Jump to content

Klebebokstaver til båtnavn osv.

Anabelle

Recommended Posts

:confused:

Jeg skulle gjerne hatt tak i klebebokstaver til å gi min båt et navn.

Eneste jeg finner er hos noen bokhandlere som har helt rette kjedelige blokkbokstaver.

Jeg vil gjerne ha litt mer løkkeskrift.

Er det noen som har et tips?

Vet at en del reklamebyråer kan lage slikt, men de skal ha et halvt tusen kroner, noe jeg synes er i overkant.

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

De som lager dekor på biler har ofte godt utstyr når det gjelder skjæring av slike bokstaver, pluss at de har folier i alle mulige kvaliteter og farger.

Men det er heller ikke noe hekseri å gjøre jobben selv; på en tidligere båt ville jeg ha en spesiell skrift, derfor kjøpte jeg bare en meter folie i riktig farge og skar ut bokstavene for hånd  -  det gikk helt fint!

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Jeg lagde navn til min båt på dataen brukte word-art skjærte ut og brykte derretter en svamp til å dytte lakken på med.Bilde

Som de observange ser har jeg ikke kvalitet sikret nok og bakerste del av navnet har fått høyere bokstaver dette da det er laget et ark for hver, dette vet jeg så det trenges ingen kommentarer om emnet.

Faktisk så tenkte samboeren min at det vart gjort med hensiktBilde

Jeg likte ikke fontene jeg kunne få fra disse som averterte i båtbladene. På Mac'en min hadde jeg en font som var bra, men ingen kunne levere den. Jeg skrev ut båtnavnet i full størrelse svarthvitt, fikk kontakt med et lite byrå i Arendal som skannet dette inn og laget en folie med navnet på.

Dette ble akkurat som jeg ville ha det, til halv pris av hva de jeg fant i båtbladene ville ha. Men dette er 10 år siden, og jeg husker ikke referensen til byrået i Arendal...... :confused:

Pass på - skrift i brev og skrift på skilt er to forskjellige ting! Eit a4-ark held du på kort leseavstand, men eit skillt bør du ta utskrift av i rett storleik og observere på avstand, i dagslys. Du kan ofte bruke typane (fonten) som du har tenkt, men ver obs på mellomrom, og for all del - har du skriveskrift (kaligrafisk skrift), bruk aldri kun store bokstavar (versalia). Det er feil, men vi ser det desverre altfor ofte - eit pompøst namn som er nesten uleseleg og gjerne i eksklusiv skrift.

mvh

Pass på - skrift i brev og skrift på skilt er to forskjellige ting! Eit a4-ark held du på kort leseavstand, men eit skillt bør du ta utskrift av i rett storleik og observere på avstand, i dagslys. Du kan ofte bruke typane (fonten) som du har tenkt, men ver obs på mellomrom, og for all del - har du skriveskrift (kaligrafisk skrift), bruk aldri kun store bokstavar (versalia). Det er feil, men vi ser det desverre altfor ofte - eit pompøst namn som er nesten uleseleg og gjerne i eksklusiv skrift.

mvh

Det verste er allikevel når man skriver båtnavnet med gotiske versaler!

Da blir det bortimot uleselig   -   og ifølge min kjære grafiske designerkone stikk i strid med de regler som gjelder for bruk av fonter og skrifttyper ....

Her som så ofte ellers: Det enkle er ofte det beste  :confused:

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hei.

Har tenkt å få adressen til hjemmesiden min på den blå stripen under rekken på båten. Har da tenkt å bruke fonten Comic Sans MS Bold i hvitt. Med ca. 6cm høye bokstaver blir dette ca. 60cm langt. Tror dere det blir bra? Burde jeg ha ennå større bokstaver? Har printet det ut på 3stk A4 sider og lagt ved siden av hverandre, og i svart på hvitt ser det bra ut for meg.

www.trudelutt.com

PS

Her i arial bold (omtrent som Helvetica):

www.trudelutt.com

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Fra de gamle dager da man laget store mengder av grafisk informasjon på såkallte microfiche så husker jeg at man anbefalte/gjennomførte en omlegging av fontene:

Fontene burde ikke inneholde skarpe kanter, kroker osv fordi strukturen av denne typen går i stykke på slike steder - det har vel med konsentrasjon av energien å gjøre.

