Jump to content

100% økning av havneavgiften i Tønsberg, hva mener båtfolket?

PHB

Recommended Posts

Hulda er til overmål hjemmelaget. Stålet kostet 35000 kroner. Så for 250000 kroner så fløt det en båt på over 40 fot. Som i går betalte havneavgift  SEK 150 i Hunnebostrand. 

Det er noe med disse agurkene som hevder at alle båter over 40 fot har søkkrike eiere. 

Som f.eks. er bastante på at rullestorseil er det eneste som kan seiles med, og at det aldri kiler seg fast. Tvers over brygga for meg lå det en pensjonist med rulleseil som hadde kilt seg fast. Han ønsket seg maken rigg til Hulda. 

Det er noen på disse diskusjonsfora som ser verden i sort/hvitt. Frakoblet fra realitetene og fargeblinde.

Tor Arild skrev 33 minutter siden:

Snedig at alle som har båter over 40 fot tilsynelatende skal ha så enormt god råd, @index.

Har jeg påstått det noe sted? Jeg mener bare at dette neppe er en gruppe som det må tas særskilt hensyn til ved fastsettelse av havnerater. Men du mener tydeligvis noe annet. Greit nok det. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
NilsPils skrev 1 time siden:

Dette er vel et tydelig signal om at formålet er mest mulig penger for marinabesøk, men ikke gjester til byen og næringslivet ellers. De kaller det er suksess, selv om antall besøkende har gått ned . .

Jeg vil heller kalle det en gedigen flause og moldbopolitikk . . . For meg minner det litt om byrådet i Oslo som synes det er topp med bompenger som gir færre biler, selv om næringslivet går konkurs og skattebetalere flytter ut.

Det ble da en "suksess" i kommunens øyne, men det jeg var redd for er en realitet: Færre besøkende. 

Det er de besøkende som bruker kroner i byen på mat, spise litt, supplere med klær eller på en av båtutstyrsbutikkene våre. Hvor mange omsetningskroner næringslivet har gått glipp av (og da indirekte skattekroner til kommunen) burde være med i et kommunalt regnestykke. 

Dessverre har det også vært mye skriverier om Tønsberg som harry partyby i år, noe som gjerne skjer når familier drar et annet sted. Da kommer de som spleiser på havneavgiften for å ta seg en real fest. 

Utenfor restaurantene legger som alltid båtene som skal på byen. I gjestehavn har det vært stille etter 23. Men i år var det flere episoder der også i følge Tønsberg blad. 

De fleste seilere med større båter har lagt på svai rett utenfor havna og innseilinga, samt bukta på vestsiden. På fora på FB ser man at de ligger på svai som en ren demonstrasjon mot at avgiftene er ute av synk (for den størrelsen båter) med havnene som Tønsberg "konkurrerer" med. 

Mvh

Tor Arild

Redigert av Tor Arild (see edit history)
Hulda skrev 6 minutter siden:

Det er noen på disse diskusjonsfora som ser verden i sort/hvitt. Frakoblet fra realitetene og fargeblinde.

Takk for den.:confused: Men det er vel ingen menneskerett å få benytte gjestehavna i Tønsberg, selv om man ikke har råd til det?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 1 minutt siden:

Takk for den.:confused: Men det er vel ingen menneskerett å få benytte gjestehavna i Tønsberg, selv om man ikke har råd til det?

Jeg har da vel ikke hevdet at det å besøke Tønsberg er noen menneskerett? Hvor i all verdet har du gravd opp den agurken? Sønnen min bodde i Tønsberg. Hans vurdering var at det var en menneskerett å få lov å flytte derfra. Personlig gir jeg blaffen i hele Tønsberg. Har det knall i Hunnebostrand. I morgen drar jeg enten til uthavn eller til Strömstad. Hopper over Tanums kommun. 

