Anabelle Startet 12.Juni.2003 Del på Facebook Startet 12.Juni.2003 Jeg skulle gjerne hatt tak i klebebokstaver til å gi min båt et navn. Eneste jeg finner er hos noen bokhandlere som har helt rette kjedelige blokkbokstaver. Jeg vil gjerne ha litt mer løkkeskrift. Er det noen som har et tips? Vet at en del reklamebyråer kan lage slikt, men de skal ha et halvt tusen kroner, noe jeg synes er i overkant. Anabelle Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
Mini Svart 12.Juni.2003 Del på Facebook Svart 12.Juni.2003 Sjekk i Gule Sider, se etter skiltmakerier. Disse firmaene lager akkurat hva du vil ha, men sjekk hos flere ang. pris. Spør samtidig hva slags folie de bruker. Det er stor forskjell på foliekvalitetene. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 12.Juni.2003 Del på Facebook Svart 12.Juni.2003 De som lager dekor på biler har ofte godt utstyr når det gjelder skjæring av slike bokstaver, pluss at de har folier i alle mulige kvaliteter og farger. Men det er heller ikke noe hekseri å gjøre jobben selv; på en tidligere båt ville jeg ha en spesiell skrift, derfor kjøpte jeg bare en meter folie i riktig farge og skar ut bokstavene for hånd - det gikk helt fint! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Guest jko Svart 12.Juni.2003 Del på Facebook Svart 12.Juni.2003 Jeg lagde navn til min båt på dataen brukte word-art skjærte ut og brykte derretter en svamp til å dytte lakken på med. Som de observange ser har jeg ikke kvalitet sikret nok og bakerste del av navnet har fått høyere bokstaver dette da det er laget et ark for hver, dette vet jeg så det trenges ingen kommentarer om emnet. Faktisk så tenkte samboeren min at det vart gjort med hensikt Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 12.Juni.2003 Del på Facebook Svart 12.Juni.2003 Jeg likte ikke fontene jeg kunne få fra disse som averterte i båtbladene. På Mac'en min hadde jeg en font som var bra, men ingen kunne levere den. Jeg skrev ut båtnavnet i full størrelse svarthvitt, fikk kontakt med et lite byrå i Arendal som skannet dette inn og laget en folie med navnet på. Dette ble akkurat som jeg ville ha det, til halv pris av hva de jeg fant i båtbladene ville ha. Men dette er 10 år siden, og jeg husker ikke referensen til byrået i Arendal...... Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 12.Juni.2003 Del på Facebook Svart 12.Juni.2003 Du trenger bare å se i 'Tilbud fra leverandører' her på baatplassen: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1043093444 Jeg bestilte fra dem igår Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
carmina Svart 12.Juni.2003 Del på Facebook Svart 12.Juni.2003 Pass på - skrift i brev og skrift på skilt er to forskjellige ting! Eit a4-ark held du på kort leseavstand, men eit skillt bør du ta utskrift av i rett storleik og observere på avstand, i dagslys. Du kan ofte bruke typane (fonten) som du har tenkt, men ver obs på mellomrom, og for all del - har du skriveskrift (kaligrafisk skrift), bruk aldri kun store bokstavar (versalia). Det er feil, men vi ser det desverre altfor ofte - eit pompøst namn som er nesten uleseleg og gjerne i eksklusiv skrift. mvh Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 12.Juni.2003 Del på Facebook Svart 12.Juni.2003 Pass på - skrift i brev og skrift på skilt er to forskjellige ting! Eit a4-ark held du på kort leseavstand, men eit skillt bør du ta utskrift av i rett storleik og observere på avstand, i dagslys. Du kan ofte bruke typane (fonten) som du har tenkt, men ver obs på mellomrom, og for all del - har du skriveskrift (kaligrafisk skrift), bruk aldri kun store bokstavar (versalia). Det er feil, men vi ser det desverre altfor ofte - eit pompøst namn som er nesten uleseleg og gjerne i eksklusiv skrift. mvh Det verste er allikevel når man skriver båtnavnet med gotiske versaler! Da