Jump to content

Fjerning av skjell på undervannshus

Combi

Recommended Posts

Har lest på nettet her at det anbefales å bruke syre for rengjøring av undervannshus for "rur"(er det hva jeg ville kalle skjel?). I tilfelle hva slags syre anbefalles, og hvor sterk kan/skal den være for at lakken ikke skal ta skade? Hvorledes gjør jeg det (selfølgelig bruker jeg hansker og vernebriller), hvor lenge skal blandingen være på, må den nøytraliseres etterpå eller bare vaskes vekk med vann, andre ting å ta hensyn til?

Her er min metode for å fjerne rur. Først fjernes så mye som mulig mekanisk. skrap og pikk med fingre (hansker) bruk gjerne en trebit også. Når du er ferdig med dette bør det ikke sitte igjen mer enn "foten" av ruren, dvs at selve ruren/dyret er borte. Så er det på med syre. Den bør være ganske sterk for å ta knekken på det som sitter igjen. På jolla har jeg brukt konsentrert saltsyre. Jolla har aluminiumsbunn, og den har ikke tatt noe skade av dette så vidt jeg kan se. Jeg lar syra ligge på ca et minutt, mens jeg skrubber, og spyler den så av med masse vann. Jeg tviler på at det har noe for seg å prøve å nøytralisere med noe for å få nøytral pH. Det vil du ikke klare.

På et drev blir det anderledes. For det første vil du ikke få syren til å henge på lenge nok til at den reagerer. Jeg ville da brukt oksalsyre istedet. Det kjøper du i pulverform som du blander med vann. Enten på apotek, eller som en form for terasserens, teakrens e.l. Lag en tykk grøt og smør på.

Et drev har jo diverse hull og kanaler. Det stiller større krav til spyling for å fjerne all syra etter at du er ferdig. Det vil jo også finnes leamikk inni som kanskje ikke er like glad i syre?

Det viktigste (og det som tar lengst tid), er å fjerne så mye som mulig før du går igang med syra. Det nytter ikke å fjerne en hel skjellfarm med syre. Kanskje du får bort så mye med mekanisk fjerning at du sier deg fornøyd?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

• 3 måneder senere...

Hadde svært mye rur på propellen min etter fjor års sesongen, under vårpussen laget jeg en grøt av sitronsyre (sånn du får kjøpt i matforretningen) og Hugos, Smurte på med pensel. Etterpå var det bare å dra av allt med en treflis. Polerte propellen etterpå. Har Alldri vært så fin og blank før, så lenge jeg har hatt båten! :cool:

Har brukt Deep Clean på propell og ror på min forrige båt. Virker utmerket og kunne ikke se noe negativt. Syrefast stål ble blank som bare det, etterpå.

Bare husk og spyle godt og lenge med ferskvann - men det må man jo, uansett hva man bruker......

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Dette virker jo som århundrets universalsupermiddel til vårpussen!

Leser man testen skal den kunne benyttes på gulnet glassfiber også, på gammelt bunnstoff, grillen, felgene på bilen, fenderne osv. osv.

Blir litt skeptisk når jeg aldri har hørt om dette før :crazy: - har jeg sovet i timen, eller er det sviiindyrt? Eller er det overhodet noen bakside av medaljen?

Som du ser er utgangspunktet nokså røfft! :o) Båten på vann i 1,5 år - ble sjøsatt UTEN bunnstoff på roret. :eek:

Bilde

Etter opptak ble dette høytrykkvasket, mekanisk grov-skraping med treplanke. Så ble roret og propell / aksel sprayet med Deep Clean. Etter en del venting (det var kaldt ute!) ble det spyling, og en gjentakelse av prosessen.

Resultat:

Bilde

Det har virket for meg, iallefall. Har ikke prøvd det på glassfiberflater, kun ror / propell / aksel - alt sammen metalldeler.

N.B.: Det gikk hardt ut over plenen.......... :rolleyes:

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Dette virker jo som århundrets universalsupermiddel til vårpussen!

