Corvin17 Startet 16.April.2021 Link til dette innlegget Startet 16.April.2021 Som tittelen sier lurer jeg på om det er noen god grunn for å stenge lufteskruen på 25l bensintanken min når båten ligger i ro i havnen? Kan denne stå åpen hele tiden, eller er det noe for og imot? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 16.April.2021 Link til dette innlegget Svart 16.April.2021 Pleier lukke ventilen under bæring av tanken, eller står den svakt på gløtt, i alle fall så lenge det er oppholdsvær. Enkelte tanker har mer regnsikker lufteskrue, men Biltemas varianter har av en eller annen grunn en kant som virkelig samler opp regnet, derfor er det greit å lukke om man ikke skal bruke båten på en stund. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.April.2021 Link til dette innlegget Svart 16.April.2021 Min ligger tørt og godt under setet og står alltid åpen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Corvin17 Svart 17.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2021 index skrev for 9 timer siden: Min ligger tørt og godt under setet og står alltid åpen. Det som er tilfellet hos meg også, så hadde håpt at det var greit, men har hatt for vane å stenge den, så er greit å høre med noen som har pleid å ha den åpen med bra hell Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 17.April.2021 Link til dette innlegget Svart 17.April.2021 De mest flyktige stoffene i bensinen damper ut med åpen lufting. Blir mer bensindamp og dårligere bensin med åpen lufting. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Jannmar Svart 17.April.2021 Link til dette innlegget Svart 17.April.2021 Om det er en flyttbar tank det er snakk om her, og du oppbevarer den i et lukket rom, og særdeles om dette rommet har åpen forbindelse til motorrommet, så må du for all del ikke la tanken stå med luftingen åpen. Spesielt på varme dager vil bensinen fordampe, og når bensindamp og luft har fått den rette blandingen ligger det an til en kjempesmell ved den minste gnist! Livsfarlig!! Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 17.April.2021 Link til dette innlegget Svart 17.April.2021 Enig med de to siste her. Dersom du ikke bruker båten veldig mye, kan bensinen bli dårligere. Men argumentet om brannfare er selvsagt enda sterkere. Hadde påhenger på forrige båt, med bærbare tanker. Båten var en smule gammeldags (1985 mod), med bensin, batteri og hovedstrømsbryter i samme rom under benken bak. Viktig da å være bevisst å kun ha luftingen åpen når motoren er i gang. Sitér dette innlegget Link to post
Corvin17 Svart 18.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2021 Det er snakk om bærbar tank ja, som ligger i rommet bak påhengsen, men argumentet med hovedstrømbryter skal jeg ta hensyn til for den er plassert ikke samme rom som tanken, rundt 50cm ovenfor Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.