Shore Svart 15.April.2021 Link til dette innlegget Svart 15.April.2021 pipe skrev for 16 timer siden: For å være ærlig så blåser jeg i å betale hvis jeg skal på brygga å spise middag eller ha en aften ute. Noen få ganger henger det betalings info på fortøyningen men den går i søpla. Betaler ikke full pris døgnpris for å ligge der noen timer med tom båt. Normalt sett har jeg ett godt ærlighets kompass men noe skjer når man binder tampene i den brygga som ikke skjer ellers i livet. Du ser ikke poenget i at når du kun er noen timer i land, så ekskluderer du havneleie for den plassen, fordi den som ville bruke den hele natten måtte finne seg en annen plass? Når du reiser videre, står kanskje plassen tom resten av kvelden/natten? Ingen fin innstilling i mine øyne. Jeg ser at det koster kr. 250, for båter under 30 fot. Er det spesielt mye rimeligere for denne gruppen andre plasser rundt Oslofjorden og nedover? Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Mouche Svart 15.April.2021 Link til dette innlegget Svart 15.April.2021 Roger jo skrev 1 time siden: Riktige havne pris finner en litt syd for Gøteborg og sydover og på Vestlandet i fjor. Mulig dette er innafor og så må en betale strøm etter forbruk. Men hvordan kommer du frem til at dette er riktige priser sett i forhold til tilbyders faktiske kostnader og muligheter til utnyttelse av område, bygninger, infrastruktur osv Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Havarita Svart 15.April.2021 Link til dette innlegget Svart 15.April.2021 Riktig pris er for havna er når prisen er akkurat så høy at det til enhver tid kun er 1 plass ledig til siste ankomne på kvelden?. For byen kan det jo være ønskelig å tiltrekke seg omsetning i byen også. Mange som handler litt, eller færre som handler mye. Glassmagasinet liker kunder som spør etter sjampanjeglass til hverdagsbruk.? Den lokale bunkers stasjonen liker store båter som fyller mange liter. Dagligvarehandelen liker mange små båter (med mange mennesker i) som alle skal ha mat. Link to post
Pequod Svart 15.April.2021 Link til dette innlegget Svart 15.April.2021 (redigert) Shore skrev for 2 timer siden: Du ser ikke poenget i at når du kun er noen timer i land, så ekskluderer du havneleie for den plassen, fordi den som ville bruke den hele natten måtte finne seg en annen plass? Når du reiser videre, står kanskje plassen tom resten av kvelden/natten? Ingen fin innstilling i mine øyne. Jeg ser at det koster kr. 250, for båter under 30 fot. Er det spesielt mye rimeligere for denne gruppen andre plasser rundt Oslofjorden og nedover? For å svare på spørsmålet ditt: Selv har jeg jo båt på 29 fot, så for mitt vedkommende vil jeg, også i Tønsberg, betale 250 kroner i år som i fjor. Jeg har jo fartet hovedsakelig langs Oslofjorden og ned til Sørlandet, og en pris på 250 kroner er vel ganske lik gjennomsnittsprisen, så det reagerer jeg ikke på. Prisnivået er imidlertid veldig varierende, alt fra 150 kroner til 350 kroner i gjestehavner som er omtrent sammenlignbare på tilbud og kvalitet. At jeg skal betale mellom 330 og 350 kroner for å ligge i havner som Son, Skjærhalden og Arendal (Sørlandets dyreste) når jeg slipper unna med 200-270 kroner i andre idylliske havner som Oscarsborg, Stavern, Risør, Tvedestrand, Grimstad, Lillesand, Kristiansand og Mandal, synes jeg er komplett unødvendig! Og siden jeg på grunn av funksjonshemmingen min hovedsakelig ligger i gjestehavner og bruker båten veldig mye, så blir det fort penger ut av det i løpet av en sesong. Når jeg nå skal være i båten fra 18. mai til 26. september så blir det en del kroner som blir lagt igjen i gjestehavnene... Selv om jeg fra august av har ren ferie og nok vil ligge mer i uthavner med bryggemulighet enn i første delen. Redigert 15.April.2021 av Pequod (see edit history) Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Roger jo Svart 15.April.2021 