emo850 Svart 13.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2021 Har hatt Tønsberg som en av havnene vi alltid har reist innom og tatt et par dager med handling og ut for å spise hver eneste sesong i over 40 år. I de tidligere år var det med guttegjengen og senere med familien. Med båt på 42 fot vil vi nå ikke ta oss råd til å dra dit lenger. Veldig synd med den grådigheten kommunale styresmakter her viser da vi synes Tønsberg er en meget hyggelig by å tilbringe et par dager i, men vi tar et hint og skjønner at vi ikke lenger er ønsket og vil herved avslutte våre årlige møter med Tønsberg by. Så at lokal politiker kommenterte at det jo ikke var så stor forskjell i pris fra i fjor, men det er vel kun en politiker som kan kalle 100% økning for udramatisk ? Lykke til med lokalpolitikerne kjære Tønsberg. Havnen blir sikkert full likevel da det jo er så mye som er forhåndsbooket i følge samme lokalpolitiker som antageligvis ikke trenger gjestehavnplass selv, men uansett hadde hatt god råd til det med kommunal lønn rundt 1 million i året. Hvis de bestemmende myndigheter mot formodning skulle velge å ta til fornuften vil vi gjerne besøke Tønsberg igjen. Link to post
Barbaria Svart 14.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2021 Jeg kan anbefale Horten gjestehavn som er til for båtfolk både somme og vinter. Hyggelig betjening fine turområder, sjøfartsmuseum og nære til by og butikker. For de som liker mer ro og klarer seg uten strøm, så er sykehusbrygga på indre havn et flott sted å tilbringe noen dager. Enda mer ro får du ved å ankre eller ligge i bøye på indre havn ved løvøya. Må du på død og liv til Tønsberg så går det utmerket å ankre og ta jolla inn. Barbaria på tur - Blogg Link to post
Pequod Svart 21.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2021 (redigert) Sånn apropos Tønsberg. Sitter på jobb i natt og det renner inn meldinger om bråk på gjestebrygga i Tønsberg. Båteier som spilte for høyt og politiet ga pålegg om at han måtte dempe seg. Deretter slagsmål på brygga litt senere. Og dette på en onsdag. Det dårlige ryktet befester seg, med andre ord... Redigert 21.Juli.2021 av Pequod (see edit history) Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Landcrab Svart 22.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2021 Pequod skrev for 11 timer siden: Sånn apropos Tønsberg. Sitter på jobb i natt og det renner inn meldinger om bråk på gjestebrygga i Tønsberg. Båteier som spilte for høyt og politiet ga pålegg om at han måtte dempe seg. Deretter slagsmål på brygga litt senere. Og dette på en onsdag. Det dårlige ryktet befester seg, med andre ord... Det har vært party langs brygga i Tønsberg på sommeren de siste 30 årene, så dette er gårdsdagens nyheter.. Folk glemmer litt at festen er på «brygga» i Tønsberg, mens gjestehavna ligger noen hundre meter lenger vest og er ikke påvirket i samme grad. Hvis du legger deg 5 meter på utsiden av utestedene midtsommer, også en onsdag, så må man selvfølgelig regne med litt støy. Kan vel sammenliknes med pollen i Arendal vil jeg tro? Hvis man har en båt på 40+ fot og ikke råd til havneleie så får man legge seg et annet sted tenker jeg. Eller på svai rett utenfor. Link to post
Saltos Svart 22.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2021 Landcrab skrev 13 minutter siden: Hvis man har en båt på 40+ fot og ikke råd til havneleie så får man legge seg et annet sted tenker jeg. Eller på svai rett utenfor. Dette handler ikke om råd eller ikke råd. Det handler først om fremst om prinsippet om å ikke bidra til en eksplosiv prisøkning, ved å støtte norges dyreste havneleie. Dette handler kun om griskhet. Så ja, da er det bedre å legge seg på svai utenfor og ta lettbåten inn. Og slik jeg har forstått det så står havnen for tiden halvtom, med båter liggende på svai utenfor. Kanskje Tønsberg kommune taper så mye penger på dette, at de er nødt til å øke havneprisen ytterligere neste år? Link to post
Nøtterøy Svart 22.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2021 Det har vært stappfullt i havna nå i juli, så dere som mener at folk skyr stedet burde tatt en tur og sett med egne øyne. Link to post