Tilbake til det mer praktiske: fontene burde ikke ha serifer dersom disse anvendes på fleksible eller energi-utsatte (sol-lys) steder. folien vil i tilfelle først løsne på disse skarpe stedene.

Og helt tilbake til det praktiske: jeg bruker VAG rounded (eller hva den hetter i Windows-verden. Lars sin font ser også ut til å tilfredstille kravene.

P.S. Ikke spør meg nærmere om energi-konsentrasjonen i serifer  :cheers:

Lars H. - Comic Sans MS vil sikkert virke litt spesiell. Tenk form + budskap - er du i tvil, ta ei nøytral skrift som ikkje distraherer. (Skriftprøven din ser på min skjerm ut som ein variant av Arial eller Helvetica, Comic er meir "glad" og "barnsleg", den kan virke unødig komplisert til ditt bruk).

mvh

Jeg har lagd båtnavn til to båter med godt resultat. Metoden er som følger:

Letraset settes på diasramme og projiseres opp på folie eller kontaktpapir, tegn av og skjær ut. Dette ga et godt resultat for 20år siden og det burde vel fungere idag også. Et alternativ er å skrive ut på overhead transparent og så skjære ut?

Lykke til............................................

hmm - jamman mye kunnskap om mange ulike temaer her gitt.

Jeg har iallefall en kontakt som kan mekke alle typer folie. Såkalt 20 års folie er stødig nok til bruk på båt, men obs ikke poler først, da sitter det dårlig. Avfetting er det beste, tri eller aceton gjør susen

MVH

Suzuki - som kanskje skal ut å spane på Færder - starten i morra ??

No boat needed..

• 2 uker senere...

Du trenger bare å se i 'Tilbud fra leverandører' her på baatplassen:

https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1043093444

Jeg bestilte fra dem igår  :lol:

Jeg har også handlet der (Eureka RC) nå. Sendte en mail om formiddagen, teksten ble laget samme kveld, postet neste morgen og dagen etter lå det i postkassen. Jeg bestilte 2stk trudelutt.com med 6cm max bokstavhøyde. Dette kom på (forskuddsbetalt) kun kr.84,- inklusive porto! Og bokstavene ser helt nydelige ut. Har ikke fått montert det på båten ennå.

Hvordan er det med deg Surprice, har du fått montert ditt, og hvordan gikk i så tilfelle monteringen?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du trenger bare å se i 'Tilbud fra leverandører' her på baatplassen:

https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1043093444

Jeg bestilte fra dem igår  :lol:

Jeg også brukte Eureka RC!!

Kjempefornøyd! Rask levering til en grei pris. Navnet er montert og blir av meg bedømt som vakkert!  :cheers:

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Hvordan er bokstavene laget?

* Enkeltbokstaver som sitter festet til en folie på forsiden som man river av når bokstavene er satt på?

* "Helt" merke hvor alt sitter sammen, slik som "ordentlige" klistremerker?

* Enkeltbokstaver med beskyttende gjennomsiktig folie utenpå?

Er det sagt noe om de f.eks tåler å overlakkeres med klarlakk?

Hvordan er bokstavene laget?* Enkeltbokstaver som sitter festet til en folie på forsiden som man river av når bokstavene er satt på?

Ja

Er det sagt noe om de f.eks tåler å overlakkeres med klarlakk?

Vet ikke.

Hvordan monterte de tingene anabelle, tørt eller med væske?

Når det gjelder påføring av slike merker, er det først grundig rengjøring av underlaget (Selvfølgelig). Er det snakk om større saker, kan det være lurt å være 2 stykker. En som holder styr på klistringen, og en som går etter og stryker ut luft etter hvert med en passende anretning. Strykeanretningen bør ikke ha for skarpe kanter slik at man unngår å lage riper. Normalt vil også det ytterste laget som man tar av til slutt beskytte mot riper. Det kan også være lurt å tegne på noen siktepunkter/streker med gråblyant så man har noe å sikte mot og får det rett.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...