Link til dette innlegget Svart 15.April.2021 (redigert) Mouche skrev for 5 timer siden: Men hvordan kommer du frem til at dette er riktige priser sett i forhold til tilbyders faktiske kostnader og muligheter til utnyttelse av område, bygninger, infrastruktur osv Den tok kommunen etter å ha oppgradert et par havner ble regnestykke et lite påslag. Og noen kommunale båtplasser fikk et betydelig påslag. men nå er vi langt uten for tråden Redigert 15.April.2021 av Roger jo (see edit history) Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mouche Svart 15.April.2021 Link til dette innlegget Svart 15.April.2021 Jeg tenker litt generelt, og prinsipielt, med hensyn til hva slike tjenester skal koste om ikke selvkost for tilbyder enten det er kommunen eller private. I mine øyne vil alt annet bety at det foretas en subsidiering, kan være gode grunner for det, men hvis det er det offentlige som tilbyr subsidierte båtplasser og/eller gjesteplasser/havner så må jo de pengene tas fra et (annet) sted? Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Saltos Svart 15.April.2021 Link til dette innlegget Svart 15.April.2021 Mouche skrev 21 minutter siden: Jeg tenker litt generelt, og prinsipielt, med hensyn til hva slike tjenester skal koste om ikke selvkost for tilbyder enten det er kommunen eller private. I mine øyne vil alt annet bety at det foretas en subsidiering, kan være gode grunner for det, men hvis det er det offentlige som tilbyr subsidierte båtplasser og/eller gjesteplasser/havner så må jo de pengene tas fra et (annet) sted? En annen måte å se på det er som følger. Man sleper inn et par flytebrygger på 30 meter til. Hver av disse bryggene tar 20 båter til en gjennomsnittspris på 350,- døgnet. I sommersesongen har man i gjennomsnitt 70% belegg, altså 9.800,- døgnet. Si at disse bryggene koster 500.000,- å få lagt ut. Da er bryggene tjent inn i løpet av 2 måneder. Sesong to er ren inntekt, rett i kommunekassen. Næringslivet er fornøyde for de for kunder. Båteiere er fornøyde, for de får et sted å ligge. Alternativ to. Man dobbler prisen. Best case, man får fullt belegg. Sesong to, man taper 500.000,- - 900.000,-. Worst case, en del gir opp båtlivet og selger båtene sine. Færre bruker gjestehavn. Mindre inntekter + kalkulatorisk tap. Tallene er hente gjetting. Men prinsippet er det samme. Koster de to bryggene en mill, så er de tjent inn på to sesonger i steder for ett, og deretter tjener det penger til kommunekassa. Hvem snakker om subsidiering? Det er lov å se lenger enn til navelen. Link to post
Mouche Svart 15.April.2021 Link til dette innlegget Svart 15.April.2021 Hvis du mener at det er så enkelt, og så billig, å opparbeide en slik havn så kan jeg bare ønske deg lykke til med din nye investering og jobb! Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Saltos Svart 15.April.2021 Link til dette innlegget Svart 15.April.2021 Mouche skrev for 1 time siden: Hvis du mener at det er så enkelt, og så billig, å opparbeide en slik havn så kan jeg bare ønske deg lykke til med din nye investering og jobb! Å legge ut noen moringer er ikke vanskelig eller dyrt. Å støpe et fundament på land er ikke vanskelig, forutsatt at man eier grunnen eller får grunneiers tillatelse. Flytebrygger får man kjøpt ferdig nye til rundt 60.000,- for 12 meters enheter som kan monteres sammen. Strøm kan være litt vanskelig, men det trenger man strengt tatt ikke på alle bryggene. Det er uansett ikke snakk om å etablere en ny havn, men å utvide en eksisterende som har så påtrykk at innehaver tar seg friheten til å dobble prisene. Hvorfor det er fornuftig og heller utvide tilbudet, enn å skremme folk bort har jeg argumentert for i forrige forumsinnlegg. Å bygge opp et godt rykte som sommerby har Tønsberg brukt mange tiår på, men å ødelegge sitt rykte går gjerne mye raskere. Link to post
