Jump to content

Edit History

X10an

X10an

 

  Kayb skrev On 25.4.2021 at 13.11:

Variablene på spenningen vil fremkomme når motor er i gang, vil bli regulert av trykket som leses i sammlestokk.

Vis hele sitatet  

 

Skjønner ingenting av hva du mener her...

 

Det virker som det er en "Low side PWM switch", som betyr at sensoren har konstant pluss, mens minusen på kontakten pulsbreddemoduleres. Du måler over pluss og minus på kontakten med et oscilloskop, ikke et multimeter. Dersom denne ser greit ut må du forsøke å måle trykket på railen. Igjen bruker du et oscilloskop mellom batteri minus og trykksensor på railen. Målingene foretas fra stillestående og mens veiva turnes med startmotoren i fem sekunder. Det greieste er å bruke diagnoseapparat og sammenligne "ønsket trykk på rail" mot "faktisk trykk på rail". Da kan du også se åpningstid på denne solenoiden, og vurdere om disse tallene stemmer overens. Mål gjerne 3 ohm mellom pinne 19 og 49 på kontakten til ECU (i kontakten altså, med frakoblet ECU), men bortsett fra dette har multimetetmålinger liten hensikt. Nå i 2021 koster et veldig bra oscilloskop bare en drøy tusenlapp fra Kina. 

 

Om dette er utenfor ditt kompetanseområde, men du likevel vil gjøre et desperat forsøk på å spare penger, kan du forsøke å skru ut solenoiden. Om du pulser 12V på denne mens du blåser trykkluft i senterhullet skal den enten tette helt eller åpne helt. Dersom den ikke åpner, eller den ikke tetter helt, bytter du denne ventilen.

X10an

X10an

 

  Kayb skrev On 25.4.2021 at 13.11:

Variablene på spenningen vil fremkomme når motor er i gang, vil bli regulert av trykket som leses i sammlestokk.

Vis hele sitatet  

 

Skjønner ingenting av hva du mener her...

 

Det virker som det er en "Low side PWM switch", som betyr at sensoren har konstant pluss, mens minusen på kontakten pulsbreddemoduleres. Du måler over pluss og minus på kontakten med et oscilloskop, ikke et multimeter. Dersom denne ser greit ut må du forsøke å måle trykket på railen. Igjen bruker du et oscilloskop mellom batteri minus og trykksensor på railen. Målingene foretas fra stillestående og mens veiva turnes med startmotoren i fem sekunder. Det greieste er å bruke diagnoseapparat og sammenligne "ønsket trykk på rail" mot "faktisk trykk på rail". Da kan du også se åpningstid på denne solenoiden, og vurdere om disse tallene stemmer overens. Mål gjerne 3 ohm mellom pinne 19 og 49 på kontakten til ECU (i kontakten altså, med frakoblet ECU), men bortsett fra dette har multimetetmålinger liten hensikt. Nå i 2021 koster et veldig bra oscilloskop bare en drøy tusenlapp. 

 

Om dette er utenfor ditt kompetanseområde, men du likevel vil gjøre et desperat forsøk på å spare penger, kan du forsøke å skru ut solenoiden. Om du pulser 12V på denne mens du blåser trykkluft i senterhullet skal den enten tette helt eller åpne helt. Dersom den ikke åpner, eller den ikke tetter helt, bytter du denne ventilen.

X10an

X10an

 

  Kayb skrev On 25.4.2021 at 13.11:

Variablene på spenningen vil fremkomme når motor er i gang, vil bli regulert av trykket som leses i sammlestokk.

Vis hele sitatet  

 

Skjønner ingenting av hva du mener her...

 

Det virker som det er en "Low side PWM switch", som betyr at sensoren har konstant pluss, mens minusen på kontakten pulsbreddemoduleres. Du måler over pluss og minus på kontakten med et oscilloskop, ikke et multimeter. Dersom denne ser greit ut må du forsøke å måle trykket på railen. Igjen bruker du et oscilloskop mellom batteri minus og trykksensor på railen. Målingene foretas mens veiva turnes med startmotoren. Det greieste er å bruke diagnoseapparat og sammenligne "ønsket trykk på rail" mot "faktisk trykk på rail". Da kan du også se åpningstid på denne solenoiden, og vurdere om disse tallene stemmer overens. Mål gjerne 3 ohm mellom pinne 19 og 49 på kontakten til ECU (i kontakten altså, med frakoblet ECU), men bortsett fra dette har multimetetmålinger liten hensikt.

 

Om dette er utenfor ditt kompetanseområde, men du likevel vil gjøre et desperat forsøk på å spare penger, kan du forsøke å skru ut solenoiden. Om du pulser 12V på denne mens du blåser trykkluft i senterhullet skal den enten tette helt eller åpne helt. Dersom den ikke åpner, eller den ikke tetter helt, bytter du denne ventilen.

X10an

X10an

 

  Kayb skrev On 25.4.2021 at 13.11:

Variablene på spenningen vil fremkomme når motor er i gang, vil bli regulert av trykket som leses i sammlestokk.

Vis hele sitatet  

 

Skjønner ingenting av hva du mener her...

 

Det virker som det er en "Low side PWM switch", som betyr at sensoren har konstant pluss, mens minusen på kontakten pulsbreddemoduleres. Du måler over pluss og minus på kontakten med et oscilloskop, ikke et multimeter. Dersom denne ser greit ut må du forsøke å måle trykket på railen. Igjen bruker du et oscilloskop mellom batteri minus og trykksensor på railen. Målingene foretas mens veiva turnes med startmotoren. Det greieste er å bruke diagnoseapparat og sammenligne "ønsket trykk på rail" mot "faktisk trykk på rail". Da kan du også se åpningstid på denne solenoiden, og vurdere om disse tallene stemmer overens. Mål gjerne 3 ohm mellom pinne 19 og 49 på ECU, men bortsett fra dette har multimetetmålinger liten hensikt.