S/Y Emma Svart 22.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2021 Utviklingen blir vel slik at så lenge folk kommer, skrus prisene opp. Smerteterskelen er nådd når det blir merkbart færre båter. Frem til da er det bare å justere opp i vilden sky. Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
jørn Svart 22.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2021 (redigert) Nøtterøy skrev for 1 time siden: Det har vært stappfullt i havna nå i juli, så dere som mener at folk skyr stedet burde tatt en tur og sett med egne øyne. Det kjenner jeg meg ikke igjen i. Jeg lå der fra fredag-lørdag forrige uke, og overrasket over hvor mye ledig plass det var, og hvor stille lydmessig der var. Samme i Sandefjord fra lørdag-søndag, dog i Hestskoen og ikke på utstilling ved Kokeriet. Redigert 22.Juli.2021 av jørn (see edit history) Link to post
Pequod Svart 22.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2021 Landcrab skrev for 2 timer siden: Det har vært party langs brygga i Tønsberg på sommeren de siste 30 årene, så dette er gårdsdagens nyheter.. Folk glemmer litt at festen er på «brygga» i Tønsberg, mens gjestehavna ligger noen hundre meter lenger vest og er ikke påvirket i samme grad. Hvis du legger deg 5 meter på utsiden av utestedene midtsommer, også en onsdag, så må man selvfølgelig regne med litt støy. Kan vel sammenliknes med pollen i Arendal vil jeg tro? Hvis man har en båt på 40+ fot og ikke råd til havneleie så får man legge seg et annet sted tenker jeg. Eller på svai rett utenfor. Ja, det er det vel egentlig. Men vil bare gjøre oppmerksom at de forholdene jeg nevnte var tagget av politiet som #gjestebrygga og ikke bare #brygga. For balansens skyld var det også bråk i gjestehavna i Lillesand... Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
vindmann Svart 22.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2021 (redigert) Pussig prispolitikk i Tønsberg gjestehavn. Opptil 39 fot koster kr 350 og så 700 kr for intervallet 40 - 70 (!) fot. Så for en 42 fots båt koster det dobbelt så mye som for 39 foteren som ligger i samme dobbeltbås. Og samme pris for en diger yacht på 65 fot. Jaja, jeg styrer unna Tønsberg neste gang i hvert fall. Redigert 22.Juli.2021 av vindmann (see edit history) Link to post
TerjeFjern Svart 23.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2021 Jeg var der i starten av juli i en helg og det var mye ledige plasser. Mange seilbåter lå på svai rett utenfor gjestehavna. Link to post
S/Y Emma Svart 23.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2021 Sitter og planlegger sommerferie. Slik kan det også gjøres med havneleie: Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
sunnmøre Svart 23.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2021 vindmann skrev for 11 timer siden: Pussig prispolitikk i Tønsberg gjestehavn. Opptil 39 fot koster kr 350 og så 700 kr for intervallet 40 - 70 (!) fot. Så for en 42 fots båt koster det dobbelt så mye som for 39 foteren som ligger i samme dobbeltbås. Og samme pris for en diger yacht på 65 fot. Jaja, jeg styrer unna Tønsberg neste gang i hvert fall. Betyr det at ein 20 fotar må betale 350 kroner? Link to post
Ms Fortuna Svart 23.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2021 Størrelse på båt Pris Totallengde under 30 fot 250,- Totallengde 31 - 40 fot 350,- Totallengde 41 – 70 fot 700,- Totallengde over 70 fot 1.200,- (pluss anløpsavgift) Tønsberg gjestehavn Link to post
willmasta Svart 23.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2021 For å stille meg klar til å økses ned her: jeg syns det er helt ok at de store båtene suksessivt betaler mer. For å være litt flåsete så er det mange båter opp til 35 fot stappa med unger og liv og røre, mens de største båtene mange ganger (ikke alltid) har to ombord. Så for å sikre at flere "vanlige" båter kan få plass samtidig i havn er prising det eneste alternativet for å skvise ut de største skutene (sett bort fra den saken fra Jomfruland da). Mange upsizer når unga flytter ut, når de egentlig kunne downsiza. At båter på 40 fot pluss ikke gidder legge seg i en gitt gjestehavn er vel helt ok. Sånn, da er det bare å bli sinna her? Link to post