TideRace Svart 15.April.2021 Link til dette innlegget Svart 15.April.2021 (redigert) Saltos skrev for 3 timer siden: ....Man sleper inn et par flytebrygger på 30 meter.... Si at disse bryggene koster 500.000,- å få lagt ut.... Sist havna vår byttet 50-60 meter godkjent betongbrygge med infrastruktur som vann, strømstolper, osv, kom dette på ca 3,6 milloner + diverse tillegg. Da ble betongbryggene levert med fraktskip fra leverandør. De bryggene du snakker om til 60.000 kroner får du til nød godkjent til hytta. Jeg har prøvd. Redigert 15.April.2021 av TideRace (see edit history) Link to post
nordan family 27 Svart 15.April.2021 Link til dette innlegget Svart 15.April.2021 Kan man benytte samme areal og sjøfront til leiligheter har vel kommunen fort tjent inn noen hundre år med gjestehavnfortjeneste i en fei, og sikret jeg evigvarende eiendomsskatt som inntekt som langt overgår gjestehavninntekten. Så hvordan det ble lønnsomt å beholde dette arealet til båtfolket skjønte jeg ikke. Link to post
Mouche Svart 16.April.2021 Link til dette innlegget Svart 16.April.2021 Saltos skrev for 8 timer siden: Å legge ut noen moringer er ikke vanskelig eller dyrt. Å støpe et fundament på land er ikke vanskelig, forutsatt at man eier grunnen eller får grunneiers tillatelse. Flytebrygger får man kjøpt ferdig nye til rundt 60.000,- for 12 meters enheter som kan monteres sammen. Strøm kan være litt vanskelig, men det trenger man strengt tatt ikke på alle bryggene. Siden vi må investere i et nytt bryggeanlegg i et sameie på Sørlandet skal du jamen meg få jobben, men til fastpris og med gode garantier for at du kan fullføre prosjektet! Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Tor Arild Svart 16.April.2021 Link til dette innlegget Svart 16.April.2021 Artikkel i Tønsberg blad i dag. Forhåpentligvis blir det en debatt som synkroniserer prisene i Tønsberg med nabobyene. Frykten er jo at det blir slakt a la har du stor båt, så har du ikke lov til å klage på noe. mvh Tor Arild Link to post
bjorngb Svart 16.April.2021 Link til dette innlegget Svart 16.April.2021 Men da et det vel greit. Det ser ut som 700,- er en pris som markedet er villig til å betale siden det er godt belegg og VENTELISTER. Hvis du synes det er dyrt, er du ikke rik nok til å besøke en fjong by som Tønsberg. Jeg bor på Vestlandet og kommer ikke til å besøke Tønsberg. Men jeg vet at vi hadde styrt unna f.eks Bergen på vei nordover hvis det kostet 700,-/natt. Link to post
Roger jo Svart 16.April.2021 Link til dette innlegget Svart 16.April.2021 Mouche skrev for 14 timer siden: I mine øyne vil alt annet bety at det foretas en subsidiering, kan være gode grunner for det, men hvis det er det offentlige som tilbyr subsidierte båtplasser og/eller gjesteplasser/havner så må jo de pengene tas fra et (annet) sted? Dette må da være synsing eller vet du? Der det er havnestyrer eget selskap som drifter havnene tjener de penger og har millioner på bok og kommunen får smulene formue skatt på båtene. I Tønsberg kan det virke som havne styre er kommunalt etter det en ser på sidene så de bør også tjene penger. ""Ønsker du å leie vinterplass for 4 uker eller mer, må vi ha en skriftlig avtale. Avtale kan inngås for hele eller deler av perioden. Ta kontakt på e-post til: tonsberg.havn@tonsberg.kommune.no. Pris per måned er kr 3.000,- for kaiplass og kr 1.500,- for strøm. Alle båter må være forsikret for hele avtaleperioden."" Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Worry II Svart 16.April.2021 Link til dette innlegget Svart 16.April.2021 Kanskje det blir flere turer til Tønsberg for oss smågutta i sommer. Burde jo bli plass nok nå Positiv til økningen for de største, jeg. Kanskje det blir mindre Freddy Kalas-party på flybridgene der Link to post