Leser man testen skal den kunne benyttes på gulnet glassfiber også, på gammelt bunnstoff, grillen, felgene på bilen, fenderne osv. osv.

Blir litt skeptisk når jeg aldri har hørt om dette før :crazy: - har jeg sovet i timen, eller er det sviiindyrt? Eller er det overhodet noen bakside av medaljen?

Jeg deler denne oppfatningen.

Jeg ble ikke så mye klokere av å lese data-bladet: http://maritimstart.com/testresultat.shtml

Kan noen forklare meg hva dette er.

Dersom det hovedsakelig dreier seg om saltsyre - så er jo dette et velkjent virkemiddel

som må håpndteres ytterst varsomt. Jeg synes det ene fotografiet kan tyde på bruk av sterk syre.

I så fall kan man kjøpe dette på apoteket atskillig billigere.

Innhold: Saltsyre 10 - 25%

........står det på kannen min. Tror nok det er mer enn det, men produsenten har vel ikke lyst til å skrive hele "oppskriften" utenpå....?

Er du i nærheten av Kråkerøy, kan du få en prøve av meg. Har kun brukt ca 2 dl av en 2,5 ltr's kanne og har ikke bruk for det mer. Har gått over til trebåt, og DER skal jeg IKKE bruke slike stoffer!

:o)

Klart saltsyre fjerner rur, disse er jo vel av kalk - og syre brukes til å fjerne kalk. Bortimot alle syrer har denne evnen, her er det konsentrasjon og virketid som er viktig. Bør brukes med forsiktighet på aluminium, da syrer kan korrodere disse mye, men men liten virketid skulle dette gå bra.

MEN: bruk briller, får du dette på øynene, svir det en smerte du aldri har kjent lignende til, og du etser hornhinnen, er du uheldig, kan synet blir redusert eller borte. På bar hud får du bare brannsår...

(Jeg og en kollega har prøvd dette på den harde måten...(men sykepleieren var fin!)

Bør brukes med forsiktighet på aluminium, da syrer kan korrodere disse mye, men men liten virketid skulle dette gå bra.

MEN: bruk briller, får du dette på øynene, svir det en smerte du aldri har kjent lignende til, og du etser hornhinnen, er du uheldig, kan synet blir redusert eller borte. På bar hud får du bare brannsår...

(Jeg og en kollega har prøvd dette på den harde måten...(men sykepleieren var fin!)

Anbefaler hansker, briller og åndedrettsvern. Tenk også på vindretningen og egen plassering, så ikke hele sprayen ender opp på sprayeren.

Nettopp! Jeg hadde en anelse av at det var en bakside av medaljen :headbang:

Å jobbe med vernedress, vernebriller, gassmaske, stoppeklokke og mengder spylevann er ikke akkurat båtpusskos :nonod: Tror jeg fortsetter med skrape, smergel, rubbing og polish. Det er jo litt triveligere det da, selv om det tar tid! Men når snøen smelter, sola skinner og nedtellingen for alvor har startet for sjøsetting, da er jo dette egentlig bare herlig! :cool::yesnod:

Tror heller jeg vil skrape meg opp litt på fingeren for å dele o.b.lix' opplevelse:

...(men sykepleieren var fin!)

:lol::flag:

Å jobbe med vernedress, vernebriller, gassmaske, stoppeklokke og mengder spylevann er ikke akkurat båtpusskos

Gassmaske er å overdrive, etter mitt syn hvis du står ute er ventilasjonen så god at dette ikke er et problem. Står du inne, må du bare åpne dørene for god ventilasjon.

Vernedress; Alle bruker da regnklær når de spyler båten? Dette er mer enn tilstrekkelig ved syrevask også...

Stoppeklokke trengs ikke. Bare legg kaffipausen til etter du har spylt av, istedet for mens det står og virker...

Hansker bør du bruke ved alle kjemikalier, også husholdningssåper og polish, huden absorberer noe helt enormt. Var på et fordrag om verneutstyr der foredragsholder startet med å legge en hvitløk i hånden, tok hanske utenpå, og etter foredraget som varte en halvtime, luktet det hvitløk av pusten hans!!!