theppan07 Svart 23.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2021 Jeg er enig med deg. Det er en kjensgjerning at det normalt er trangt om plassene i mange gjestehavner. Ikke urimelig at fler med "normalstørrelse" får plass, og da må de med de største båtene betale betydelig mer. Hvor mange båter som betaler 250-350 pr stk er det plass til sammenlignet med en båt over 40"? Da synes jeg ikke at 700 er en for høy pris. Båter over 40" har normalt en lettbåt av god størrelse som kan benyttes dersom man legger seg på svai, eller litt utenfor kjernen av byen. Så sorry, nå er vi sikkert minst to som blir økset ned? Link to post
Olevine Svart 23.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2021 theppan07 skrev 23 minutter siden: Så sorry, nå er vi sikkert minst to som blir økset ned? Neida, minst tre. Link to post
vindmann Svart 23.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2021 Slik gjestehavnen i Tønsberg hovedsakelig er utformet med dobbeltbåser får du ikke noen flere båter inn om det ligger to 35-fotere der eller to 40-fotere. Dessuten er mange nyere båter på 35-38 fot svært brede og med marginale breddeforskjeller mellom eks 38 og 40 fot. Så du må gjerne drømme om god plass, men det tror jeg ikke skjer i praksis gitt disse forutsetningene. Link to post
Hulda Svart 23.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2021 Helt opplagt at Tønsberg har utviklet prisstrukturen ene og alene ut fra sosiale funderinger. Link to post
willmasta Svart 23.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2021 Det fungerer vel perfekt hvis prisøkningen gjør at store båter ligger på svai og joller inn, og at det i tillegg ikke er fullt belegg. Tenk en gjestehavn man kan regne med å få plass i! Kunne gjerne tatt 700 fra 32 fot for min del, selv om det ville rammet meg også. Er vel rimelig god ankringsplass 14 meter bortafor gjestehavna. Link to post
theppan07 Svart 23.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2021 vindmann skrev for 2 timer siden: Slik gjestehavnen i Tønsberg hovedsakelig er utformet med dobbeltbåser får du ikke noen flere båter inn om det ligger to 35-fotere der eller to 40-fotere. Dessuten er mange nyere båter på 35-38 fot svært brede og med marginale breddeforskjeller mellom eks 38 og 40 fot. Så du må gjerne drømme om god plass, men det tror jeg ikke skjer i praksis gitt disse forutsetningene. Mitt poeng var ikke å kverulere om 35, 40 eller 42 fot, men at store båter bør betale betydelig mer enn mindre båter da det blir plass til flere betalende gjester. Kanskje båtbredde skulle telle mer enn båtlengde i norske gjestehavner??? Link to post
Hulda Svart 23.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2021 (redigert) For all del! Det er så mange andre fine plasser å dra til. Tror ikke jeg har vært på brygga i Tønsberg siden 70-tallet. Og nå er vi avhengig av å legge til ved en brygge om vi skal på land. Det er én plass vi har værr der de regner avgift etter bredde, og det er Gilleleje. Redigert 23.Juli.2021 av Hulda (see edit history) Link to post
pipe Svart 23.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2021 (redigert) Hulda skrev for 3 timer siden: Helt opplagt at Tønsberg har utviklet prisstrukturen ene og alene ut fra sosiale funderinger. De "gærne" har jo også i denne byen fått makta Redigert 23.Juli.2021 av pipe (see edit history) Link to post
willmasta Svart 23.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2021 theppan07 skrev for 2 timer siden: Mitt poeng var ikke å kverulere om 35, 40 eller 42 fot, men at store båter bør betale betydelig mer enn mindre båter da det blir plass til flere betalende gjester. Kanskje båtbredde skulle telle mer enn båtlengde i norske gjestehavner??? Det har jeg tenkt på en stund. Spesielt i Sverige, da vi lå med anker bak og nesa i land. Vi betalte betraktelig mer enn en noe kortere trimaran. Den opptok jo solid med bryggeplass i bredden da? Link to post
Ask Svart 23.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2021 Dei med dei dyraste båtane bør få lågast hamneleiga. Dei har jo brukt så mykje pengar på båten ? Omvendt bør dei miste og rimelagaste båtane betala høgast hamneleiga. Dei har jo råd til det fordi dei har ein rimeleg båt, og difor har pengar til overs Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn