Lyst Startet 15.April.2021 Link til dette innlegget Startet 15.April.2021 Vi har en Sweden Yacht 370 fra 1995. Teakdekket begynner bli litt furete og natene stikker opp. Jeg ønsker en slettere overflate og har begynt å slipe teaken i cockpit. Først har jeg brukt en spesialkniv fra Hallberg Rassey Parts for å ta toppen av natene. (Dessverre blir den fort sløv, og det samme blir bladene til tapetkniver) Etterpå har jeg slipt sittebenkene med en eksentersliper på 12000 omdreininger og brukt 40, 60 og 120 Boch sandpapir. Men, noe som er underkommunisert på Båplassener er hvor tidkrevende det er å slipe nater! ! Jeg kan stå i timevis uten at noe skjer. Mitt spørsmål er derfor: Finnes det slipepapir på markedet som egner seg for å slipe nater? (Bør angå mange!!!) Lyst Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.April.2021 Link til dette innlegget Svart 15.April.2021 Jeg bruker en fleksibel mora kniv for å ta ned natene. Enkel å slipe opp med undersiden av en porselen kopp jeg har slipt flere teak dekk. Bruker 40 papir på eksentersliper. Blir superfint. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 15.April.2021 Link til dette innlegget Svart 15.April.2021 (redigert) Brukte båndsliper i nateretning med 80 papir, og natene ble flush med dekk direkte. Edit: det var nater av sikaflex. Redigert 15.April.2021 av Big Horn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Optimist1 Svart 15.April.2021 Link til dette innlegget Svart 15.April.2021 Bitteliten skrev 54 minutter siden: Jeg bruker en fleksibel mora kniv for å ta ned natene. Enkel å slipe opp med undersiden av en porselen kopp jeg har slipt flere teak dekk. Bruker 40 papir på eksentersliper. Blir superfint. Holder også på å slipe teak dekket mitt. Går du over med finere papir etter å ha brukt 40? Tenkte å slipe med 120, ser for meg at dekket blir mer holdbart med finere papir, men det jeg har lest om teak dekk er anbefalingen stort sett 80 papir. Er det noen grunn til dette! Er det ikke bedre (mer holdbart dekk med mindre porer) med finere papir til slutt ? Hvis man gidder å ta den jobben da. Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 16.April.2021 Link til dette innlegget Svart 16.April.2021 (redigert) Jeg har slipt mange teak dekk og har god erfaring med fein sag hvor jeg benytter da et lett buet knivlignende blad med avrundet hjørner. Fungerer svært godt. Ellers som resten sier eksentersliper og 40 korning og oppover. Når du sier du bruker flere timer på en benk lurer jeg litt på hva du har i armene eller om du har husket og holde bryteren inne. Det er jo ikke en spesielt krevende oppgave dette. Men tidkrevende. Men jeg brukte nok sikkert 20/30 timer nå før påske på en 42 foter med mye teak. Redigert 16.April.2021 av skage Grammatikk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.April.2021 Link til dette innlegget Svart 16.April.2021 Jeg har kun brukt 40 papir. Holder lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 16.April.2021 Link til dette innlegget Svart 16.April.2021 Jeg fikk et tips om å bruke Tec7 sitt sorte lim/fugemasse istedenfor Natemasse, noe jeg forsøkte, med hell, så nå er alle mine nater Tec7 lim. De galme natene mine "smeltet" grunnet bruk av for mye olje. Det er noe griseri når de smelter, i alle fall når man har en hvit liten hund. Blir fort hvit liten sebra, det.. Sitér dette innlegget Link to post
Optimist1 Svart 16.April.2021 Link til dette innlegget Svart 16.April.2021 Slipte med 60 papir i dag med eksentersliper og fein. Tar litt tid med fungerer ganske bra. Så blir det selvsagt støv over alt, men godt det er utendørs:) Sitér dette innlegget Link to post