Tor Arild Svart 16.April.2021 Link til dette innlegget Svart 16.April.2021 @Worry II lurer på hvor kjent du er i Tønsberg eller om du bare troller nå? Foran restaurantene langs brygga er det alltid party-båtene som legger seg. Stort og smått, seil eller motor. Eller prammer eller skøyter. Der er det nok party så lenge restaurantene er åpne i fellesferie. Men, i gjestehavna er det stille etter 23, og vektere som passer på lydnivå. Det er der familiene legger seg. Er "alltid" plass i Tønsberg for store og små de 15 årene jeg har bodd der, så derfor mitt spørsmål om du kjenner eller troller. Så Tønsberg har altså litt for alle: De som vil ha party og de som vil inn fra øyene for å ha en natt i havn og fylle kjøleskap etc. Personlig synes jeg det er dumt å ha store skiller mellom Tønsberg og nabobyene, da prisforskjellen oppleves uforklarlig og man velger heller å fylle kjøleskapet i en annen havn. Mvh Tor Arild Link to post
Mouche Svart 16.April.2021 Link til dette innlegget Svart 16.April.2021 Roger jo skrev 59 minutter siden: Dette må da være synsing eller vet du? Igjen; jeg snakker helt generelt, ikke spesielt om Tønsberg, og mitt poeng er at med mindre kommunen utnytter fellesskapets midler på best mulig måte så vil det være et klart element av subsidiering og da for en gruppe personer som ikke burde bli subsidiert. Jeg har selv en båtplass i en kommunal havn og der har jeg betalt et innskudd på 100.000 samt en årlig leie på 6.000 som er helt greit i mine øyne og trolig dekker kommunens utgifter og vel så det. Plassen er på 3.50 lysåpning og har tilgang til strøm og vann, men ikke vakthold eller andre fasiliteter. Gjestehavner har en del andre utgifter som kan være greit å huske på; betalingsordninger og folk som skal drive oppsyn, tilsyn, service osv, slikt koster mye i dag! Litt som at det er billigere å leie ut et rom i et år enn å drive hotell med gjester som kommer og går hver dag som en svært grov sammenligning. Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Saltos Svart 16.April.2021 Link til dette innlegget Svart 16.April.2021 TideRace skrev for 12 timer siden: Sist havna vår byttet 50-60 meter godkjent betongbrygge med infrastruktur som vann, strømstolper, osv, kom dette på ca 3,6 milloner + diverse tillegg. Da ble betongbryggene levert med fraktskip fra leverandør. De bryggene du snakker om til 60.000 kroner får du til nød godkjent til hytta. Jeg har prøvd. Ok, så uten strøm så ender man under 3 millioner da. For topp kvalitets flytebrygger montert sammen av fagfolk som charger 1500,- timen. Da går det 5 år i stedet for 2 før kommunen tjener penger i samme regnestykke. Regner med at de annleggene holder i 20-30 år, så det er jo ikke slik at denne investeringen må gjøres hele tiden. Jeg mener uansett poenget mitt står. Link to post
NilsPils Svart 16.April.2021 Link til dette innlegget Svart 16.April.2021 Worry II skrev On 14.4.2021 at 17.58: Om du går til automaten og betaler, får du både koden til toalettene og strøm for 10 kroner ekstra. Har ligget der flere ganger de siste ukene. Vi lå på vestsiden av kanalen. Der stod det tydelig oppslag om at gjestehavna var stengt inntil 1. mai. Ved frokosten på morgenen banket det på en hyggelig arbeidformann som opplyste om at det var stengt pga. pågående arbeider, men åpen gjestehavn på andre siden. Han beklaget at oppslaget var både uklart og misvisende og ønsket oss god tur videre . . Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
pipe Svart 16.April.2021 Link til dette innlegget Svart 16.April.2021 (redigert) Shore skrev On 15.4.2021 at 11.18: Du ser ikke poenget i at når du kun er noen timer i land, så ekskluderer du havneleie for den plassen, fordi den som ville bruke den hele natten måtte finne seg en annen plass? Når du reiser videre, står kanskje plassen tom resten av kvelden/natten? Ingen fin innstilling i mine øyne. Joda mulig det kan skje av og til selv om det skal mye til at hele gjestebrygga er stapp full. Problemet slik jeg ser det er at kommunen har 1 km brygge + kai anlegg Da burde man få lov til å ligge etter kl 2000 for en matbit eller ærender uten å betale døgnpris som inkluderer serviceanlegg. Det blir som kommunen bare leier ut parkering til bil på døgnbasis mens man bare har ett ærend i byen. Når de da velger ikke å legge til rette som burde være ett kommunal oppgave på offentlig grunn for lokal befolkningen så har jeg ikke dårlig samvittighet med å dra i fra døgnleien for mitt korte kvelds besøk. Redigert 16.April.2021 av pipe (see edit history) Link to post
