Jump to content

Edit History

alf-inge

alf-inge

Vertikal eller negativ (bakoverlent) stevn er hovedsaklig for å forlenge vannlinja. Jo lengre vannlinje, jo høyere skrogfart, og det går fortere med mindre energi.

 

Tradisjonell, framoverlent baug tvinger forskipet oppover når det treffer en bølge. Det krever energi å løfte båten, den hentes fra farten. Med andre ord, farten går ned.

 

Lang vannlinje og en baug som bremser minst mulig i møte med bølger er derfor ting som blir prioritert foran ønsket om en tørr båt når slike regattamaskiner designes.

 

Det hender regattabåter må seile i så lite vind at det ikke er mulig å komme opp i plan. Da er vannlinjelengden svært viktig.

alf-inge

alf-inge

Vertikal eller negativ (bakoverlent) stevn er hovedsaklig for å forlenge vannlinja. Jo lengre vannlinje, jo høyere skrogfart, og det går fortere med mindre energi.

 

Tradisjonell, framoverlent baug tvinger forskipet oppover når det treffer en bølge. Det krever energi å løfte båten, den hentes fra farten. Med andre ord, farten går ned.

 

Lang vannlinje og en baug som bremser minst mulig i møte med bølger er derfor ting som blir prioritert foran ønsket om en tørr båt når slike regattamaskiner designes.

 

Det hender regattabåter må seile i så lite vind at det ikke er mulig å komme opp i plan. Da er vanlinjelengden svært viktig.

alf-inge

alf-inge

Vertikal eller negativ (bakoverlent) stevn er hovedsaklig for å forlenge vannlinja. Jo lengre vannlinje, jo høyere skrogfart, og det går fortere med mindre energi.

 

Tradisjonell, framoverlent baug tvinger forskipet oppover når det treffer en bølge. Det krever energi å løfte båten, den hentes fra farten. Med andre ord, farten går ned.

 

Lang vannlinje og en baug som bremser minst mulig i møte med bølger er derfor ting som blir prioritert foran ønsket om en tørr båt når slike regattamaskiner designes.

 

 



×
×
  • Create New...