Tor Arild
NilsPils skrev 1 time siden:Dette er vel et tydelig signal om at formålet er mest mulig penger for marinabesøk, men ikke gjester til byen og næringslivet ellers. De kaller det er suksess, selv om antall besøkende har gått ned . .
Jeg vil heller kalle det en gedigen flause og moldbopolitikk . . . For meg minner det litt om byrådet i Oslo som synes det er topp med bompenger som gir færre biler, selv om næringslivet går konkurs og skattebetalere flytter ut.
Det ble da en "suksess" i kommunens øyne, men det jeg var redd for er en realitet: Færre besøkende.
Det er de besøkende som bruker kroner i byen på mat, spise litt, supplere med klær eller på en av båtutstyrsbutikkene våre. Hvor mange omsetningskroner næringslivet har gått glipp av (og da indirekte skattekroner til kommunen) burde være med i et kommunalt regnestykke.
Dessverre har det også vært mye skriverier om Tønsberg som harry partyby i år, noe som gjerne skjer når familier drar et annet sted. Da kommer de som spleiser på havneavgiften for å ta seg en real fest.
Utenfor restaurantene legger som alltid båtene som skal på byen. I gjestehavn har det vært stille etter 23. Men i år var det flere episoder der også i følge Tønsberg blad.
De fleste seilere med større båter har lagt på svai rett utenfor havna og innseilinga, samt bukta på vestsiden. På fora på FB ser man at de ligger på svai som en ren demonstrasjon mot at avgiftene er ute av synk (for den størrelsen båter) med havnene som Tønsberg "konkurrerer" med.
Mvh
Tor Arild