Mouche Svart 16.April.2021 Link til dette innlegget Svart 16.April.2021 Er vel ikke helt uvanlig at man kan ligge gratis på dagen, men betale etter f.eks 17.00. En grei og naturlig ordning i mine øyne siden butikkene i Norge ofte stenger 17.00, også på f.eks Sørlandet. Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Jernbåten Svart 16.April.2021 Link til dette innlegget Svart 16.April.2021 (redigert) PHB skrev On 13.4.2021 at 23.12: Coronarestriksjoner fører til norgesferie for de fleste båtfolk i år også. Landets kommunale gjestehavner ser nå sitt snitt til å øke prisene ser det ut til. I Tønsberg Gjestehavn øker de havneavgiften for båter over 40 fot fra 350 kroner til rolige 700 kroner pr. døgn. Mye mulig jeg har blitt gammel, kjip og sær, men synes personlig at 100% prisøkning er et relativt kraftig prishopp. Hva synes båtfolket? Som vanlig sklir vi litt ut. Og da må også jeg bidra. Som vanlig er det delt oppfatning om hvorvidt kommuner driver båthavner ut fra rent veldedighetsperspektiv, eller om de opptrer som rene utleiehaier. Personlig kjenner jeg kun til havnen i Son. Av alle plasser. Drar vi langt tilbake i tid var Son egen kommune, med egen havnekasse. Ikke underlagt kommunen. Så ble Son innlemmet i Vestby kommune. Fremdeles med egen havnekasse. Denne kassen, som bestod av ganske mange millioner kroner allerede på 70-tallet, ville Vestby kommune slå kloa i. Etter mye ståk, gikk det gjennom, og Son Havn ble underlagt Vestby kommune. Og pengene til havnekassa forsvant inn i kommunen. For brukerne var det ikke rare forskjellen. Den kom etter hvert. For noen år siden, etter nokså store investeringer, gikk Son Havn med overskudd på ca. 1,5 mill. Hadde jeg hatt båt i dag i Vestby kommune, ville jeg betalt omtrent dobbelt så høy havneleie, som hva jeg betaler i dag. Fremdeles er jeg i en kommunal havn, som er av vesentlig høyere kvalitet enn hva Vestby kommune tilbyr sine leietakere. Og min nåværende tjenestetilbyder tjener upåklagelig med penger på havneleien. Så min påstand er at kommuner ikke subsidierer havnene. I Son- og senere Vestby kommune, var det profesjonelle aktører som ble subsidiert, slik som fiskefartøyer, fraktefartøyer osv. altså de som 'bedrev næring'. Lystbåtflåten har ikke blitt subsidiert, i hvert fall ikke de siste 50 årene. Eksempel fra 25 år tilbake. En bekjent av meg ville ikke betale havneavgift. Skulle han betale havneavgift, skulle det være på linje med fiskerne. Han leide ut seg og sin båt til turer på fjorden, med fiske og sight seing. Han 'bedrev næring'. Dessuten var han jurist. Kommunen slet fælt med det. Løsningen kom da den siste fiskeren la inn årene. Så derfor er min ukvalifiserte påstand at takstøkningen i Tønsberg går rett i kommunekassa som ren netto. 700 kroner for meg for en overnatting, ikke tale om. Jeg betaler, når coronaen er over, 56 euro for dobbeltrom på et aldeles charmerende bed and breakfast vis a vis gamlebyen Rothenburg an der Tauber. I Brixen, litt over 100 euro. I Antibes betalte vi (2 personer) 120 euro, inkludert strøm, dusj, pool, wc, fri bruk av hage, frokost, parkering for en bil. Da frister ikke Tønsberg. I Son kostet det i fjor 60 kroner å slenge tampen på jolla i land for å handle mat, eller hva som helst annet. Redigert 16.April.2021 av Jernbåten (see edit history) Link to post
