Jump to content

Suzuki df 115 - 2013 modell. Opprustet oljefilter hva kan ha gått galt ?

omhI

Recommended Posts

Hei Bellen

Ja mest sannsynlig, men alle deksler er intakte og rett montert. Selvfølgelig er det mye sjøsprøyt rundt motoren og muligheten for vannlekkasje er til stede. Det gjelder jo alle utenbordsmotorer. Motoren står på en Beneteau 6.80.

Noen tips om hvor vannlekkasjen kan være ?

I midlertid har jeg ikke hørt om andre som har fått slike rustskader på filter som er ca 21 måneder.

Kan det være en produksjonsfeil på filteret ?

Oljefilter skal byttes årlig. Hvis du ikke kan se at noe drypper ned på filteret, heller ikke når motor er tiltet, så kan det vel kanskje tenkes at du har fått noe på filteret når du satt det inn.

Uansett, har det stått på i 21 måneder er det dårlig vedlikehold og ikke produksjonsfeil. Oljefilter koster ikke mange kronene og øker levetid på motor betraktelig.

Har vondt for å tro at det filteret ble skiftet for snaut 2 år siden med mindre det drypper vann på det jevnlig. 

Suzuki lager ikke filter som tåler vann. Får du vann i bensinen ruster bensinfilteret innvendig og rustflak går i dysene... 

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Forhandler av Suzuki motor i Ålesund FERD - Byttet service i juni 2019. 

En stund var jeg livredd for at motor ble tømt for olje og skåret seg. Nå i ettertid synes motor å male som en katt og heldigvis for det. 

Ja jeg har vært i kontakt med FERD men de hadde lite å bidra med... "håpet på at motor ikke ble ødelagt".

Senest i dag har jeg sjekket deksler på motor at de sitter rett og godt montert.

Hvor Kan vannet komme inn ? 

Havelle skrev for 13 timer siden:

Oljefilter skal byttes årlig. Hvis du ikke kan se at noe drypper ned på filteret, heller ikke når motor er tiltet, så kan det vel kanskje tenkes at du har fått noe på filteret når du satt det inn.

Uansett, har det stått på i 21 måneder er det dårlig vedlikehold og ikke produksjonsfeil. Oljefilter koster ikke mange kronene og øker levetid på motor betraktelig.

Årlig hvis man kjører mye ja, Men kjører man lite og evt. allikevel bytter oljen hvert år så er det ikke kritisk om filteret står på 2 sesonger. Filteret filtrerer bedre etter noen timer enn når det er nytt :smiley: Så lenge filteret ikke går tett da, men hvis det gjør det så har man nok et annet og større problem. Det går ikke tett på 100 timer på en motor som er i orden iallefall.

Men uansett om filteret hadde stått på i 4-5 år så ville det ikke ha sett slik ut på en motor som er i orden og er over vann.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Jernbåten skrev On 17.4.2021 at 13.59:

Så at dette filteret har vært utsatt for sjøvann mindre enn to år er lite trolig.

Henger meg på denne. Det er selvfølgelig helt umulig å bevise nå to år senere, men jeg tror rett og slett ikke på at dette ble skiftet i 2019 med mindre det er en tydelig vannlekkasje rett ned på filteret.

Nå har jeg sjøsatt etter vårrengjøring. Tenkte ikke da å sjekke for vannlekkasje dessverre.

Tenkte å ta av toppdeksel å se om jeg ser noe lekkasjer.

Blir vel værre å ta av deksel på stamma foran oljefilter når båten ligger på vannet ?

Forresten hvor ser jeg kjøleslangene med sjøvann ? 

Redigert av omhI (see edit history)

De siste tyve årene har jeg hatt fem forskjellige Suzuki-motorer alt fra 9,9 til 175hk  og ingen av disse har fått nytt oljefilter hvert år, en av dem ikke på fem år tror jeg det var, og ingen av oljefiltrene på noen av disse motorene har hatt antydning til rust når de har blitt skiftet. Min påstand; Ikke benytt det firmaet til å ta service på motoren!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Chiefengineer skrev for 2 timer siden:

Uansett årsak så spiller denne liten rolle så lenge instruksjonsboka foreskriver bytte av filter hvert år. Sånn er det bare og det er gjengs for alle motorer.

Man vil ikke komme noen annen vei enn å vedgå at man ikke følger vedlikeholdsinstruksjonene fabrikken har satt.

Den var nå litt på tynn is.

Det er ganske normalt å ikke bytte oljefilteret absolutt hvert år, av ymse årsaker.

Og det er helt unormalt at filteret blir seende slik ut etter under 2 år.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...