blir det bortimot uleselig - og ifølge min kjære grafiske designerkone stikk i strid med de regler som gjelder for bruk av fonter og skrifttyper .... Her som så ofte ellers: Det enkle er ofte det beste mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Lars H. Svart 12.Juni.2003 Del på Facebook Svart 12.Juni.2003 Hei. Har tenkt å få adressen til hjemmesiden min på den blå stripen under rekken på båten. Har da tenkt å bruke fonten Comic Sans MS Bold i hvitt. Med ca. 6cm høye bokstaver blir dette ca. 60cm langt. Tror dere det blir bra? Burde jeg ha ennå større bokstaver? Har printet det ut på 3stk A4 sider og lagt ved siden av hverandre, og i svart på hvitt ser det bra ut for meg. www.trudelutt.com PS Her i arial bold (omtrent som Helvetica): www.trudelutt.com Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Poseidon Svart 12.Juni.2003 Del på Facebook Svart 12.Juni.2003 Lars, Enkelt og stilig, men jeg tror med fordel at du kunne forsøke deg med litt større typer enn 6cm. mvh Poseidon PS Min kjære grafiker er forøvrig en flittig bruker av Comic Sans .... DS Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
OT-flyktning Svart 12.Juni.2003 Del på Facebook Svart 12.Juni.2003 Fra de gamle dager da man laget store mengder av grafisk informasjon på såkallte microfiche så husker jeg at man anbefalte/gjennomførte en omlegging av fontene: Fontene burde ikke inneholde skarpe kanter, kroker osv fordi strukturen av denne typen går i stykke på slike steder - det har vel med konsentrasjon av energien å gjøre. Tilbake til det mer praktiske: fontene burde ikke ha serifer dersom disse anvendes på fleksible eller energi-utsatte (sol-lys) steder. folien vil i tilfelle først løsne på disse skarpe stedene. Og helt tilbake til det praktiske: jeg bruker VAG rounded (eller hva den hetter i Windows-verden. Lars sin font ser også ut til å tilfredstille kravene. P.S. Ikke spør meg nærmere om energi-konsentrasjonen i serifer Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 12.Juni.2003 Del på Facebook Svart 12.Juni.2003 P.S. Ikke spør meg nærmere om energi-konsentrasjonen i serifer Denne fonten er allikevel uten serifer, det ligger i navnet "Comic sans (serif)". Ordet "sans" er som kjent fransklandsk for "uten" - på samme måte som "avec" bare betyr med, uten sammenligning forøvrig.... mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
OT-flyktning Svart 12.Juni.2003 Del på Facebook Svart 12.Juni.2003 Jeg sa jo at Lars sin font så riktig ut i så måte. Men når det er sagt: det spørs om man i denne sammenhengen skal prioritere energikonsentrasjonen i serifene over det hva man liker Sitér dette innlegget Link to post
carmina Svart 12.Juni.2003 Del på Facebook Svart 12.Juni.2003 Lars H. - Comic Sans MS vil sikkert virke litt spesiell. Tenk form + budskap - er du i tvil, ta ei nøytral skrift som ikkje distraherer. (Skriftprøven din ser på min skjerm ut som ein variant av Arial eller Helvetica, Comic er meir "glad" og "barnsleg", den kan virke unødig komplisert til ditt bruk). mvh Sitér dette innlegget Link to post
H.H Svart 12.Juni.2003 Del på Facebook Svart 12.Juni.2003 Jeg ville brukt Comic Sans, jeg. Den andre virket litt mer som en firmalogo. Sitér dette innlegget Link to post
Sinus_nor Svart 12.Juni.2003 Del på Facebook Svart 12.Juni.2003 Helt enig med H.H, Comic sans er en fin "folkelig" og lett lesbar font. Kjempefin! Sitér dette innlegget Link to post
