fremgangsmåte. Eller, når barnefamiliene finner hverandre og inviterer på middag mens ungene blir bestevenner på lekeplassen. 

Pris er selvfølgelig ikke alt i den sammenheng, men det er en stor del av det. Og det sender signaler. 700kr, fyttikatta..

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
NilsPils skrev for 3 timer siden:

Her er årets priser i Tønsberg Gjestehavn:

https://www.tonsberg.kommune.no/tjenester/vei-transport-og-parkering/tonsberg-havn/

SEr jeg vil "slippe" med 350 kroner for min båt.

 

Likevel nok en grunn til å unngå Tønsberg. Det finnes et utttall av gratis og flotte uthavner i Tønsberg- området. Ingen grunn til å betale nær hotellpris når man holder innkvarteringen selv . . .

 

Akurat nå overnatter vi i gjestehavna i kanalen i Moss på gjennomreise til sommerhavna. Her er alt stengt frem til mai. skulle gjerne hatt strøm og vann. Regner med at de ikke forventer at jeg skal betale  . . . .

 

Sendt deg en im for havneforslag. 

Link to post

Vet ikke hvor smart ågerpriser er i lengden. Hvis gjestehavnene øker prisene tilnærmet hotell-nivå så blir det bare til at en legger seg i uthavn. Jeg tror nok ikke det har tenkt noe videre på hva slags signal det sender ut, det er nok bare grådigheten som har fått fritt spillerom. Men det er allikevel besynderlig å se at de har satt prisen på lenge 41-70 fot. Det er vesensforskjell på et fartøy på 70 fot og en fritidsbåt på 42 fot.

 

Det eneste vi kan gjøre er å klage på dette ved å skrive brev/leserinnlegg samt at vi sprer dette til bekjente, facebook m.v. slik at folk kan ta et aktivt valg om de er villig til å støtte denne ågervirksomheten eller ikke. Når du først står der sent på kvelden forran automaten og tror at det er 400 kroner som gjelder, så blir det ikke til at man drar ut igjen. Da betaler man, så drar man heller videre neste dag.

Link to post

Det går en grense ett sted. Merker at det blir fler og fler overnattinger på svai. Kanskje en av 10 netter i en gjestehavn? Tar jolla inn til land, men mister kveldene på land og det sosiale med andre båter. Litt synd.

 

For noen år siden hadde jeg en uke med møter i Oslo, vurderte å ta seilbåten inn. Men konkluderte med at hotell var billigere. Tønsberg er jo hyggelig, men må ligge lengst mulig vekk, god partyfaktor på feil sted. Har aldri overnattet der, men vært innom en del ganger, enkelt å plukke opp eller levere folk der (selv med kanalbrua). 

Link to post

@pacuare, ja den grensen går et sted. 

 

Vi ligger for det meste av sommeren på svai, uthavner og er for det meste innom en havn for påfyll av vann og ferskmat. 10 dager sammenhengende ferie i fjor avstedkom 200,- i havneavgifter. 

 

Men utenom ferien, så synes vi faktisk det er trivelig å være turist i egen by. Vi ligger gjerne noen netter i løpet av sesongen på. brygga i Tønsberg, til tross for at det er 7 min gange hjem. Er trivelig. 

Partyfaktoren er utenfor restaurantene. Har aldri ligget der, men i gjestehavnen er det stille etter 23 og det er vakter som sier i fra om det er en båt som har "støynivå". Er vel derfor alle familiebåtene ligger der (som oss). 

 

Tror det er viktig for byen å få besøk av familiebåter som kommer inn fra øyene for å fylle vann, drivstoff og kjøleskap. Gjerne stikker de ut og spiser så kokken for en feriedag, samt kjøper klær og andre tjenester som trengs. Det er jo slik vi vil at sommerbyen skal være.

 

Tror at om dette ikke blir omgjort så trekker vi til oss de båtene vi ønsker skal være i mindretall. 

Har nå snakket med lokalavisen og næringsforeningen. Håper de får endret dette. 

 

 

Mvh

 

Tor Arild

Link to post

Nå gjelder altså den økte prisen kun fra 41- fot og oppover.

Det kan være partyfaktoren kommunen vil gjøre noe med. Og kanskje for å få større turnover i havna. Jeg tror Tønsberg har hatt det tetteste belegget i hele Norge flere år på rad, og mange "legger seg til" for å kjøre livet en uke eller to på bryggestripa. Antar derfor at noe av grunnen kan være å få rotasjon og frigjøre plass for flere båter i noen korte ferieuker. Samme som parkeringsplassene til kr 50,-/time oppe i byen. De største båtene tar ofte stooor plass i en gjestehavn og flytter seg ikke oftest.

Eneste grunn til at jeg er avslappet i forhold  til dette er selvsagt at min båt er 40 fot 😁.

Link to post
TideRace skrev for 4 timer siden:

Nå gjelder altså den økte prisen kun fra 41- fot og oppover.