NilsPils skrev for 1 time siden:

Jeg vil heller kalle det en gedigen flause og moldbopolitikk . . . For meg minner det litt om byrådet i Oslo som synes det er topp med bompenger som gir færre biler, selv om næringslivet går konkurs og skattebetalere flytter ut.

Oida, virkelig? Næringsliv som går konkurs og skattebetalere som flytter ut? Du lar deg visst rive med av hylekoret.

Det er vel for det første ikke bompengene i seg selv som eventuelt får bilistene til ikke å besøke Oslo, men heller en innskrenking i p.plasser. En villet politikk. Oslo er kvalt av biltrafikk for lenge siden, absolutt på tide å rydde opp. Folk flytter absolutt ikke i hopetall fra Oslo, absolutt ikke de pengesterke. Boligprisene er såpass høye at det nok er de pengesterke som fortsatt flytter til Oslo og som ikke flytter ut. Boligprisene er etter sigende også den utslagsgivende faktor for at folk flytter til nabokommunene, hvor de får mer igjen for pengene. Vi har også hatt en lavere innvandring siste årene.

https://finansavisen.no/nyheter/bolig/2020/10/09/7575412/flere-flytter-na-fra-enn-inn-til-oslo.-prognosesenteret-mener-hoyere-priser-og-mer-attraktive-nabokommuner-er-arsaken.

Oslo sentrum er nå så attraktivt at selv møbelbutikker etablerer seg der, vel vitende om at det ikke er lov å kjøre bil etter kl.11.00. Lurer på om du ikke er vel inngrodd i gamle dager, ting fornyer seg heldigvis. Ungdommen er ikke like avhengig av bil, mer av nettbrett. På komunikasjonsmidlene i Oslo finnes sågar ladepunkter for slikt. Viste du forresten at de fleste rutene i Oslo kjøres med 10 minutters intervaller? Hva skal man med bil? Elsparkesykkel er også funnet opp.

https://www.aftenposten.no/oslo/i/048mLM/her-er-det-ikke-lov-aa-kjoere-bil-etter-kl-11-naa-skal-bohus-selge-sofa

Personlig synes jeg det er sunt om folk revurderer oppfatningen vedrørende bilbruk/kjøp. Oslo sentrum er ikke bygget for bil, de som bor så sentralt bør absolutt vurdere om de virkelig trenger mer enn 1 bil. De aller fleste butikkjedene er forresten, helt uavhengig av siste års bompengeplassering, for lengst etablert i store kjøpesentere i og utenfor Oslo. Oslo har flere slike, med egen parkering, gjerne parkeringshus. Storosenteret, Linderud, Stovner, Alnabru, Bryn, Manglerud, for å nevne noen. Til disse koster det fra kr. 20,- å besøke om man kommer fra nabokommuner, de fleste har fri parkering. Lite å gråte for.

Gjestehavn finnes også, men med priser som antagelig slår Tønsberg sine.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Jeg syns prisen er helt grei. Store båter tar stor plass. Så kan det fort bare være 2 stk om bord. Da legges det ikke igjen mye penger på brygga. 2-3 mindre båter legger igjen mer penger. Et eksempel er kroa på Revierhavna på Hovedøya i Oslo. Der ligger det en 45+ fots båt. Herren og fruen går i land og spiser. som vanlig så ligger det båter på utsiden å venter på plass siden båter kommer og går. Etter at paret er ferdig med å spise, så setter de seg på "fly" med hver sin drink!?. Da tenker jeg, skjønner ikke folk noe som helst?! Der kunne det fin vært plass til 3 småbåter fulle av folk som har vært ute å badet, som igjen er god business for kroa.

Så jeg støtter fullt ut den prisen på 700,- for 41+ fot båter i Tønsberg.. 

Shore skrev for 3 timer siden:

De aller fleste butikkjedene er forresten, helt uavhengig av siste års bompengeplassering, for lengst etablert i store kjøpesentere i og utenfor Oslo. Oslo har flere slike, med egen parkering, gjerne parkeringshus. Storosenteret, Linderud, Stovner, Alnabru, Bryn, Manglerud, for å nevne noen.

