Okkaby Startet 14.April.2021 Link til dette innlegget Startet 14.April.2021 Kjøpte autopilot i vinter. Garmin compact reactor. Kjøote denne av en som hadde kjøpt feil, å kun pakket ut, men ikke brukt den. Har nu innstallert denne i båten. Men ikke faen om pumpa vil starte. Alt kommer opp på plotter, men intet skjer når en vil svinge/endre kurs, så ror skal flytte på seg. Er helt dødt fra pumpa. Men er grønt lys på kontrollenboksen. Er et par jævlig tynne ledninger som skal via en bryter, for å kunne slå av systemet i nød. Disse er koblet til bryter, samt minus. Men samme om bryter er på eller av. Pumpa vil ikke starte. Noen andre som har prøvd dette? Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Knude Svart 14.April.2021 Link til dette innlegget Svart 14.April.2021 Ikke lyd fra den heller ? Den må ha litt olje før den begynner å ta. Det er også en del luftejobb. Uten å ha montert akkurat den typen så er det også ofte sånn at du må inn i en meny å velge driv enhet.... jeg har også satt 12 volt direkte på pumpe ved noen tilfeller for å sjekke at den går. Går ut i fra at du har kjørt oppstart menyen til endes. Står i brukerhåndbok. Det var det jeg kom på i farten Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Knude Svart 14.April.2021 Link til dette innlegget Svart 14.April.2021 Kom på en ting til. Om det er for mye luft i slangene er heller ikke piloten fornøyd med oppstart prosedyren. Har mange ganger måttet kjøre den to ganger med lufting av anlegget i mellom. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Okkaby Svart 14.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2021 Fikk gang i den nu. Måtte gå via havneoppsett får å få pumpa til å svive, så en kunne lufte systemet. Er nu fult rorutslag ?? Så da er det bare å kjøre sjø oppsettet når båten får motor ombord om små 4 uker( må ut å pumpe opp litt råolje før det blir tid til motor montering) Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Knude Svart 14.April.2021 Link til dette innlegget Svart 14.April.2021 Så bra. De vil ingenting om ikke du går via havneoppsett å så en tur på sjøen for kalibrering der med boka på fanget. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Scand Baltic Svart 14.April.2021 Link til dette innlegget Svart 14.April.2021 Driver selv å monterer Garmin autopilot i båten og neste steg er å lufte. Noen triks her? Er det bare å lufte på styresylinderen som vanlig men å kjøre pumpa i tillegg? Har montert pumpe inn på eksisterende system som er luftet fra før. Dobbel styreposisjon med styresylinder, ikke servo. Var litt dårlig forklart i brukerhåndboka. Noen som har en enkel forklaring her? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 14.April.2021 Link til dette innlegget Svart 14.April.2021 Okkaby skrev for 7 timer siden: Måtte gå via havneoppsett Kjenner ikke Garmin , Raymarine sier at når en har kjørt havneoppsettet med å ratt til SB og BB og senter roret så kommer det opp et tall som sier hvor mange grader roret svinger her skal en steppe ned 3 grader så en hindrer stemplet å gå i borde siden. Scand Baltic skrev for 1 time siden: Driver selv å monterer Garmin autopilot i båten og neste steg er å lufte. Noen triks her? Enten å få hjelp og tappe nede og etterfylle oppe samtidig som en sveiver. Jeg har montert to ventiler på styresykinderen og trukket en 5mm plast slange derfra til påfyllingen på øvre styreposisjon da greier jeg luftingen alene. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Okkaby Svart 14.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2021 Scand Baltic skrev for 2 timer siden: Driver selv å monterer Garmin autopilot i båten og neste steg er å lufte. Noen triks her? Er det bare å lufte på styresylinderen som vanlig men å kjøre pumpa i tillegg? Har montert pumpe inn på eksisterende system som er luftet fra før. Dobbel styreposisjon med styresylinder, ikke servo. Var litt dårlig forklart i brukerhåndboka. Noen som har en enkel forklaring her? Har kun en styreposisjon hos meg. men var enkelt å få luftet systemet. Sto masse med gjennomsiktig slange i bruksanvisning. Men ikke faen om jeg vil åpne opp slangekoblinger for å koble inn unødvendig