White-Sprite og oljer er noe med det verste du utsetter huden for, kanskje med unntak av bremsevæske som er enda værre (av det du finner i butikk/bensinstasjon)

Vernebriller bør brukes ved maskinpolering, vinkelsliping og høytrykksvasking (med eller uten kjemikalier)...

Redigert av o.b.lix (see edit history)

Å jobbe med vernedress, vernebriller, gassmaske, stoppeklokke og mengder spylevann er ikke akkurat båtpusskos

Jeg nevnte vel ikke vernedress og VERNEmaske. Det holder lenge med de nyeste klærne (sitat fra exen), gummihansker og pussemaske som dekker nese og munn (for å unngå å trekke sprayen inn i nese og munn).

DC er sef ikke et mirakelmiddel som gjør jobben for deg. Det er bare et hjelpemiddel for deler av den. Det krever en del grunnarbeid uansett.

Båtkosen består vel ikke alltid i nøyaktig hva man gjør når man er ved båten, men at man er der...

Jeg nevnte vel ikke vernedress og VERNEmaske.

Nei du gjorde vel ikke det. :wink: Det var bare jeg som overreagerte/avreagerte/utagerte når det gikk opp for meg at DC ikke var det fantastiske, uoppdagede stoffet jeg hadde håpet på.

Men kanskje o.b.lix kan ta en prat med Miraculix og få han til å koke sammen et ufarlig brygg til båtpussen :lol:

• 1 måned senere...

Hadde svært mye rur på propellen min etter fjor års sesongen, under vårpussen laget jeg en grøt av sitronsyre (sånn du får kjøpt i matforretningen) og Hugos, Smurte på med pensel. Etterpå var det bare å dra av allt med en treflis.

Heisann

Løfter litt i denne da jeg i påsken skal rense drevet for rurrester som ikke gikk av med høytrykkeren i høst .

Lurer på om det som menes med "sitronsyre fra matvareforretningen" er disse gule små plastflasker som bla. brukes til te :smiley:,noen fler som har erfaring med denne ?

Andre tips om drevrensemiddel fra "vanlige"(matvare,apotek,fargehandel og sist men ikke minst vinmonopol er tilgj.for meg før påske) butikker mottas med takk :yesnod:

mvh

sveno

Saltsyre gjør susen på grodde drev. Spray på med dusjeflaske, og spyl av med høytrykkspyler ganske omgående. Pass litt på pakningene til drevet, hvis du har tatt det av. Gjenta operasjonen om nødvendig. Jobben er gjort på 10 minutter. Bare husk skikkelig verneutstyr!

Ellers har Sea-Jet et stoff som heter vannlinjerens, inneholder bl.a. saltsyre det også, + en del andre stoffer. Har foreløpig bare testet denne på vannlinje og propeller, og den funker bra der ihvertfall.

Lurer på om det som menes med "sitronsyre fra matvareforretningen" er disse gule små plastflasker som bla. brukes til te :smiley:,noen fler som har erfaring med denne ?

Sitronsyre (i pulverform) finner du i poser i krydderhylla, sammen med vinsyre osv. Brukes til sylting/safting osv. Ikke nøy deg med en pose, det koster lite og ingenting likevel. Blanding med Hugo's høres genialt ut, og skal prøves i år.

Offshore kommer sitronsyre i 50-kilos sekker og brukes bla. til vasking av brønnhoder og tetningsflater på havbunnsbrønner. Effekten er helt utrolig, det blir blankt som bare det. Det var der jeg ble overbevist...

Sitronsyre (i pulverform) finner du i poser i krydderhylla, sammen med vinsyre osv. Brukes til sylting/safting osv. Ikke nøy deg med en pose, det koster lite og ingenting likevel. Blanding med Hugo's høres genialt ut, og skal prøves i år.

Takk for svarene :smiley:

Sitronsyre er innkjøpt, 8,50 pr pose :yesnod:

Antar at pulvere skal blandes i litt kaldt vann og deretter tilsettes Hugo's rensekrem ??

mvh

sveno

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...