jerognal Svart 23.April.2021 Link til dette innlegget Svart 23.April.2021 (redigert) Da ville eg tatt ut anodene av blokka og sjekket. Når verkstedet har fusket med oljefilteret ville eg aldri tatt for god fisk at anodene er skiftet. Og anodene er MINST like viktig som oljeskift!!!! Og her er et godt punkt du kan henge verkstedet på. Anodene skal ikke være særlig oppspist om de er et år eller to gamle. På Yamahaen ser de like fin ut etter 3 sesonger..... bare begynnende korrosjon på anodene. Redigert 23.April.2021 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kveitefisker Svart 23.April.2021 Link til dette innlegget Svart 23.April.2021 Lurt å skjeke om det er skjiftet anonder ja. En tanke som slår meg at de som foretok service har jukset lit. Noe muffens er det når et filter ser sånn ut etter 2 år. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 23.April.2021 Link til dette innlegget Svart 23.April.2021 Teerex skrev for 6 timer siden: Den var nå litt på tynn is. Det er ganske normalt å ikke bytte oljefilteret absolutt hvert år, av ymse årsaker. Og det er helt unormalt at filteret blir seende slik ut etter under 2 år. Jaha ja, og hva sier instruksjonsboka for denne aktuelle motoren? Hva du mener om «normalt å ikke bytte filter annen hvert år» hjelper deg klinkende likegyldig i en disputt mot motorprodusenten så lenge instruksjonsboka sier noe helt annet. Du er i en hjelpesløs argumentasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 23.April.2021 Link til dette innlegget Svart 23.April.2021 Chiefengineer skrev 1 minutt siden: Jaha ja, og hva sier instruksjonsboka for denne aktuelle motoren? Hva du mener om «normalt å ikke bytte filter annen hvert år» hjelper deg klinkende likegyldig i en disputt mot motorprodusenten så lenge instruksjonsboka sier noe helt annet. Du er i en hjelpesløs argumentasjon. Jeg skrev at det er ikke alle som bytter oljefilteret absolutt hvert eneste år. Men det blir jo naturligvis aldri slike rustangrep bare av den grunn. Derfor skyldes ikke dette rustangrepet at filteret har stått på motoren lengre enn et kalenderår. Det har en annen forklaring. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Chiefengineer Svart 23.April.2021 Link til dette innlegget Svart 23.April.2021 Teerex skrev Just now: Jeg skrev at det er ikke alle som bytter oljefilteret absolutt hvert eneste år. Men det blir jo naturligvis aldri slike rustangrep bare av den grunn. Derfor skyldes ikke dette rustangrepet at filteret har stått på motoren lengre enn et kalenderår. Det har en annen forklaring. Det er jeg helt enig i og dette er langt fra normalt om filteret var byttet i 2019. Alle alarmer blinker der. Men man vil ikke nå fram mot fabrikanten uansett, de kan finne på å hevde at slike ting som dette er en av årsakene til at årlig bytte er påkrevd. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 24.April.2021 Link til dette innlegget Svart 24.April.2021 (redigert) Nå er den aktuelle motoren fra 2013 så det vil neppe være snakk om noe krav overfor produsent uansett, men her vil man trolig kunne rette et krav mot den som har foretatt service (profesjonell aktør mot betaling) for aldri verden om det filteret er nytt! At filteret åpenbart ikke er byttet på service er ille, men at de som har utført arbeidet tilsynelatende i ettertid hevder at det er gjort er bare helt latterlig og useriøst! Redigert 24.April.2021 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Kveitefisker Svart 24.April.2021 Link til dette innlegget Svart 24.April.2021 (redigert) Enig Mouche, det er åpenbart at de på service har juksa. Skulle nestn tro at de hadde tatt filter fra en motor som hadde vært neddyket i saltvann å satt inn. Har du det filteret enda kan du prøve å se om det står noe produksjonsårtall Redigert 24.April.2021 av Kveitefisker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 24.April.2021 Link til dette innlegget Svart 24.April.2021 Man bør her ha i mente at filteret kan bli ganske varmt når motoren går. Rustangrepet går da mye fortere enn vanlig . . . Uansett hvor lenge det filteret har sittet i motoren kan det neppe være vil om at det har vært utsatt for vannsprut. Så den eventuelle lekkasjen må du finne. Det er selvfølgelig en mulighet for at filteret er urgammelt og at lekkasjen er borte/utbedret nå . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Ida Marie III Svart 24.April.2021 Link til dette innlegget Svart 24.April.2021 NilsPils skrev 13 minutter siden: Man bør her ha i mente at filteret kan bli ganske varmt når motoren går. Rustangrepet går da mye fortere enn vanlig . . . Uansett hvor lenge det filteret har sittet i motoren kan det neppe være vil om at det har vært utsatt for vannsprut. Så den eventuelle lekkasjen må du finne. Det er selvfølgelig en mulighet for at filteret er urgammelt og at lekkasjen er borte/utbedret nå . . . Helt enig, der er definitivt kommet saltvann til på en eller annen måte.. Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 24.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2021 Jeg har enda ikke fått sjekket om det er lekkasje i slanger på motoren. Det skal jeg gjøre. Forstår at eneste "kjøleslange" er den som går fra blokka til spruten ut bak. Som sagt har jeg dobbelsjekket at alle deksler er rett festet. Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 24.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2021 HEI IGJEN Fant en interessant video på youtube. Kan det være lekkasje her også renner det ned på filter ? Det er mulig. NB pissetråle har jeg alltid hatt ! Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 24.April.2021 Link til dette innlegget Svart 24.April.2021 Jeg ville ikke brukt mye tid og energi på dette. Først en visuell kontroll ved oppstart og litt rusing med dekselet av. Dersom dette ikke avslører noe ville jeg surret tørkepapir rundt filteret, kjørt en kort tur og sjekket for vått papir. Dersom det fremdeles er tørt ville jeg kjørt på som om ingenting hadde hendt og aldri benyttet samme marina igjen. Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 24.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2021 X10an skrev for 2 timer siden: jeg ville ikke brukt mye tid og energi på dette. Først en visuell kontroll ved oppstart og litt rusing med dekselet av. Dersom dette ikke avslører noe ville jeg surret tørkepapir rundt filteret, kjørt en kort tur og sjekket for vått papir. Dersom det fremdeles er tørt ville jeg kjørt på som om ingenting hadde hendt og aldri benyttet samme marina igjen. Høres ut til å være en god plan ! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.