Tor Arild
pacuare skrev On 14.4.2021 at 11.43:Det går en grense ett sted. Merker at det blir fler og fler overnattinger på svai. Kanskje en av 10 netter i en gjestehavn? Tar jolla inn til land, men mister kveldene på land og det sosiale med andre båter. Litt synd.
For noen år siden hadde jeg en uke med møter i Oslo, vurderte å ta seilbåten inn. Men konkluderte med at hotell var billigere. Tønsberg er jo hyggelig, men må ligge lengst mulig vekk, god partyfaktor på feil sted. Har aldri overnattet der, men vært innom en del ganger, enkelt å plukke opp eller levere folk der (selv med kanalbrua).
TbgNå.no skrev for 1 time siden:Hei!
I forbindelse med at vi i lokalavisen TbgNå.no jobber med en sak vedrørende dette temaet, hadde vi satt veldig stor pris på om én eller flere av dere kunne komme med et sitat vi kan bruke i artikkelen vår.
Vi vil gjerne høre fra båtfolk som bor i Tønsberg/Færder, eller som tradisjonelt benytter seg av Tønsberg gjestehavn. Hva tenker dere om dette? Endrer dette planene for sommersesongen? Etc.
For å kunne publisere sitatet trenger vi fullt navn. Om man ikke skulle være komfortabel med å publisere navnet sitt i forumet, må man gjerne sende oss en e-post til redaksjonen@tbgna.no. Merk i så fall e-posten med "Sitat: havnesaken".
På forhånd takk for hjelpen!
Med vennlig hilsen
Kim-André Ustad
Ansvarlig redaktør
TbgNå.no
www.tbgna.no
Tønsberg og Færder - akkurat nå
Hei, du
Om du leser denne tråden på båtplassen, samt tråden om tilsvarende på båtfolk på FB, så er vi som bor her ikke de som blir "rammet". Personlig bruker jeg gjestehavna på for- og ettersesongen en natt her og der fordi det er hyggelig å være båtturister i egen by. Til tross for at gjestehavna er 6-7 min gange fra hjemmet.
Utfordringen for Tønsberg, og da spesielt handelsstanden, er at dette kan medføre at vi får færre båtbesøkende i løpet av sommeren som ser Tønsberg som et naturlig sted å fylle kjøleskap, supplere med det som trengs ombord og benytte seg av tilbudene i byen for å la kokken hvile en dag. Det er de vi ikke ønsker å miste som besøkende. Festebåtene med 6-8 personer ombord kommer likevel (700,- delt 6-8pers er rimelig), men de bidrar lite til handelsstanden utover å holde et jevnt høyt volum.
Jeg er redd våre "konkurrenter" = byene nord og sør om Tønsberg vil kapitalisere på denne endringen som er i stor utakt med hvordan pris/størrelse er organisert hos dem. Du har sikkert selv sett TB.no med 5 på torget? I sommersesongen er som regel 2 av 5 båtturister som er i byen og handler mat, klær og andre nødvendigheter før de skal spise på brygga og dra ut på øyene neste dag. Det er de vi vil ha her i stedet for nord eller sør for oss.
Etter mitt syn er det vel så viktig å få en uttalelse av de som potensielt blir rammet: butikkene og restaurantene.
Om de ikke ser dette som en utfordring og legger press gjennom egne kanaler blir det trolig ingen endring.
Mvh
Tor Arild