Mini Svart 12.Juni.2003 Del på Facebook Svart 12.Juni.2003 Jeg har lagd båtnavn til to båter med godt resultat. Metoden er som følger: Letraset settes på diasramme og projiseres opp på folie eller kontaktpapir, tegn av og skjær ut. Dette ga et godt resultat for 20år siden og det burde vel fungere idag også. Et alternativ er å skrive ut på overhead transparent og så skjære ut? Lykke til............................................ Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 12.Juni.2003 Del på Facebook Svart 12.Juni.2003 Helt enig med H.H, Comic sans er en fin "folkelig" og lett lesbar font. Kjempefin! Artig. Som jeg skrev over bestilte jeg navneskilt til båten hos eureka igår, og fonten jeg valgte var nettopp MS comic sans. Har alle samme smak her på forumet? Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Suzuki Svart 12.Juni.2003 Del på Facebook Svart 12.Juni.2003 hmm - jamman mye kunnskap om mange ulike temaer her gitt. Jeg har iallefall en kontakt som kan mekke alle typer folie. Såkalt 20 års folie er stødig nok til bruk på båt, men obs ikke poler først, da sitter det dårlig. Avfetting er det beste, tri eller aceton gjør susen MVH Suzuki - som kanskje skal ut å spane på Færder - starten i morra ?? Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Lars H. Svart 26.Juni.2003 Del på Facebook Svart 26.Juni.2003 Du trenger bare å se i 'Tilbud fra leverandører' her på baatplassen: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1043093444 Jeg bestilte fra dem igår Jeg har også handlet der (Eureka RC) nå. Sendte en mail om formiddagen, teksten ble laget samme kveld, postet neste morgen og dagen etter lå det i postkassen. Jeg bestilte 2stk trudelutt.com med 6cm max bokstavhøyde. Dette kom på (forskuddsbetalt) kun kr.84,- inklusive porto! Og bokstavene ser helt nydelige ut. Har ikke fått montert det på båten ennå. Hvordan er det med deg Surprice, har du fått montert ditt, og hvordan gikk i så tilfelle monteringen? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Anabelle Svart 26.Juni.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2003 Du trenger bare å se i 'Tilbud fra leverandører' her på baatplassen: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1043093444 Jeg bestilte fra dem igår Jeg også brukte Eureka RC!! Kjempefornøyd! Rask levering til en grei pris. Navnet er montert og blir av meg bedømt som vakkert! Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
Batdilla Svart 26.Juni.2003 Del på Facebook Svart 26.Juni.2003 Hvordan er bokstavene laget? * Enkeltbokstaver som sitter festet til en folie på forsiden som man river av når bokstavene er satt på? * "Helt" merke hvor alt sitter sammen, slik som "ordentlige" klistremerker? * Enkeltbokstaver med beskyttende gjennomsiktig folie utenpå? Er det sagt noe om de f.eks tåler å overlakkeres med klarlakk? Sitér dette innlegget Link to post
Anabelle Svart 26.Juni.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2003 Hvordan er bokstavene laget? * Enkeltbokstaver som sitter festet til en folie på forsiden som man river av når bokstavene er satt på? Jepp, førstnevnte. Enkelt å montere. Anabelle Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
Lars H. Svart 26.Juni.2003 Del på Facebook Svart 26.Juni.2003 Hvordan er bokstavene laget?* Enkeltbokstaver som sitter festet til en folie på forsiden som man river av når bokstavene er satt på?JaEr det sagt noe om de f.eks tåler å overlakkeres med klarlakk?Vet ikke. Hvordan monterte de tingene anabelle, tørt eller med væske? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Batdilla Svart 26.Juni.2003 Del på Facebook Svart 26.Juni.2003 Når det gjelder påføring av slike merker, er det først grundig rengjøring av underlaget (Selvfølgelig). Er det snakk om større saker, kan det være lurt å være 2 stykker. En som holder styr på klistringen, og en som går etter og stryker ut luft etter hvert med en passende anretning. Strykeanretningen bør ikke ha for skarpe kanter slik at man unngår å lage riper. Normalt vil også det ytterste laget som man tar av til slutt beskytte mot riper. Det kan også være lurt å tegne på noen siktepunkter/streker med gråblyant så man har noe å sikte mot og får det rett. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.