Braken Startet 15.April.2021 Link til dette innlegget Startet 15.April.2021 (redigert) Jeg har en 2008 model Mercury utenbordsmotor F 60 ELPT EFI 4 takt. Har hatt problem med kjølingen. Når den gikk på bakking, så kom det ikke kjølevannsstråle ut av motoren og den ble varm og det kom alarm. Når motoren fikk litt turtall, kom kjølevannsstråle og motoren oppførte seg normalt. Impellere på kjølepumpe er skiftet for ett år siden. I vinter har den ligget i opplag ved ei flytebrygge. Da jeg skulle starte motoren, startet den et par ganger og så kom det vedvarende alarm og det tyder på at motoren er gått i autostopp og lar seg ikke starte. Jeg leser i denne gruppen og ellers på nett at EFI modellene har hatt tæringsproblemer i plata mellom powerhead og stamme. Vil tæring på denne plata og derved lekkasje av et eller annet slag føre til kritisk alarm og autostopp? Mon tro om dette kan være problemet med min motor? Kommentar fra moderator: Tittel redigert, var "Motorproblem". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster. Utdrag: Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn. Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder. Redigert 15.April.2021 av Braken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 15.April.2021 Link til dette innlegget Svart 15.April.2021 (redigert) Velkommen til forumet! ? Du må oppdatere tittelen til å inkludere motortype etc, ellers vil tråden bli stengt. Per nå vet ingen som leser trådens tittel om det er innenbordsmotor eller påhengs. Og heller ikke hva problemet er. ? Redigert 15.April.2021 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
jerognal Svart 15.April.2021 Link til dette innlegget Svart 15.April.2021 Har kun skrudd på Yamaha men er vel samme prinsipp. Adapterplata har separate kanaler for olje og kjølevann. Tæring og lekkasje her kan sef. føre til tap av vanntrykk i blokken. Kan og føre til vann i oljen. Eneste måten å få svar på er vel demontering.... På min forrige F50 var det tæret hull. Eg var skikkelig heldig. Måtte knuse bunnpanne for å få av adapterplate. Så det ble noen dyre deler fra USA dengang..... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.