Jump to content

student trenger hjelp med båtprosjekt:)

hansenm

Recommended Posts

Hei. Jeg er en 4.års industridesignstudent ved Arkitekthøgskolen i Oslo, som nå har et båtprosjekt. Jeg har desverre ikke så mye peiling på båt, så jeg tenkte kanskje dere kunne hjelpe meg litt :yesnod:

Har tenkt å designe en daycruiser (ca 20 fot) hvor jeg har fokus på interiøret, og av den grunn bygge det på et eksisterende skrog for å ikke bruke tid på å tegne skroget!

Er det noen som har noen gode forslag på hvilken produsent jeg kan bruke? (helst norsk) Er det noen båter som dere mener kunne trenge en ansiktsløftning interiørmessig. Eller er det noen båter som er upraktiske (uergomoniske, lite plasseffektive osv.)

Og det bringer meg til det neste spørsmålet: Er det per i dag noe dere båtfolk savner med deres daycruisere? Har dere noen spesielle behov som dere ikke får dekket i dag? ( tenker da spesiellt på interiøret, men alt er av interesse:) F.eks for trang kabin, eller skulle vært to kabiner, eller mer fleksible løsninger på setene....

Er veldig interessert i meninger som går rundt i miljøet, og ikke bare hva en mener. (men jeg vil høre om det og:)

På forhånd tusen takk for innspill

Har ingen konkrete forslag.

Men vi byttet i høst båt fra Flipper 20 Flash til With 2000 Drommedille.

Flipperen er nok en mye morsommere båt å kjøre grunnet mye bedre skrog både når det gjelder fart og sjøegenskaper (I allefall så vidt jeg har forstått)

Årsaken til at vi byttet var at Drommedillen har "Pentry" og mye bedre plass.

Hadde man på et eller annet vis kunnet kombinere disse to egenskapene tror jeg man hadde skutt gullfuglen.

Altså en daycruiser med et skarpt skrog som tåler mye motor og endel sjø med litt høyt overbygg slik at man kan romme litt mer innhold i båten.

Det er vanskelig å få til på grunn av at man også trenger bredde, men en middelveg er sikkert mulig.

Hvilket skrog man skal bruke er kanskje verre å finne ut av :smiley:

Ønsker deg iallefall lykke til og håper vi får høre mer om det her :flag:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Disse karene her tenker mye friskt.

Bilde

Gozzi 29.

Ikke er de så langt unna deg heller, de holder til på Fagerstrand.

Til tross for navnet, er det et tvers igjennom norsk produkt fra skroglinjer til ferdig båt.

Her har man tenkt ergonomi. Styrhuset er mekanisk isolert fra resten av båten for å få ned støy og vibrasjoner.

Båten i seg selv er et avansert bygg. Den er så solid bygget at den kan kjøres med en 450 hk. motor uten overbygg, spant, stringere eller andre forsterkninger. Gir stor frihet for innredningsløsninger. Hvorvidt de vil la deg romstere med innredninger og utforming vet jeg selvfølgelig ikke noe om. Kun et eksempel.

Ellers er det vel å anføre at båteiere er stokk konservative. Det skal se ut som det alltid har gjort. "Nyhetene" på båtmesser er gjerne et nytt overbygg på et gammelt skrog.

Førerplass ser ut som det alltid har gjort, plassert på styrbord side. Jeg har kjørt med hurtiggående båter utstyrt med styre a lá vannscooter (25 fot, 290 hk). Det er ratt og hendler fullstendig overlegent, både for hodet og kroppen,men klin umulig å selge. Kevin Kostners seilbåt i "Waterworld" var også et stykke nytenkning med all seilkontroll bygget inn i rorkulten.

I en sånn daycruiser skulle man kanskje ikke ha noen førerplass. Et "fly-by-wire" system hvor man tok førerplassen med seg. Stille seg fremme i båten ved manøvrering og sitte helt bak i båten hvor man har det mest komfortabelt i høye hastigheter.

Kanskje tak slik som Peugeot 206CC slik at man slapp å rote med presenninger og kalesjer.

Kanskje ei fenderpølse rundt hele båten ved bruk i havn, som trakk seg opp i relingslista når farten gikk over 10 knop slik at man slapp å rote med fendere.

Ellers, det er vanskelig å kombinere et optimalt skrog med mye innredning. Et optimalt planende skrog er langt og slankt, mens ønsket om mye plass og innredningsdetaljer gir en båt som er bred, butt og høy.

Her er en kar som har tenkt mye på ergonomi.

Redigert av Krapyl (see edit history)

Store Norske Kullseilingskompani.

Hei!

Dette var ikke ett minutt for seint! Velkommen!

Jeg har en DC på ca 19 fot (Uttern 5500DC) som jeg er godt fornøyd med. Designet på DC har vært så godt om uendret de siste 30 årene. Først de siste par årene har man våget å tenke litt nytt - se f eks nye modellene til Skibsplast, Askeladden og ikke minst verdens beste DC (etter min mening) de største modellene til Ibiza.

Når det gjelder skrog, tror jeg du tenker rett mhp å finne en eldre modell - hva med å se på Miami'en som var om talt i siste båtmagasinet. Elendig interiør, men et nydelig skrog. Mulig du kunne få til et samarbeide med produsenten til og med?

