Lazyjack
Grønnskollingen skrev 14 minutter siden:Når jeg titter på båter på Finn ser jeg stadig båter hvor jeg tenker; "DEN var fin! - men den har teakdekk fra 80-tallet :(" Så da scroller jeg videre og lar det bli med det.
Men her skal jeg innrømme at jeg baserer fordommen min på hva jeg har lest og blitt fortalt - at det å bytte teakdekk på en ellers fin 80-talls seiler er håpløst dyrt og en skikkelig drittjobb.
Så nå tenkte jeg å høre med de av dere som har erfaring med bytte av teakdekk. Premisset er som følger:
- Si at du har funnet en skikkelig fin gammal HR fra 80/90-tallet. Den er godt vedlikeholdt, men eieren har vært for ivrig med skurekosten og teakdekket er i dårlig forfatning.
- Dekket er ikke vasstrukkent.
- At utgangspunktet ikke er å "få igjen" pengene ved gjensalg, men å utbedre en båt man skal eie lenge.
Hva er inngangsprisen for skifte av teakdekk? Stiger prisen linært med størrelsen?
Er det noen av dere som har byttet til flexiteek som erstatning for gammelt teakdekk og kan si noe om pris og funksjon i forhold til teak.
Og er det kanskje noen som har fjernet teakdekket og rett og slett gått for en helt annen løsning som for eksempel Treadmaster?
Litt på siden. Hvordan tenker du å verifisere at dekket ikke er "vasstrukkent" og har trukket vann gjennom utette skruehull? Det kan jo tenkes at selger har sett det piple ut vann enkelte steder under dekk men ikke har (eller ikke har villet) se at det kommer fra oppbløtt kjernemateriale.
Jeg vet ikke om du henger med på "Seilere på FB" men der er det flere som bytter teakdekk selv, inkludert utgraving av råtten balsa, ny påstøp osv.