tom Cognac Startet 15.April.2021 Link til dette innlegget Startet 15.April.2021 (redigert) Jeg river nå ut skrogbekledningen i forpiggen på båten min. Enkelte steder, når jeg drar i det gamle limet opplever jeg at det er noe som kjennes fuktig ut. Jeg lurer på om det er fukt - eller bare det gamle limet som gir inntrykk av det. Er det i så fall noe jeg bør gjøre. Er det greit å bare la det tørke ut (jeg har ganske god gjennomlufting under opplagspresseningen) for så å fjerne det med stålbørste. Det kommer ny kledning på - etter hvert Redigert 15.April.2021 av altera mulier (see edit history) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Chilli Solbris Svart 16.April.2021 Link til dette innlegget Svart 16.April.2021 Det kan absolutt samle seg fukt og kondens under gammelt skrogtrekk der det slipper. Du er på helt rett vei når du fjerner det gamle og lar det være åpent til du er sikker på at det har tørket ut skikkelig. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
tom Cognac Svart 16.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2021 Solbris II skrev On 16.4.2021 at 6.30: Det kan absolutt samle seg fukt og kondens under gammelt skrogtrekk der det slipper. Du er på helt rett vei når du fjerner det gamle og lar det være åpent til du er sikker på at det har tørket ut skikkelig. Vis hele sitatet takker da vet jeg det. Jeg har god tid til å la det tørke før jeg legger på nytt. Skal lakke alt over fenderlist utvendig også Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
index Svart 16.April.2021 Link til dette innlegget Svart 16.April.2021 Det ser ut til at du har langvarige lekkasjer fra både lanternemast, vinduer og vinduviskere her. De svarte feltene kommer ikke av seg selv. Så jeg ville ha tettet alt som tettes kan før nytt trekk påføres. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tom Cognac Svart 16.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2021 index skrev On 16.4.2021 at 12.28: Det ser ut til at du har langvarige lekkasjer fra både lanternemast, vinduer og vinduviskere her. De svarte feltene kommer ikke av seg selv. Så jeg ville ha tettet alt som tettes kan før nytt trekk påføres. Vis hele sitatet Det kan nok medføre riktighet det du sier - dessverre. Jeg er straks ferdig med å rive ut all skrogbekledning. Forberedende arbeid for lakkering av alt over fenderlist er: ut med alle vinduer, vindusviskere, mast, horn, pullere og kryssholt + div hengsler til luker er/skal fjernes. Deretter blir det en omfattende sparklingsjobb for å tette evt hull (nye hull blir borret til vindusviskere, og ny mast blir laget.) Jeg tror taket i hardtop'en er dobbelt (det "svikter" når det blir trykket på fra undersiden uten at svikten sees fra oversiden), her skal det sages ut (med multikutter - et nyoppdaget verktøy for meg ) slik at evt fukt kan tørke opp før hull plastres igjen. Håper det holder. Jeg legger kabelgate innstøpt i taket til div. ledninger. Håper på en varm og tørr forsommer Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
index Svart 16.April.2021 Link til dette innlegget Svart 16.April.2021 Det høres ut som om du har grei kontroll her. I tillegg bør du bruke butyltetning rundt vinduer og alle skruehull, men dette har du sikkert kontroll på allerede. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tom Cognac Svart 16.