Her er min ønskeliste for en DC:

-Mye bedre ergonomi på førerplass (som oftest er dette helt elendig i forhold til i en bil).

-mørkt "dasjbord" for å hindre reflekser i vindskjerm

-Vindskjerm som har perfekt høyde så man kan skjele over den, samtidig som man ikke får vind i hodet når man sitter vanlig

-plass til kartplotter

-plass til båtsportkart forran fører

-fleksible seteløsninger¨

-stor badeplattform

-gjennomgang via vindskjerm

-mulig å sole seg på dekk

Resten blir kompromier: skal man kunne overnatte en natt eller to og ha en liten portapotti el og en liten integtret vask/kok? Jeg ønsker det - mange vil heller rendyrke dagsturkonseptet. Synes Skibsplast har meget gode kok/vask løsninger som tar liten plass.

Det var det hele!

uups. glemte prisen: skal vi si 400 000,-?

:lol:

Som Krapyl var litt inne på, Kalesje og problemet med hva som skjer med den når den ikke er oppe, det har stått rimelig stille på båtfronten. "Alle" biler med kalesje har nå automatikk for å få den opp og ned, samt at kalesjen blir gjemt bort under et eller annet når den er nede.

Det burde være mulig å få til noe slikt på båter også ???

Som Krapyl var litt inne på, Kalesje og problemet med hva som skjer med den når den ikke er oppe, det har stått rimelig stille på båtfronten. "Alle" biler med kalesje har nå automatikk for å få den opp og ned, samt at kalesjen blir gjemt bort under et eller annet når den er nede.

Det burde være mulig å få til noe slikt på båter også ???

Helt enig

Og Askeladden er vel på gli her. men det er et stykke igjen.

Men det er som nevnt over her

Båtfolk er veldig konservative. Se bare hva slags mottagelse amerikanerne fikk da de begynte med justerbart ratt og dashbord mer likt bilen.

Det ble fordømt nettopp fordi det liknet en bil.

Er egentlig litt enig også :rolleyes:

Det skal liksom være annerledes å kjøre båt

Men praktiske løsninger spesiellt som kalesjen kan de mer enn gjerne kopiere :yesnod:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Hei. Jeg er en 4.års industridesignstudent ved Arkitekthøgskolen i Oslo, som nå har et båtprosjekt. Jeg har desverre ikke så mye peiling på båt, så jeg tenkte kanskje dere kunne hjelpe meg litt :yesnod:

Har tenkt å designe en daycruiser (ca 20 fot) hvor jeg har fokus på interiøret, og av den grunn bygge det på et eksisterende skrog for å ikke bruke tid på å tegne skroget!

Er det noen som har noen gode forslag på hvilken produsent jeg kan bruke? (helst norsk) Er det noen båter som dere mener kunne trenge en ansiktsløftning interiørmessig. Eller er det noen båter som er upraktiske (uergomoniske, lite plasseffektive osv.)

Og det bringer meg til det neste spørsmålet: Er det per i dag noe dere båtfolk savner med deres daycruisere? Har dere noen spesielle behov som dere ikke får dekket i dag? ( tenker da spesiellt på interiøret, men alt er av interesse:) F.eks for trang kabin, eller skulle vært to kabiner, eller mer fleksible løsninger på setene....

Er veldig interessert i meninger som går rundt i miljøet, og ikke bare hva en mener. (men jeg vil høre om det og:)

På forhånd tusen takk for innspill

Hei og velkommen til et fantastisk forum.

Nidelv har en fin daycruiser som heter Nidelv 610 Sport. Båten har vært populær i mange år. Folka på Nidelv er alltid positive. Rett person å kontakte er antakelig Kaare Rannekleiv som er daglig leder. Mer om båten finner du på www.nidelv.no

En annen båt jeg tenker på er Scand 7600 Dynamic. Gammeldagse løsninger - men stort potensial .

Og vil du dra nytte av dette forumets uante kompetanser og store engasjement - lag gjerne en tråd om prosjektet ditt.

Generelt ser jeg en trend der båtbrukere blir mer og mer opptatt av komfort ombord. På en daycruiser ville jeg prioritert mulighet for å dusje ute med varmt vann etter et bad, toalett med god funksjon (ikke ta av deg bukse og rygg inn toalettrom), enkel å skape muligheter for å spise litt ombord (kjøleskap er fint - kokeapparat brukes sjelden), og gode muligheter for å skape stort avslapningsareal for soling etc.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Tusen takk for mange fine innspill.

Har faktisk kontaktet Gozzi(takk for god ide, krapyl:), og de var interessert i et samarbeid, så for vi se hvordan det går :yesnod:

Men jeg lurte på om dere kunne hjelpe meg litt til? Om flere kunne legge inn sin ønskeliste for en DC, slik som Heba har gjort, så hjelper dere til å få fremtidens DC til å bli akkurat sånn som dere vil ha den!

På forhånd tusen takk :seeya:

Ta også en titt på den linken jeg hektet på.

Den karen der har god peil på hva han snakker om. Jeg har hørt ham holde foredrag og det er litt av en øyeåpner.

Bilde

Denne båten har Ullmancockpit. Du sitter støtt og trygt og med full kontroll uansett hastighet og vær.

Store Norske Kullseilingskompani.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...