Jump to content

Suzuki df 115 - 2013 modell. Opprustet oljefilter hva kan ha gått galt ?


omhI

Recommended Posts

Da ville eg tatt ut anodene av blokka og sjekket. Når verkstedet har fusket med oljefilteret ville eg aldri tatt for god fisk at anodene er skiftet.

Og anodene er MINST like viktig som oljeskift!!!!

Og her er et godt punkt du kan henge verkstedet på. Anodene skal ikke være særlig oppspist om de er et år eller to gamle. På Yamahaen ser de like fin ut etter 3 sesonger..... bare begynnende korrosjon på anodene.

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post
Teerex skrev for 6 timer siden:

 

Den var nå litt på tynn is.

Det er ganske normalt å ikke bytte oljefilteret absolutt hvert år, av ymse årsaker.

Og det er helt unormalt at filteret blir seende slik ut etter under 2 år.

Jaha ja, og hva sier instruksjonsboka for denne aktuelle motoren?

 

Hva du mener om «normalt å ikke bytte filter annen hvert år» hjelper deg klinkende likegyldig i en disputt mot motorprodusenten så lenge instruksjonsboka sier noe helt annet. Du er i en hjelpesløs argumentasjon.

Link to post
Chiefengineer skrev 1 minutt siden:

Jaha ja, og hva sier instruksjonsboka for denne aktuelle motoren?

 

Hva du mener om «normalt å ikke bytte filter annen hvert år» hjelper deg klinkende likegyldig i en disputt mot motorprodusenten så lenge instruksjonsboka sier noe helt annet. Du er i en hjelpesløs argumentasjon.

 

Jeg skrev at det er ikke alle som bytter oljefilteret absolutt hvert eneste år. Men det blir jo naturligvis aldri slike rustangrep bare av den grunn.

Derfor skyldes ikke dette rustangrepet at filteret har stått på motoren lengre enn et kalenderår.

Det har en annen forklaring.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Teerex skrev Just now:

 

Jeg skrev at det er ikke alle som bytter oljefilteret absolutt hvert eneste år. Men det blir jo naturligvis aldri slike rustangrep bare av den grunn.

Derfor skyldes ikke dette rustangrepet at filteret har stått på motoren lengre enn et kalenderår.

Det har en annen forklaring.

Det er jeg helt enig i og dette er langt fra normalt om filteret var byttet i 2019. Alle alarmer blinker der.
Men man vil ikke nå fram mot fabrikanten uansett, de kan finne på å hevde at slike ting som dette er en av årsakene til at årlig bytte er påkrevd. 

Link to post

Nå er den aktuelle motoren fra 2013 så det vil neppe være snakk om noe krav overfor produsent uansett, men her vil man trolig kunne rette et krav mot den som har foretatt service (profesjonell aktør mot betaling) for aldri verden om det filteret er nytt!

At filteret åpenbart ikke er byttet på service er ille, men at de som har utført arbeidet tilsynelatende i ettertid hevder at det er gjort er bare helt latterlig og useriøst!

 

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Man bør her ha i mente at filteret kan bli ganske varmt når motoren går. Rustangrepet går da mye fortere enn vanlig . . .

 

Uansett hvor lenge det filteret har sittet i motoren kan det neppe være vil om at det har vært utsatt for vannsprut. Så den eventuelle lekkasjen må du finne. Det er selvfølgelig en mulighet for at filteret er urgammelt og at lekkasjen er borte/utbedret nå . . .

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
NilsPils skrev 13 minutter siden:

Man bør her ha i mente at filteret kan bli ganske varmt når motoren går. Rustangrepet går da mye fortere enn vanlig . . .

 

Uansett hvor lenge det filteret har sittet i motoren kan det neppe være vil om at det har vært utsatt for vannsprut. Så den eventuelle lekkasjen må du finne. Det er selvfølgelig en mulighet for at filteret er urgammelt og at lekkasjen er borte/utbedret nå . . .

 

 

Helt enig, der er definitivt kommet saltvann til på en eller annen måte..

 

Link to post

Jeg ville ikke brukt mye tid og energi på dette. Først en visuell kontroll ved oppstart og litt rusing med dekselet av. Dersom dette ikke avslører noe ville jeg surret tørkepapir rundt filteret, kjørt en kort tur og sjekket for vått papir. Dersom det fremdeles er tørt ville jeg kjørt på som om ingenting hadde hendt og aldri benyttet samme marina igjen. 

Link to post
X10an skrev for 2 timer siden:

jeg ville ikke brukt mye tid og energi på dette. Først en visuell kontroll ved oppstart og litt rusing med dekselet av. Dersom dette ikke avslører noe ville jeg surret tørkepapir rundt filteret, kjørt en kort tur og sjekket for vått papir. Dersom det fremdeles er tørt ville jeg kjørt på som om ingenting hadde hendt og aldri benyttet samme marina igjen. 

 

 

Høres ut til å være en god plan !

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...