Lyst Svart 16.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2021 Takk for alle svar. Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor jeg sliter så mye med å slipe natene. I utgangspunktet vil jeg ikke legge for mye kraft på eksentersliperen for å spare på teaken. Jeg ønsker først og fremst å slipe den forhøyde natekanten, og så forsiktig bruke 60papir på teaken. Men kanskje en båndsliper er tingen, selv om det høres litt skummelt ut. Ellers har jeg noen steder skiftet ut dårlige nater, og da har jeg brukt kniven til Fein + nateskrape. Sporene ble fylt i dag med det siste anbefalt natestoffet fra Halberg-Rassy Parts som erstatter Sealine 100. Ser bra ut. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.April.2021 Link til dette innlegget Svart 16.April.2021 Du må legge på kraft Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 16.April.2021 Link til dette innlegget Svart 16.April.2021 Natene bør ideelt sett skjæres av. Når du bruker eksentersliper og plansliper vil sandpapiret i hovedsak vibrere natene i toppen og dermed kreves det mer for å slipe dem ned. For at sanden skal kunne slipe må helst det man sliper stå i ro. Prøv å hold hånda på sandpapiret på en plansliper som går, selv med P40 korning sliper du ikke gjennom hånda. Huden er elastisk og beveger seg heller med sanden framfor å bli slipt ned. Nettopp fordi natene er såpass elastiske har de klart å følge treets bevegelser uten å glippe (hvis de har gjort jobben sin og forarbeidet ved forrige nating ble gjort godt). Når du da sliper over med eksenter og/eller plansliper vibreres natene og over tid kan glipping mellom nater og teak oppstå, selv om natene ikke har blitt slipt noe særlig. Det svakeste leddet gir seg først. Ved å bruke båndsliper er denne såpass brutal og den pusser kun en vei, dermed klarer den ta natene. Toppen av natene blir da strukket på langs til elastisiteten opphører og kan da få effekt av den slipende effekten til sandpapiret/pussebåndet. Risikoen (hvis du ikke har erfaring med båndsliper fra før) er at den oppfører seg som et strykejern på steroider; du lar ikke et glovarmt strykejern få stå i ro på samme plass, da svir det merke. Slik er det også med båndsliper, den er effektiv som fy, men vet du ikke hva du holder på med risikerer du masse ekstraarbeid. Så velger du båndsliper; lurt å øve deg litt først. Den aller sikreste metoden er å kutte natene med skarp kniv, Fein eller alternativt ei godt slipt skrape som trekkes over på langs av natene, mens skjæret på skrapa holdes på skrå. Skrapa må selvsagt holdes skarp og skjerpes ofte. Selv har jeg brukt skrape og sylskarp støthøvel slipt med svak bue på eggen for å fjerne nater effektivt (når natene bikker 40-50 fot gidder man ikke sitte og potle med en tapetkniv). Så har jeg brukt tapetknivblad ala typen der man knekker av for å få ny egg (kalles vel gjerne brytekniv) der det er vanskeligere å ha kontroll på skrape og høvel. Til slutt kan teaken slipes over med eksentersliper og plansliper uten at du trenger bruke mye kraft. Maskinen gjør jobben i seg selv. Det er vanligvis nok å bare slipe rett gjennom "sølvskjiktet", eventuelt litt mer hvis teaken er furet og har groper. Teak i seg selv er såpass lettslipt at det er fort gjort å ta i litt mye. Tas for mye mister man verdifulle millimeter med slitesjikt og dekket nærmer seg raskere behov for utskiftning. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 16.April.2021 Link til dette innlegget Svart 16.April.2021 1 hour ago, Hakkannen said: Natene bør ideelt sett skjæres av. Når du bruker eksentersliper og plansliper vil sandpapiret i hovedsak vibrere natene i toppen og dermed kreves det mer for å slipe dem ned. For at sanden skal kunne slipe må helst det man sliper stå i ro. Prøv å hold hånda på sandpapiret på en plansliper som går, selv med P40 korning sliper du ikke gjennom hånda. Huden er elastisk og beveger seg heller med sanden framfor å bli slipt ned. Nettopp fordi natene er såpass elastiske har de klart å følge treets bevegelser uten å glippe (hvis de har gjort jobben sin og forarbeidet ved forrige nating ble gjort godt). Når du da sliper over med eksenter og/eller plansliper vibreres natene og over tid kan glipping mellom nater og teak oppstå, selv om natene ikke har blitt slipt noe særlig. Det svakeste leddet gir seg først. Ved å bruke båndsliper er denne såpass brutal og den pusser kun en vei, dermed klarer den ta natene. Toppen av natene blir da strukket på langs til elastisiteten opphører og kan da få effekt av den slipende effekten til sandpapiret/pussebåndet. Risikoen (hvis du ikke har erfaring med båndsliper fra før) er at den oppfører seg som et strykejern på steroider; du lar ikke et glovarmt strykejern få stå i ro på samme plass, da svir det merke. Slik er det også med båndsliper, den er effektiv som fy, men vet du ikke hva du holder på med risikerer du masse ekstraarbeid. Så