Det kan være partyfaktoren kommunen vil gjøre noe med. Og kanskje for å få større turnover i havna. Jeg tror Tønsberg har hatt det tetteste belegget i hele Norge flere år på rad, og mange "legger seg til" for å kjøre livet en uke eller to på bryggestripa. Antar derfor at noe av grunnen kan være å få rotasjon og frigjøre plass for flere båter i noen korte ferieuker. Samme som parkeringsplassene til kr 50,-/time oppe i byen. De største båtene tar ofte stooor plass i en gjestehavn og flytter seg ikke oftest.

Eneste grunn til at jeg er avslappet i forhold  til dette er selvsagt at min båt er 40 fot 😁.

 

Så du mener den prisøkningen er bra? Og den er bra fordi kommunen flår bilistene, så da får jammen båteiere unngjelde også? Vi snakker om en en kommunal havn i en mindre by, ikke en kommersiell havn mitt i hovedstaden. Aker Brygge Marina er forøvrig 75 kroner billigere for en 41 fot til sammenligning.

 

Hvis ingen sier noe på dette så blir prisen regulert opp til 800,- neste år, og til 650,- for de mellom 30-40, og 450,- for de under. Og marinaer rundt om kring kommer til å følge med på dette, og sørge for blodpriser i 2022 hvis saueflokken bare punger ut.

Link to post

Sjekk prisene og inndeling størrelser Larvik gjestehavn, som også innbefatter Stavern og Nevlunghavn. 
 

Tønsberg ligger ca 40% over. Jeg mener handelsstanden i Tønsberg er den lidende part, da kommunes marginalt større inntekt vil gå utover besøk og bruk av byens fasiliteter. Som en by som profilerer seg som en havneby, så er det skremmende. 
 

mvh

 

Tor Arild

B19F2E73-EED7-4F01-B27B-21098D237CFA.jpeg

Redigert av Tor Arild (see edit history)
Link to post
Saltos skrev 49 minutter siden:

Så du mener den prisøkningen er bra? Og den er bra fordi kommunen flår bilistene, så da får jammen båteiere unngjelde også? Vi snakker om en en kommunal havn i en mindre by, ikke en kommersiell havn mitt i hovedstaden.

 

Hvor har du fra? Ikke tillegg meg meninger jeg ikke har sagt noe om. Jeg har kun nevnt en mulig forklaring på hvorfor prisene er satt opp for større båter. 

 

Dette er en "halvkommunal" driftet gjestebrygge, hvor Tønsberg kommune eier brygga og Tønsberg Janitsjarkorps står for driften på dugnad og har inntekter av det.

 

Du kan jo forresten komme med navn på en "kommunal havn i en mindre by" som ikke drives kommersielt for kommunen eller de som drifter den. "Kommunal" betyr på ingen måte at det er en offentlig plikt å tilby billige tilbud.

Redigert av TideRace (see edit history)
Link to post
TideRace skrev 15 minutter siden:

 

Hvor har du fra? Ikke tillegg meg meninger jeg ikke har sagt noe om. Jeg har kun nevnt en mulig forklaring på hvorfor prisene er satt opp for større båter. 

 

Dette er en "halvkommunal" driftet gjestebrygge, hvor Tønsberg kommune eier brygga og Tønsberg Janitsjarkorps står for driften på dugnad og har inntekter av det.

 

Du kan jo forresten komme med navn på en "kommunal havn i en mindre by" som ikke drives kommersielt for kommunen eller de som drifter den. "Kommunal" betyr på ingen måte at det er en offentlig plikt å tilby billige tilbud.

 

Det virker bare som du argumenterer for prisøkningen. Den gamle prisen på 450,- natten for å få lov til å fortøye til en brygge er etter min mening ikke billig, men heller ikke over smertegrensen. Når prisen er 700,-, glem det. Da legger jeg meg i nabohavna, og det håper jeg flest mulig andre gjør også.

 

Utover det så tror jeg ikke prisøkningen er grunnet i hverken rotasjon av partybåter, eller for å unngå at noen "legger seg til" for å kjøre en uke eller to på bryggestripa. Jeg tror det handler om noe som enkelt som at kommunen ønsker mer penger, og legger sitt grådige blikk på båtfolket. Akuratt av samme årsak som de melker bilistene.

 

Min personlige bekymring er at båtlivet begynner vil bli så dyrt at det ikke er verdt pengene og innsatsen. Javisst er det fantastiske øyeblikk, men når man blir revet mellom ågerkarer i alle ender som skal loppe deg for alt du eier så blir det til slutt ikke gøy lenger.

 

Dessuten, hva skal gjestehavnene gjøre dersom de får mindre belegg? Gjøre som taxinæringen og skru opp prisene, slik at enda færre benytter seg av tjenesten? På lengre sikt, så tror jeg gjestehavnene har alt å tjene på å ha en pris som folk er fornøyd med, slik at de benytter tjenesten mest mulig og blir fornøyde.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...