baatsman Svart 23.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2021 Det er bare og styre unna. Hva gjør Tønsberg til en High-end havn Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Popeye70 Svart 24.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2021 baatsman skrev On 23.7.2021 at 22.39: Hva gjør Tønsberg til en High-end havn Vis hele sitatet I følge enkelte: Havariet og Esmeralda. I følge andre: Bynærhet. I følge enda noen andre: Image. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
chrisrik Svart 24.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2021 Tror vi skal vøre fornøyde med at havneleien er priset etter tilbud/etterspørsel, og ikke kost+ metoden jeg. Litt usikker på hvor lønnsomme disse gjestehavnutbyggingene faktisk er for havnevesenet. Såpass sentrumssnær parkering med diverse fasiliteter er kostbare greier å kjøpe, installere og vedlikeholde. Og med en drøyt halvårlig brukstid, blir det fort dyrt. Hvis jeg skal tippe, da jeg ikke har sett regnestykkene for dette.. Så å si det er griskhet synes jeg kanskje er noe hard påstand :-) Å klinke til med 100% økning derimot er kanskje litt umusikalsk, helt til man ser den nominelle endringen.. ? De som blir berørt får redusere årlig utseilt distanse med 5 nautiske mil*, så er økningen spart inn. Men dersom den lokale havnedirektøren kommer med en cabincruiser på 40+, inviterer på utbyttefest og paraplydrinker så skal jeg stille meg bak griskhetsutsagnet :-p Da tror jeg monopolsituasjonen er utnyttet litt vell mye ;) Men inntil da stemmer jeg for fortsatt prising etter tilbud/etterspørsel og basert på egen erfaring fra diverse sørlandsbyer med liten 24foter denne sommeren, virker det som at folk ikke nevneverdig har problemer med havneavgiften verken her eller der. Det er tilogmed tilrettelagt med kaier og flytebrygger i naturhavner en haug med plasser som kan nytes vederlagsfritt, der restavfall hentes.. Det er egentlig sinnsykt gode forhold her vil jeg si ;-) Ydmyk hilsen en som normalt farter i helt andre farvann. Fortsatt god sommer til alle langs kysten! *gjelder ikke seilbåter. De får redusere innkjøp av 5 meter tau. Eller seile 10 nautiske mil enn de ellers ville gjort ? PS. det er lov å være uenig ;) Jeg for min del synes drivstoffavgiftene er for høye. Men dette virker også å gå etter tilbud/etterspørsel. desverre i dette tilfelle. Skulle ha fordelt fritidsbåtbensinavgiftene mellom oss og dieselforbrukerne. Eller vi med bensinbåter kunne fått rabatt på havneleie? ? Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Hulda Svart 24.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2021 Popeye70 skrev On 24.7.2021 at 9.24: I følge enkelte: Havariet og Esmeralda. I følge andre: Bynærhet. I følge enda noen andre: Image. Vis hele sitatet Tror jeg lever greit uten de tre der. Til halve havneleia kan man få en utmerket pizza hos Primi Piatti til SEK 140 Strömstad, eller en tre-retters til SEK 180 hos Thai'en i Kungshamn. Eller Sek 350 er vel å ta i for havneleie for Hulda i juli. Blir nok SEK 500, tenker jeg. Men hver sin lyst :-) Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 24.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2021 Hulda skrev On 24.7.2021 at 13.22: Tror jeg lever greit uten de tre der. Vis hele sitatet Vel 2 av dem har du aldri opplevd siden du ikke har vært på brygga siden 70-tallet. Første restauranten åpnet i 1990. Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 24.