Alle de store kjedene finnes også på Oslo City, Byporten eller i de tilstøtende gatene. Og T-bane og buss stopper hhv rett under og rett utenfor Oslo City/Byporten. Man kommer raskt dit fra stort sett hele byen.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Ja, for ikke å snakke om tog, for de som kommer fra provinsen. Nevnte steder har jo også fine serveringsalternativer, enten man vil ha en rølpete øl med tilbehør på Fiasco eller Sidesporet, eller en litt mer omfattende meny på Egons. Finere alternativer i umiddelbar nærhet. Oi, nå fikk jeg lyst på et bybesøk. :wink:

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Ikke lett å forsvare at en kommune skal subsidiere bruk av gjesteplass om sommeren til glede for varehandelen og restauranter når det ikke er penger til vann i bassenget på skolene eller penger til obligatorisk svømmeopplæring! Et eksempel på et "hverdagsproblem" som alle lokale (og sentrale) politikere må sloss om og uansett hvem, eller hva, som vinner så blir det noen som taper, eller opplever at de taper. Mange her som kunne ha godt av å sitte en periode i posisjon i et lokalt kommunestyre! Sutring kaller jeg dette!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Mouche skrev 31 minutter siden:

Ikke lett å forsvare at en kommune skal subsidiere bruk av gjesteplass om sommeren til glede for varehandelen og restauranter når det ikke er penger til vann i bassenget på skolene eller penger til obligatorisk svømmeopplæring! 

Nuvel. Nå er vel turistnæringa også en næring som gir skatteinntekter, så det er vel ikke helt sort/hvitt. En balansegang spør du meg, men stort sett enig.

Hulda skrev 1 time siden:

Ta deg heller et besøk til Tønsberg. Der skal det etter sigende være  veldig bra.

Hæ, med den havneleia :giggle: Nei, i morgen går turen til båten i Skjeberg, litt fjerning av groe og litt bølgeskvulp. Ligger så fint til i hjemmehavn at jeg trenger ikke oppsøke innsteder for å trives. Da blir det nok heller en øl på lokale puben på marinaen når den åpner.

Et bybesøk til Oslo koster meg forøvrig drøyt 60 kroner tur/retur med VY, tar en halv time og gir et hav !!!!!!! av muligheter. Men hjemmekjær som jeg er, blir det meget sjelden. Tidligere, før pensjonisttid ble det noen turer til Aker Brygge med kolleger, men de prisene som er nå, huttetu.

Leste en undersøkelse - riktignok om bobilgjesters pengebruk i byene, men jeg tenker tallene er overførbare til oss båtfolket også.... Jeg gjenkjenner ihvertfall noe slikt på kontoutskriftene mine...

Der var påstanden at hver person i gjennomsnitt la igjen en tusenlapp pr dag i byer de besøkte.

Siden det stort sett er folk som er ferdig med barn som reiser i bobil (utenom de som oppsøker barnevennlige campingplasser da...) kan vi regne 2 personer pr enhet.

Dersom Tønsberg velger å "ta gevinsten" for kommunen, med de doblede havneavgiftene - så vil det totale regnskapet likevel gå i minus!

For de 2000 det ellers ville bli handlet for, gitt avgifter og skatt fra omsetningen, mener jeg det vil bli et regnestykke som ender med negativt fortegn....

Men altså, værre syns jeg det er at "vanlige folk" fordrives når det offentlige priser en tjeneste på den måten! Jeg ønsker å oppsøke restaurantlivet i byer, og betaler jo det den biten koster, men når kommunen slenger på slike priser for å ligge fortøyd er det ihvertfall mange som mener at det er et unødvendig innhogg i feriebudsjettet...

Kanskje Tønsberg lykkes med sin nye strategi da! At havna fylles opp likevel, med folk - hvis feriebudsjett er uendelig - og akkurat det syns jeg er godt gjort av en Ap-ledet kommune.... Hvor ble solidaritetstanken av?