 

Om dette er utenfor ditt kompetanseområde, men du likevel vil gjøre et desperat forsøk på å spare penger, kan du forsøke å skru ut solenoiden. Om du pulser 12V på denne mens du blåser trykkluft i senterhullet skal den enten tette helt eller åpne helt. Dersom den ikke åpner, eller den ikke tetter helt, bytter du denne ventilen.

X10an

X10an

 

  Kayb skrev On 25.4.2021 at 13.11:

Variablene på spenningen vil fremkomme når motor er i gang, vil bli regulert av trykket som leses i sammlestokk.

Vis hele sitatet  

 

Skjønner ingenting av hva du mener her...

 

Det virker som det er en "Low side PWM switch", som betyr at sensoren har konstant pluss, mens minusen på kontakten pulsbreddemoduleres. Du måler over pluss og minus på kontakten med et oscilloskop, ikke et multimeter. Dersom denne ser greit ut må du forsøke å måle trykket på railen. Igjen bruker du et oscilloskop mellom batteri minus og trykksensor på railen. Målingene foretas mens veiva turnes med startmotoren. Det greieste er å bruke diagnoseapparat og sammenligne "ønsket trykk på rail" mot "faktisk trykk på rail". Da kan du også se åpningstid på denne solenoiden, og vurdere om disse tallene stemmer overens. Mål gjerne 3 ohm mellom pinne 19 og 49 på ECU, men bortsett fra dette har multimetetmålinger liten hensikt.

 

Om dette er utenfor ditt kompetanseområde, men du likevel vil gjøre et desperat forsøk på å spare penger, kan du forsøke å skru ut solenoiden. Om du pulser 12V på denne mens du blåser trykkluft i senterhullet skan den enten tette helt eller åpne helt. Dersom den ikke åpner, eller den ikke tetter helt, bytter du denne ventilen.Widget blockquote

X10an

X10an

 

  Kayb skrev On 25.4.2021 at 13.11:

Variablene på spenningen vil fremkomme når motor er i gang, vil bli regulert av trykket som leses i sammlestokk.

Vis hele sitatet  

 

Skjønner ingenting av hva du mener her...

 

Det virker som det er en "Low side PWM switch", som betyr at sensoren har konstant pluss, mens minusen på kontakten pulsbreddemoduleres. Du måler over pluss og minus på kontakten med et oscilloskop, ikke et multimeter. Dersom denne ser greit ut må du forsøke å måle trykket på railen. Igjen bruker du et oscilloskop mellom batteri minus og trykksensor på railen. Målingene foretas mens veiva turnes med startmotoren. Det greieste er å bruke diagnoseapparat og sammenligne "ønsket trykk på rail" mot "faktisk trykk på rail". Da kan du også se åpningstid på denne solenoiden, og vurdere om disse tallene stemmer overens. Mål gjerne 3 ohm mellom pinne 19 og 49 på ECU, men bortsett fra dette har multimetetmålinger liten hensikt.

 

Om dette er utenfor ditt kompetanseområde, men om du likevel vil gjøre et desperat forsøk på å spare penger, kan du forsøke å skru ut solenoiden. Om du pulser 12V på denne mens du blåser trykkluft i senterhullet skan den enten tette helt eller åpne helt. Dersom den ikke åpner, eller den ikke tetter helt, bytter du denne ventilen.Widget blockquote

X10an

X10an

Virker som det er en "Low side PWM switch". Det betyr at sensoren har konstant pluss, mens minusen på kontakten pulsbreddemoduleres. Du måler over pluss og minus på kontakten med et oscilloskop. Dersom denne ser greit ut må du forsøke å måle trykket på railen. Igjen bruker du et oscilloskop mellom batteri minus og trykksensor på railen. Målingene foretas mens veiva turnes med startmotoren. Det greieste er å bruke diagnoseapparat og sammenligne "ønsket trykk på rail" mot "faktisk trykk på rail". Da kan du også se åpningstid på denne solenoiden, og vurdere om disse tallene stemmer overens. Mål gjerne 3 ohm mellom pinne 19 og 49 på ECU, men bortsett fra dette har multimetetmålinger liten hensikt.

 

Om dette er utenfor ditt kompetanseområde, men om du likevel vil gjøre et desperat forsøk på å spare penger, kan du forsøke å skru ut solenoiden. Om du pulser 12V på denne mens du blåser trykkluft i senterhullet skan den enten tette helt eller åpne helt. Dersom den ikke åpner, eller den ikke tetter helt, bytter du denne ventilen.

X10an

X10an

Virker som det er en "Low side PWM switch". Det betyr at sensoren har konstant pluss, mens minusen på kontakten pulsbreddemoduleres. Du måler over pluss og minus på kontakten med et oscilloskop. Dersom denne ser greit ut må du forsøke å måle trykket på railen. Igjen bruker du et oscilloskop mellom batteri minus og trykksensor på railen. Målingene foretas mens veiva turnes med startmotoren. Det greieste er å bruke diagnoseapparat og sammenligne "ønsket trykk på rail" mot "faktisk trykk på rail". Da kan du også se åpningstid på denne solenoiden, og vurdere om disse tallene stemmer overens. Multimetetmålinger har liten hensikt.

 

Om dette er utenfor ditt kompetanseområde, men om du likevel vil gjøre et desperat forsøk på å spare penger, kan du forsøke å skru ut solenoiden. Om du pulser 12V på denne mens du blåser trykkluft i senterhullet skan den enten tette helt eller åpne helt. Dersom den ikke åpner, eller den ikke tetter helt, bytter du denne ventilen.



×
×
  • Create New...