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2021 Hulda skrev On 24.7.2021 at 13.22: Tror jeg lever greit uten de tre der. Til halve havneleia kan man få en utmerket pizza hos Primi Piatti til SEK 140 Strömstad, eller en tre-retters til SEK 180 hos Thai'en i Kungshamn. Eller Sek 350 er vel å ta i for havneleie for Hulda i juli. Blir nok SEK 500, tenker jeg. Men hver sin lyst :-) Vis hele sitatet Er vel litt søkt å sammenligne priser på restaurant i Sverige og Norge, for så å bruke det mot prisen på gjestehavn i Norge. Hvis vi først skal sammenligne oss med søta bror tror jeg vi kan starte med den åpenbare "griskeheten" i f.eks Hunnebostrand. Der øker jo prisene med vesentlig mange prosent fra uke til uke i høysesongen. Det kan vel neppe forklares med faktiske kostnader. Om ikke annet er det jevne priser året gjennom her i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2021 Nå må dere gi dere gutta! Den ene sønnen min bodde i Tønsberg i flere år. Kan opplyse at det går vei dit! Til og med! Finner ikke sammenligningen søk i det hele tatt. Jeg prøver bare å anskueliggjøre hvorfor Hulda ikke kommer til å sette kursen for Tønsberg. Når det gjelder havneavgifter, er det i Sverige Tanums kommun som topper Griskhetslista. Da jeg var i Gribbestad for noen år siden, skulle de ha SEK 350 pluss SEK 60 for strøm, vannet var avstengt. Norge er ikke de eneste som har oppdaget at lysbåtfolket kan melkes. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 24.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2021 willmasta skrev On 24.7.2021 at 15.00: Om ikke annet er det jevne priser året gjennom her i Norge. Vis hele sitatet Det er vel en sannhet med visse modifikasjoner... Prisene går opp også i høysesongen her i Norge, der er ikke Sverige noe annerledes. Og det finnes nok av griskhet i norske gjestehavner også. Ta for eksempel Kragerø, som opererer med hovedsesong fra 1. mai til 1. november! Full pris altså! Arendal, Son, Skjærhalden og ikke minst Aker Brygge er i toppsjiktet når det gjelder priser - for alle båter. Pluss Tønsberg for de store. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 24.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2021 chrisrik skrev On 24.7.2021 at 11.57: Tror vi skal vøre fornøyde med at havneleien er priset etter tilbud/etterspørsel, og ikke kost+ metoden jeg. Litt usikker på hvor lønnsomme disse gjestehavnutbyggingene faktisk er for havnevesenet. Såpass sentrumssnær parkering med diverse fasiliteter er kostbare greier å kjøpe, installere og vedlikeholde. Og med en drøyt halvårlig brukstid, blir det fort dyrt. Hvis jeg skal tippe, da jeg ikke har sett regnestykkene for dette.. Så å si det er griskhet synes jeg kanskje er noe hard påstand :-) Å klinke til med 100% økning derimot er kanskje litt umusikalsk, helt til man ser den nominelle endringen.. ? De som blir berørt får redusere årlig utseilt distanse med 5 nautiske mil*, så er økningen spart inn. Men dersom den lokale havnedirektøren kommer med en cabincruiser på 40+, inviterer på utbyttefest og paraplydrinker så skal jeg stille meg bak griskhetsutsagnet :-p Da tror jeg monopolsituasjonen er utnyttet litt vell mye ;) Men inntil da stemmer jeg for fortsatt prising etter tilbud/etterspørsel og basert på egen erfaring fra diverse sørlandsbyer med liten 24foter denne sommeren, virker det som at folk ikke nevneverdig har problemer med havneavgiften verken her eller der. Det er tilogmed tilrettelagt med kaier og flytebrygger i naturhavner en haug med plasser som kan nytes vederlagsfritt, der restavfall hentes.. Det er egentlig sinnsykt gode forhold her vil jeg si ;-) Ydmyk hilsen en som normalt farter i helt andre farvann. Fortsatt god sommer til alle langs kysten! *gjelder ikke seilbåter. De får redusere innkjøp av 5 meter tau. Eller seile 10 nautiske mil enn de ellers ville gjort ? PS. det er lov å være uenig ;) Jeg for min del synes drivstoffavgiftene er for høye. Men dette virker også å gå etter tilbud/etterspørsel. desverre i dette tilfelle. Skulle ha fordelt fritidsbåtbensinavgiftene mellom oss og dieselforbrukerne. Eller vi med bensinbåter kunne fått rabatt på havneleie? ? Vis hele sitatet Nå glemmer du et viktig regnestykke, spesielt når det gjelder kommunale gjestehavner, og det er merverdien som skapes av et stort antall båtgjester. Selvsagt varierer det fra båtbruker til båtbruker, men i løpet av en sommersesong er det ikke få kroner som blir lagt igjen i dagligvarebutikker, restauranter og kafeer, en rekke andre butikktyper, museer osv. Å ha en funksjonell og normal priset gjestehavn - særlig de sentrumsnære - skaper også økt omsetning hos det lokale næringslivet. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Hulda Svart 24.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2021 Gjestehavnen i Son går vel med en mill eller to i overskudd. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2021 Med tanke på at det kostet minimum 350,- å slå opp tomannsteltet sitt på en hvilken som helst campingplass her i landet synes jeg ikke dette høres så ille ut. Har man råd til båt over 40 fot kan det vel ikke være så dårlig stelt? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Barbaria Svart 24.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2021 (redigert) Etter å ha fartet rundt i Italia i høysesong har vi blitt prisblinde. Vi syntes nå at 65 Euro pr. natt for 12 meter båt er rimelig, og det er uten andre fasiliteter enn strøm og utedusj midt på brygga . Note to self; 1. Starte en pateron konto 2. Bestill time hos tatovøren 3. Kjøp selfie stick Redigert 24.Juli.2021 av Barbaria (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Sigurd Svart 24.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2021 Prisene i Tønsberg og Færder ser ut for å være rimelig greie.. smekk fullt hele tida, og da kan det umuliig være overprisa? Sitér dette innlegget Link to post
Grizzly Svart 24.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2021 (redigert) Jeg er nå av den klare oppfatning av at offentlige tjenester ikke skal prissettes på grunnlag av tilbud og etterspørsel. Vi kan jo tenke oss at man følger dette prinsippet på flere offentlige tjenester og tilbud som jakt og fiske på offentlug grunn, parkering, bompenger, renovasjon, vann, badeplasser, helse, idrettstilbud, osv. Det er mange som vil bli ekskludert. Samtidig vil jo de som har råd få økt tilgjengelighet på offentlige tjenester og tilbud. Jeg synes ikke dette blir rimelig. Redigert 24.Juli.2021 av Grizzly (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 24.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2021 For vår del velger vi heller danske havner. Mye bedre sanitærforhold, havnekapteiner med standhaftighet, og ikke minst du kan ligge med hekken inn. Hvis man skal betale 700.- pr natt, kan man forlange noe igjen. Pr nå har jeg ikke lest noe som tilsier den prisen. Men det fine med dette er at alle kan ta et valg selv. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
pipe Svart 25.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2021 (redigert) baatsman skrev On 24.7.2021 at 22.59: havnekapteiner med standhaftighet, Vis hele sitatet Er gjest i egen by og jeg kan bekrefte att ett privat vekterselskap holder kustus på den delen av gjestehavnen som ikke ligger på Tønsberg Brygge. Etter kl 23 praktiseres nattro. Bra man kan velge om man vil ha ro eller feste. Redigert 25.Juli.2021 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
vindmann Svart 25.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2021 Reagerer ikke på at det koster mer for en båt på 40 fot enn en båt på 35 fot i Tønsberg. Slik er det i alle havner og det er helt forståelig. Det jeg reagerer på er at det koster det samme å legge til med 70 fot som 40 fot. Det mangler opplagt noen intervaller i pristabellen. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 (redigert) Er i Kristiansund småbåtlag (ikke offentlig gjestehavn). Her er det bedre struktur på prising - og havnevakt som påser at det er betalt og orden i havnen. Redigert 27.Juli.2021 av bjorngb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 vindmann skrev On 25.7.2021 at 21.35: Reagerer ikke på at det koster mer for en båt på 40 fot enn en båt på 35 fot i Tønsberg. Slik er det i alle havner og det er helt forståelig. Det jeg reagerer på er at det koster det samme å legge til med 70 fot som 40 fot. Det mangler opplagt noen intervaller i pristabellen. Vis hele sitatet Sånn er det flere steder. I Son er 39fot og mindre det minste alternativet på automaten. Lå både i Tønsberg og Son forrige uke med 30 foter, betalte vesentlig mindre i Tønsberg enn Son.. Sitér dette innlegget Link to post