Ser også at noen her raljerer over båtenes størrelse og pris - som ikke nødvendigvis henger sammen! Det er mange gamle båter der ute, med god størrelse og lav pris. Spesielt for båter over 50fot ser vi et realt dupp i prisnivået grunnet sertifikatkravet.

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Golden Gate 37 skrev 18 minutter siden:

Men altså, værre syns jeg det er at "vanlige folk" fordrives når det offentlige priser en tjeneste på den måten!

Helt enig.

Jeg har aldri ment at Tønsberg Kommune skulle subsidiere gjesteplasser for båtfolket. Men det er blant annet kommunens fordømte oppgave og plikt å legge forholdene til rette for folk og næringsliv og samtidig se på totaløkonomien i det de foretar seg. Her har de greid kunsstykket å legge ut et hinder for vanlige folk, samtidig som de toltalt sett taper penger og likevel kaller det en suksess . .

Det virker dessuten som en brist i logikken å doble prisen fra gode 350 kroner til 700 kroner når båten bikker 40 fot. Enten er det bare fordi man har funnet på noen tall i farten, eller kanskje heller at man i en Ap-kommune med sosilalistisk tankegang synes at man må straffe folk med større båter enn man selv synes passe. Jeg tror mest på det siste (jeg har båt på 32 fot) . .

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev 6 minutter siden:

Her har de greid kunsstykket å legge ut et hinder for vanlige folk, samtidig som de toltalt sett taper penger og likevel kaller det en suksess . .

Når prisen for båter mellom 30 og 40 fot er kr. 350,- midt i en populær by, stemmer ikke utsagnet "til hinder for vanlige folk" med mitt syn. Selv ville jeg med min 27 fots seilbåt sluppet unna med kr. 250,- Helt greit priset spør du meg. Tønsberg er ikke verstingen, den finner du på andre siden av fjorden. At de kunne ha trappet prisene litt annerledes er en helt annen ting.

Skulle selv gjerne seilt rundt i en 42 foter, men lommeboka strekker ikke til. Sett bare hva en slik koster i verdifall og årlig bruk/ettersyn, blekner nok en havneleie på kr. 700,-for et døgn. Tror neppe det vil få store konsekvender og nekter å tro at dette er "vanlige folk" generelt, selv om jeg kjenner slike også på Baatplassen. 

Forsakelser grunnet økonomi og anledning generelt er jeg og sikkert veldig mange andre, vant med gjennom et langt liv. Ser ikke et anløp eller ikke, av Tønsberg havn, som den store greia i livet. 

Shore skrev 4 minutter siden:

Helt greit priset spør du meg. Tønsberg er ikke verstingen, den finner du på andre siden av fjorden. At de kunne ha trappet prisene litt annerledes er en helt annen ting.

Helt enig. Men trappingen er litt rar ja, 40-50 fot er jo fritidsbåter mens 51-70 fot krever sertifikater og er derfor ofte yrkesbåter av et slag. Selv om stadig flere fritidsbåter også kommer opp i denne størrelsen. Men sånn totalt sett så ser prisingen "normal" ut, selv om spranget er i overkant stort mellom de to klassene. 

NilsPils skrev for 3 timer siden:

Du er kanskje inne på noe av begrunnelsen for avgifts-kvantesprenget der . . :smiley:

He, he, ja kanskje det sitter noen misunnlige sjeler i styre og stell.

Litt av grunnen til at jeg ikke har større båt er selvfølgelig også at alt blir kollosalt mye dyrere når man skal ha med en båt i hyttestørrelse å gjøre. Det er ikke bare bredden på båsene som blir større, her jeg ligger med min båt innenfor utriggerne, ligger det en nabobåt med 1/3 av båten på utsiden. Opptak, service, reparasjon, oppgradering m.m. tror neppe de som vil skåle i champis på instedene langs kysten tenker nevneverdig på et par hundre kroner ekstra i havneleie. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...