Jernbåten
PHB skrev On 13.4.2021 at 23.12:Coronarestriksjoner fører til norgesferie for de fleste båtfolk i år også. Landets kommunale gjestehavner ser nå sitt snitt til å øke prisene ser det ut til. I Tønsberg Gjestehavn øker de havneavgiften for båter over 40 fot fra 350 kroner til rolige 700 kroner pr. døgn. Mye mulig jeg har blitt gammel, kjip og sær, men synes personlig at 100% prisøkning er et relativt kraftig prishopp. Hva synes båtfolket?
Som vanlig sklir vi litt ut. Og da må også jeg bidra.
Som vanlig er det delt oppfatning om hvorvidt kommuner driver båthavner ut fra rent veldedighetsperspektiv, eller om de opptrer som rene utleiehaier. Personlig kjenner jeg kun til havnen i Son. Av alle plasser. Drar vi langt tilbake i tid var Son egen kommune, med egen havnekasse. Ikke underlagt kommunen. Så ble Son innlemmet i Vestby kommune. Fremdeles med egen havnekasse. Denne kassen, som bestod av ganske mange millioner kroner allerede på 70-tallet, ville Vestby kommune slå kloa i. Etter mye ståk, gikk det gjennom, og Son Havn ble underlagt Vestby kommune. Og pengene til havnekassa forsvant inn i kommunen. For brukerne var det ikke rare forskjellen. Den kom etter hvert. For noen år siden, etter nokså store investeringer, gikk Son Havn med overskudd på ca. 1,5 mill. Hadde jeg hatt båt i dag i Vestby kommune, ville jeg betalt omtrent dobbelt så høy havneleie, som hva jeg betaler i dag. Fremdeles er jeg i en kommunal havn, som er av vesentlig høyere kvalitet enn hva Vestby kommune tilbyr sine leietakere. Og min nåværende tjenestetilbyder tjener upåklagelig med penger på havneleien.
Så min påstand er at kommuner ikke subsidierer havnene. I Son- og senere Vestby kommune, var det profesjonelle aktører som ble subsidiert, slik som fiskefartøyer, fraktefartøyer osv. altså de som 'bedrev næring'. Lystbåtflåten har ikke blitt subsidiert, i hvert fall ikke de siste 50 årene. Eksempel fra 25 år tilbake. En bekjent av meg ville ikke betale havneavgift. Skulle han betale havneavgift, skulle det være på linje med fiskerne. Han leide ut seg og sin båt til turer på fjorden, med fiske og sight seing. Han 'bedrev næring'. Dessuten var han jurist. Kommunen slet fælt med det. Løsningen kom da den siste fiskeren la inn årene.
Så derfor er min ukvalifiserte påstand at takstøkningen i Tønsberg går rett i kommunekassa som ren netto. 700 kroner for meg for en overnatting, ikke tale om. Jeg betaler, når coronaen er over, 56 euro for dobbeltrom på et aldeles charmerende bed and breakfast vis a vis gamlebyen Rothenburg an der Tauber. I Brixen, litt over 100 euro. I Antibes betalte vi (2 personer) 120 euro, inkludert strøm, dusj, pool, wc, fri bruk av hage, frokost, parkering for en bil. Da frister ikke Tønsberg.
I Son kostet det i fjor 60 kroner å slenge tampen på jolla i land for å handle mat, eller hva som helst annet.