
TideRace
Før 2008 var det lett å endre 9,9 hk til 13,5/15 hk da stort sett alle disse motorene var originalt 15 hk og 2-taktsmotorer som ble justert ned til 9,9 hk for salg i Norge. Dette hadde bakgrunn i avgifter og aldersregler som hadde et skille på 10 hk.
Fra 1/1-2008 (mener jeg...) ble det forbudt med 2-taktsmotorer, og 4-takterne overtok. De har annen motorteknologi og er normalt ikke bygget på nedjusterte 15 hk-motorer. Du har 4-taktsmotor.
Uten at jeg kjenner din motor tror jeg ikke det er så veldig enkelt eller spesielt billig å endre effekten på en 4-takter, og for noen motormerker er det mer lønnsomt å heller kjøpe en større motor. Men utgangspunktet for å endre 4-taktere begynner ofte med en ny forgasser. Det kan også være at du må bytte andre komponenter i tenning, osv.
Du kan derfor stryke lenkene over som omhandler 2-taktsmotorer og som gjelder trimming av motorer hvor årsmodell er fra før 1/1-2008. De har annen teknologi enn din.
Herfra lar jeg andre med mer kompetanse enn meg få fortsette ...