MRG Startet 16.April.2021 Link til dette innlegget Startet 16.April.2021 Har planar om ein nmea til wifi eller nmea til ethernet adapter for å få data på nmea-nettverket til einheiter på wifi. Med ein slik løysing slepp ein då GPS tilkobla PC når ein brukar kartprogram på PC? Altså at GPS-info kjem frå plottaren via NMEA til ethernet til PC. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 16.April.2021 Link til dette innlegget Svart 16.April.2021 Hmm.. hvis du er litt mer spesifik hva angår hvilke enheter det er snakk om, så blir det litt enklere å svare. F.eks. Fabrikat, modell, om det er nmea2000 osv. Hvis det bare er snakk om å speile informasjonen på kartplotteren til en annen skjerm, så kan jeg som eksempel gjøre det fra min garmin700xs plotter via wifi/bluetooth til f.eks. en iPad. Temmelig enkelt å sette opp på garmin i hvertfall.. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
shipahoy Svart 16.April.2021 Link til dette innlegget Svart 16.April.2021 Sannsynligvis så får du GPS over ethernet i et slik oppsett. Sitér dette innlegget Link to post
MRG Svart 16.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2021 Tenkte dette var meir uavhengig av produsent. I mitt tilfelle gjelder det Raymarine C120 med Volvo-informasjon via Yacht-device YDEG-04. Altså NMEA2000. NMEA2000 til ethernet adapter, har ikkje bestemt meg for ethernet eller wifi-varianten: https://www.yachtd.com/products/wifi_gateway.html https://www.yachtd.com/products/ethernet_gateway.html Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 16.April.2021 Link til dette innlegget Svart 16.April.2021 Hvordan dette gjøres varierer fra produsent til produsent, det kan også variere mellom forskjellige produktgenerasjoner. Din plotter ble introdusert for 17 år siden så hvor GPS informasjonen sendes behøver ikke å være likt som på nyere Raymarine enheter. Alle produsenter sender GPS data på NMEA 2000 så en NMEA 2000 til USB konverter eller en NMEA 2000 WiFi gateway er det sikreste. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.