slange. systemet var fylt fra før, uten om ratpumpa, som ble tømt når jeg koblet inn T-stykker på denne. Når ratpumpa var fylt, så lot jeg fylle pluggen være åpen, kjørte da en del ganger med full runde på rattet, til jeg ikke fikk flere bobler. Når så jeg fikk igang pumpa, så kjørte jeg denne masse til fult utslag i begge retninger og fylte på olje etterhvert som de minka i ratpumpa. Du høre da tydelig når det er luft som kommer opp, amt du hører dette på pumpen. Tenker jeg kanskje kjørte 10 ganger i hver retning med pumpen før alt luft var ute. Å nå går sylinder/ror fint både med rat å autopilot. Så alt i alt ikke store hokus pokus dette. Bare ha en bøtte under ratpumpa når du lufter. For plutselig kan det komme olje ut om du er litt for raske på rattet. Hydraulikk olje er noe dritt på dekk/teppe(og alle andre plasser uten for systemet) Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Scand Baltic Svart 15.April.2021 Link til dette innlegget Svart 15.April.2021 Har sett måten til Roger jo på youtube. Der var det i tilegg satt er t-stykke mellom begge lufteniplene på styresylinderen også gikk disse opp og oppi en beholder som samtidig var koblet til luftinga på rattpumpa. Måten Okkaby beskriver er slik jeg gjorde det sist jeg byttet olje og luftet systemet. Litt plundrete å komme til styresylinderen nå p.g.a. plassering av v.v. bereder. Men nå er det jo ikke mye luft som skal ut, kun det som er i pumpa og slangene til pumpa. Får vurdere litt hvilken av løsningene jeg går for. Takker for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 15.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2021 Har du ikke tømt styresylinder og slanger ned til denne. Så ville jeg ikke rørt denne heller. Det bør da holde å lufte via rattpumpa. Ingen grunn for å gjøre mer jobb enn nødvendig. Derfor det enkleste er å koble seg inn oppe med rattpumpa. Da blir det minimalt med lufting. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Roger jo Svart 15.April.2021 Link til dette innlegget Svart 15.April.2021 Scand Baltic skrev for 1 time siden: Der var det i tilegg satt er t-stykke mellom begge lufteniplene på styresylinderen Det var smart sa slipper en å flytte på slangen og den han stå på hele tiden bare å blinde andre enden oppe. Scand Baltic skrev for 1 time siden: Måten Okkaby beskriver er slik jeg gjorde det sist jeg byttet olje og luftet systeme Trenger ikke lufte når en skal bytte olje bare passe på at en etterfyller hele tiden så rattpumpa ikke suger luft. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Scand Baltic Svart 15.April.2021 Link til dette innlegget Svart 15.April.2021 Roger jo skrev for 2 timer siden: Trenger ikke lufte når en skal bytte olje bare passe på at en etterfyller hele tiden så rattpumpa ikke suger luft. Enig i det, men jeg byttet noen t-stykker og slanger samtidig så alt ble tappet? Sitér dette innlegget Link to post
Cetus Svart 15.April.2021 Link til dette innlegget Svart 15.April.2021 15 hours ago, Scand Baltic said: Driver selv å monterer Garmin autopilot i båten og neste steg er å lufte. Noen triks her? Er det bare å lufte på styresylinderen som vanlig men å kjøre pumpa i tillegg? Har montert pumpe inn på eksisterende system som er luftet fra før. Dobbel styreposisjon med styresylinder, ikke servo. Var litt dårlig forklart i brukerhåndboka. Noen som har en enkel forklaring her? Akkurat montert Garmin Autopilot og luftet slik med slange og flaske. Ble myyyye søl uten hos meg Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 15.April.2021 Link til dette innlegget Svart 15.April.2021 Cetus skrev for 4 timer siden: Akkurat montert Garmin Autopilot og luftet slik med slange og flaske. Ble myyyye søl uten hos meg Luftet du på styresylinderen også da eller luftet du kun på styresnekka? Sitér dette innlegget Link to post
Cetus Svart 15.April.2021 Link til dette innlegget Svart 15.April.2021 4 hours ago, Scand Baltic said: Luftet du på styresylinderen også da eller luftet du kun på styresnekka? Kun på styresnekke....men vår Volvo D6-370 har servoassistert styring....drev...så tror ikke det er mulig å lufte bak... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.