maxi1431 Svart 30.August.2021 Link til dette innlegget Svart 30.August.2021 – Så langt denne sesongen har det vært en økning i inntekter fra 2,3 millioner i fjor til 2,6 millioner i år. Sånn sett har det vært en suksess, sier Halvorsen. Det har vært en liten nedgang, mellom 2 til 3 færre i snitt per døgn, men det er ikke noe å snakke om, sier utvalgsleder Ulf Lund Halvorsen (MDG). https://www.tb.no/farre-gjester-men-okte-inntekter-sann-sett-en-suksess/s/5-76-1625393 Sitér dette innlegget Link to post
Golden Gate 37 Svart 31.August.2021 Link til dette innlegget Svart 31.August.2021 Tønsberg signaliserer vel at de kun ønsker besøk av pengesterke da. Egentlig godt å få se klare bevis på hvordan likhetstanken utøves i praksis hos partier som påstår at de er på "vanlige folks side" Tønsberg styres av Arbeiderpartiet, Senterpartiet, MDG og KrF, og de foretrekker altså å fordrive båteiere med dårlig råd... Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
NilsPils Svart 31.August.2021 Link til dette innlegget Svart 31.August.2021 (redigert) Dette er vel et tydelig signal om at formålet er mest mulig penger for marinabesøk, men ikke gjester til byen og næringslivet ellers. De kaller det er suksess, selv om antall besøkende har gått ned . . Jeg vil heller kalle det en gedigen flause og moldbopolitikk . . . For meg minner det litt om byrådet i Oslo som synes det er topp med bompenger som gir færre biler, selv om næringslivet går konkurs og skattebetalere flytter ut. Redigert 31.August.2021 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
index Svart 31.August.2021 Link til dette innlegget Svart 31.August.2021 Golden Gate 37 skrev On 31.8.2021 at 8.56: Tønsberg styres av Arbeiderpartiet, Senterpartiet, MDG og KrF, og de foretrekker altså å fordrive båteiere med dårlig råd... Vis hele sitatet Båteiere med dårlig råd og båt over 40 fot? Høres ut som en sårbar gruppe i samfunnet.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gullfisk Svart 31.August.2021 Link til dette innlegget Svart 31.August.2021 index skrev On 31.8.2021 at 9.13: Båteiere med dårlig råd og båt over 40 fot? Høres ut som en sårbar gruppe i samfunnet.... Vis hele sitatet Jeg hadde hvertfall kommet i den kategorien, om jeg kjøpte båt på over 40 Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 31.August.2021 Link til dette innlegget Svart 31.August.2021 (redigert) index skrev On 31.8.2021 at 9.13: Båteiere med dårlig råd og båt over 40 fot? Høres ut som en sårbar gruppe i samfunnet.... Vis hele sitatet Snedig at alle som har båter over 40 fot tilsynelatende skal ha så enormt god råd, @index. Har du egentlig noen gang søkt på finn på båter over 40 fot og sortert på pris? OM fordommene dine gidder å foreta det søket, så vil du se at brorparten av også båter over 40 fot er i alle aldre og prisklasser. Akkurat som det som flyter rundt. Mange av mine båtnaboer med behov for plass har kjøpt eldre større båt for å få den plassen de har behov for med barn/ungdommer etc. Mange av vennene mine også: bruker timer på å løfte de til en ok stand for å fortsatt bruke skjærgården og båten som hytte. Det er nok kun noen få prosenter av norske båter som er spell nye - så også for større båter. Blir alltid så forundret over slike meninger... Mvh Tor Arild Redigert 31.August.2021 av Tor Arild (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.