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2021 (redigert) index skrev On 16.4.2021 at 19.26: Det høres ut som om du har grei kontroll her. I tillegg bør du bruke butyltetning rundt vinduer og alle skruehull, men dette har du sikkert kontroll på allerede. Vis hele sitatet Er ikke sikker på om kontroll er det riktige ordet. Jeg har surfet mye, googlet mye, stilt mange sp.mål her på baatplassen, fått mange gode råd, tips og veiledning, jeg skjønner at jeg har en kjempejobb foran meg. Det var mange skroggjennomføringer i form av skruer og hull til ledninger etc. Disse har nok blitt morkne og slitt med tidens tann. Jeg samler nå det meste som har ligget på taket i ny mast og reduserer mange muligheter for vanninntrenging. Jeg kommer til å renske godt rundt vinduene og bruke evt butyl (det var et nytt ord for meg for inntil noen måneder siden), har også hørt om et annet stoff som kanskje er mer effektivt enn butyl, men huske i farta ikke hva det heter. Men før alt dette skal alt over fenderlist lakkes, fikk lakk fra Dycas her forleden, jeg lakket under fenderlist i fjor med lakk fra samme produsent (https://www.dycas.no/) og er kjempefornøyd. Jeg hadde ingen lakkeringserfaring fra tidligere. Fikk skryt av andre båteiere i marinaen for jobben jeg hadde gjort Har man båt (eller hage, eller hus) får man alltid arbeid. (jeg har alle 3 ) Redigert 16.April.2021 av altera mulier (see edit history) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Chilli Solbris Svart 16.April.2021 Link til dette innlegget Svart 16.April.2021 (redigert) altera mulier skrev On 16.4.2021 at 19.41: Er ikke sikker på om kontroll er det riktige ordet. Jeg har surfet mye, googlet mye, stilt mange sp.mål her på baatplassen, fått mange gode råd, tips og veiledning, jeg skjønner at jeg har en kjempejobb foran meg. Det var mange skroggjennomføringer i form av skruer og hull til ledninger etc. Disse har nok blitt morkne og slitt med tidens tann. Jeg samler nå det meste som har ligget på taket i ny mast og reduserer mange muligheter for vanninntrenging. Jeg kommer til å renske godt rundt vinduene og bruke evt butyl (det var et nytt ord for meg for inntil noen måneder siden), har også hørt om et annet stoff som kanskje er mer effektivt enn butyl, men huske i farta ikke hva det heter. Men før alt dette skal alt over fenderlist lakkes, fikk lakk fra Dycas her forleden, jeg lakket under fenderlist i fjor med lakk fra samme produsent (https://www.dycas.no/) og er kjempefornøyd. Jeg hadde ingen lakkeringserfaring fra tidligere. Fikk skryt av andre båteiere i marinaen for jobben jeg hadde gjort Har man båt (eller hage, eller hus) får man alltid arbeid. (jeg har alle 3 ) Vis hele sitatet Jeg forhandler faktisk alt fra Dycas hos meg! ??? Så der gjorde du et klokt valg! Når det gjelder tetting med butyl og andre ms polymerer vil jeg våge påstanden at du skal prate med meg. Industrilim og Solbris Maritime samarbeider nemlig med det for øyet at lekkasjer som nå oppstår som følge av elde eller andre ting, skal fikses med riktig produkt på rett sted! Og det til en pris som man lever godt med! Send meg gjerne en melding så skal vi se om vi kan komme frem til noe godt! Redigert 16.April.2021 av Solbris II (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
tom Cognac Svart 16.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2021 Solbris II skrev On 16.4.2021 at 20.18: Jeg forhandler faktisk alt fra Dycas hos meg! ??? Så der gjorde du et klokt valg! Vis hele sitatet Veldig godt fornøyd med hjelpen jeg har fått fra Maurice, han har bilde av båten min på hjemmesiden sin Jeg har merket meg deg, tror vi hadde litt kontakt i fjor, jeg kommer tilbake til deg når det gjelder tetting rundt vinduer etc takk skal du ha - snakkes Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Chilli Solbris Svart 16.April.2021 Link til dette innlegget Svart 16.April.2021 altera mulier skrev On 16.4.2021 at 20.59: Veldig godt fornøyd med hjelpen jeg har fått fra Maurice, han har bilde av båten min på hjemmesiden sin Jeg har merket meg deg, tror vi hadde litt kontakt i fjor, jeg kommer tilbake til deg når det gjelder tetting rundt vinduer etc takk skal du ha - snakkes Vis hele sitatet ??? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.