velger du båndsliper; lurt å øve deg litt først. Den aller sikreste metoden er å kutte natene med skarp kniv, Fein eller alternativt ei godt slipt skrape som trekkes over på langs av natene, mens skjæret på skrapa holdes på skrå. Skrapa må selvsagt holdes skarp og skjerpes ofte. Selv har jeg brukt skrape og sylskarp støthøvel slipt med svak bue på eggen for å fjerne nater effektivt (når natene bikker 40-50 fot gidder man ikke sitte og potle med en tapetkniv). Så har jeg brukt tapetknivblad ala typen der man knekker av for å få ny egg (kalles vel gjerne brytekniv) der det er vanskeligere å ha kontroll på skrape og høvel. Til slutt kan teaken slipes over med eksentersliper og plansliper uten at du trenger bruke mye kraft. Maskinen gjør jobben i seg selv. Det er vanligvis nok å bare slipe rett gjennom "sølvskjiktet", eventuelt litt mer hvis teaken er furet og har groper. Teak i seg selv er såpass lettslipt at det er fort gjort å ta i litt mye. Tas for mye mister man verdifulle millimeter med slitesjikt og dekket nærmer seg raskere behov for utskiftning. Godt forklart! Om man ikke legger for mye vekt på båndsliperen er min erfaring at den ikke er så aggresiv som du beskriver, men man må selvfølgelig være enda mer påpasselig enn med eksenter. Når natene slipes på langs får man nøyaktig samme høyde på natene som på teaken. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 17.April.2021 Link til dette innlegget Svart 17.April.2021 Big Horn skrev for 2 timer siden: Om man ikke legger for mye vekt på båndsliperen er min erfaring at den ikke er så aggresiv som du beskriver, men man må selvfølgelig være enda mer påpasselig enn med eksenter. Ser den at jeg gjerne uttrykte meg litt vel skeptisk mot båndsliper, var mest for å få fram at den kan være såpass effektiv at den blir vanskeligere å kontrollere i forhold til eksenter- og plansliper som så vidt tar tak i forhold. Vekt man legger på båndsliperen har helt klart mye å si for hvor aggressivt den sliper, så ja, den trenger ikke være så voldsom mot underlaget om man tar litt hensyn og ikke minst om man har slipt litt tidligere og erfart hvordan den virker? Jeg tenkte mest på dette med at om man har lite erfaring med båndsliper så kan det fort bli slik at man kan legge skjevt press på den, og da skal den ikke slipe lenge samme plassen før det blir merker. Ellers kommer effektiviteten og skånsomheten mot underlaget også an på korning på slipebåndet og på selve båndsliperens utforming av slipeflaten er min erfaring. Noen båndslipere har lengre slipebånd og lengre slipeflate i forhold til bredden, disse er lettere å kontrollere og ikke fullt så aggresive som de med kortere bånd og kortere såle. Typiske rimeligere båndslipere som enkelte modeller fra Jula, Biltema og lignende har breiere slipesåle i forhold til lengden enn mer gjennomtenkte maskiner i høyere prisklasser. Sitér dette innlegget Link to post
Lyst Svart 18.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2021 Mange kloke betrakninger her. Hakkannen beskriver godt det som sikkert skjer, at natene vibrerer med sandpapiret uten å bli slipt ned. Jeg skjærer som sagt toppene på natene med kniv, men resultatet ser ikke så pent ut. Det blir en litt ujevn overlate og i lavt sollys ser natene ikke pene ut. Men, det kommer jo an på hvor man legger lista. Alt behøver ikke være perfekt på en 25 års gammel båt. Et sukk til slutt: Kanskje det ikke finnes sliperemedier som tar elastiske materialer? (Hva gjør de som må slipe gummi? Diamantskiver? ) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 18.April.2021 Link til dette innlegget Svart 18.April.2021 Lyst skrev 31 minutter siden: Hva gjør de som må slipe gummi? Diamantskiver? Sliper kun en vei. Vibrasjonsslipere og til dels oscillerende slipere blir mindre effektivt. Man kan fint bruke slipepapir på langklosse og gå over natene til slutt for å få det pent, da holder det med vanlig pussepapir. Men man bør slipe en vei, eventuelt lange tak fram og til bake på langs med natene slik at natene får strukket seg for så å få effekt av slipemediet. En vibrerende slipemaskin vil jo for så vidt slipe natene den også, men ikke effektivt, dermed blir natene gjerne stående høyere enn treet rundt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.