TbgNå.no Svart 28.April.2021 Link til dette innlegget Svart 28.April.2021 Hei! I forbindelse med at vi i lokalavisen TbgNå.no jobber med en sak vedrørende dette temaet, hadde vi satt veldig stor pris på om én eller flere av dere kunne komme med et sitat vi kan bruke i artikkelen vår. Vi vil gjerne høre fra båtfolk som bor i Tønsberg/Færder, eller som tradisjonelt benytter seg av Tønsberg gjestehavn. Hva tenker dere om dette? Endrer dette planene for sommersesongen? Etc. For å kunne publisere sitatet trenger vi fullt navn. Om man ikke skulle være komfortabel med å publisere navnet sitt i forumet, må man gjerne sende oss en e-post til redaksjonen@tbgna.no. Merk i så fall e-posten med "Sitat: havnesaken". På forhånd takk for hjelpen! Med vennlig hilsen Kim-André Ustad Ansvarlig redaktør TbgNå.no www.tbgna.no Tønsberg og Færder - akkurat nå Link to post
Tor Arild Svart 28.April.2021 Link til dette innlegget Svart 28.April.2021 (redigert) pacuare skrev On 14.4.2021 at 11.43: Det går en grense ett sted. Merker at det blir fler og fler overnattinger på svai. Kanskje en av 10 netter i en gjestehavn? Tar jolla inn til land, men mister kveldene på land og det sosiale med andre båter. Litt synd. For noen år siden hadde jeg en uke med møter i Oslo, vurderte å ta seilbåten inn. Men konkluderte med at hotell var billigere. Tønsberg er jo hyggelig, men må ligge lengst mulig vekk, god partyfaktor på feil sted. Har aldri overnattet der, men vært innom en del ganger, enkelt å plukke opp eller levere folk der (selv med kanalbrua). TbgNå.no skrev for 1 time siden: Hei! I forbindelse med at vi i lokalavisen TbgNå.no jobber med en sak vedrørende dette temaet, hadde vi satt veldig stor pris på om én eller flere av dere kunne komme med et sitat vi kan bruke i artikkelen vår. Vi vil gjerne høre fra båtfolk som bor i Tønsberg/Færder, eller som tradisjonelt benytter seg av Tønsberg gjestehavn. Hva tenker dere om dette? Endrer dette planene for sommersesongen? Etc. For å kunne publisere sitatet trenger vi fullt navn. Om man ikke skulle være komfortabel med å publisere navnet sitt i forumet, må man gjerne sende oss en e-post til redaksjonen@tbgna.no. Merk i så fall e-posten med "Sitat: havnesaken". På forhånd takk for hjelpen! Med vennlig hilsen Kim-André Ustad Ansvarlig redaktør TbgNå.no www.tbgna.no Tønsberg og Færder - akkurat nå Hei, du Om du leser denne tråden på båtplassen, samt tråden om tilsvarende på båtfolk på FB, så er vi som bor her ikke de som blir "rammet". Personlig bruker jeg gjestehavna på for- og ettersesongen en natt her og der fordi det er hyggelig å være båtturister i egen by. Til tross for at gjestehavna er 6-7 min gange fra hjemmet. Utfordringen for Tønsberg, og da spesielt handelsstanden, er at dette kan medføre at vi får færre båtbesøkende i løpet av sommeren som ser Tønsberg som et naturlig sted å fylle kjøleskap, supplere med det som trengs ombord og benytte seg av tilbudene i byen for å la kokken hvile en dag. Det er de vi ikke ønsker å miste som besøkende. Festebåtene med 6-8 personer ombord kommer likevel (700,- delt 6-8pers er rimelig), men de bidrar lite til handelsstanden utover å holde et jevnt høyt volum. Jeg er redd våre "konkurrenter" = byene nord og sør om Tønsberg vil kapitalisere på denne endringen som er i stor utakt med hvordan pris/størrelse er organisert hos dem. Du har sikkert selv sett TB.no med 5 på torget? I sommersesongen er som regel 2 av 5 båtturister som er i byen og handler mat, klær og andre nødvendigheter før de skal spise på brygga og dra ut på øyene neste dag. Det er de vi vil ha her i stedet for nord eller sør for oss. Etter mitt syn er det vel så viktig å få en uttalelse av de som potensielt blir rammet: butikkene og restaurantene. Om de ikke ser dette som en utfordring og legger press gjennom egne kanaler blir det trolig ingen endring. Mvh Tor Arild Redigert 28.April.2021 av Tor Arild (see edit history) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn